ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آرتمیس 1
علمی

از پرتاب تا بازگشت به زمین: مأموریت 25 روزه آرتمیس 1 را در 60 ثانیه‌ ببینید [تماشا کنید]

آژانس فضایی اروپا (ESA) یک ویدیوی سینمایی را به اشتراک گذاشته که تنها در 60 ثانیه، مأموریت جدید آرتمیس 1 (Artemis I) را از آغاز پرتاب تا بازگشت به زمین نشان می‌دهد. ماجراجویی آرتمیس 1 ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۳ آذر ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۰

آژانس فضایی اروپا (ESA) یک ویدیوی سینمایی را به اشتراک گذاشته است که تنها در 60 ثانیه، مأموریت جدید آرتمیس 1 (Artemis I) را از آغاز پرتاب تا بازگشت به زمین نشان می‌دهد.

ماجراجویی آرتمیس 1 در فضا 25 روز طول کشید و شاید انتشار یک ویدیوی 60 ثانیه‌ای برای آن کمی عجیب باشد. با این حال در این ویدیو لحظات کلیدی و مهم این مأموریت به‌خوبی نمایش داده شده‌اند و علاوه بر این، این ویدیو برخی تصاویر شگفت‌انگیز گرفته‌شده توسط فضاپیمای اوریون در طول این مأموریت را نیز شامل می‌شود.

خلاصه مأموریت آرتمیس 1

در مأموریت بدون سرنشین آرتمیس 1، موشک جدید سامانه پرتاب فضایی (SLS) ناسا و فضاپیمای اوریون در اولین مأموریت مداری خود آزمایش شدند. ESA طراحی و نظارت بر توسعه ماژول خدمات اوریون را بر عهده داشت که هوا، برق و نیروی محرکه کپسول را تأمین می‌کند.

در طول این سفر، فضاپیما در فاصله حدود 128 کیلومتری سطح ماه پرواز کرد و همچنین نسبت به هر فضاپیمای درجه‌بندی‌شده توسط انسان نیز بیشتر از زمین فاصله گرفت (حدود 432 کیلومتر) که از این نظر، رکورد قبلی پنج دهه پیش در دوره آپولو را شکست می‌دهد.

بازگشت موفقیت‌آمیز اوریون به زمین در 11 دسامبر نشان می‌دهد که فضاپیما مطابق انتظار عمل کرده است؛ هرچند مهندسان ناسا اکنون باید داده‌های مربوط به فضاپیمای اوریون را بررسی کرده تا تأیید کنند که تمام سیستم‌های کپسول در طول مأموریت عملکرد درستی داشته‌اند.

سفر به ماه

با‌این‌حال، نشانه‌های اولیه مطمئناً خوب هستند؛ زیرا «مایک سارافین»، مدیر مأموریت آرتمیس 1 اندکی پس از بازگشت فضاپیما به خانه گفت:

«اوریون از ماه و سپس به سلامت به سیاره زمین بازگشت. با فرود در اقیانوس، ما با موفقیت Orion را در یک محیط فضایی عمیق، جایی که فراتر از انتظارات ما بود، به‌کار گرفتیم و نشان دادیم که اوریون می‌تواند در شرایط سخت بازگشت از طریق جو زمین، از سرعت‌های قمری مقاومت کند.»

اگر ناسا به این نتیجه برسد که همه چیز دقیقاً مطابق انتظار پیش رفته است، آژانس فضایی می‌تواند برنامه‌ریزی مأموریت آرتمیس 2 را ادامه دهد که در آن فضاپیمای اوریون یک‌بار دیگر به‌سمت ماه خواهد رفت، اما این بار فضانوردان را با خود به‌همراه خواهد داشت.

آرتمیس 2 می‌تواند در اوایل سال 2024 انجام شود و پس از آن، مأموریت مورد انتظار آرتمیس 3 اولین زن و اولین فرد رنگین‌پوست را روی سطح ماه قرار خواهد داد؛ سفری که اولین فرود فضانوردان روی ماه از زمان مأموریت آپولو در سال 1972 را رقم می‌زند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی