ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

نفع خودروسازان در عرضه خودرو در بورس کالا

کارشناسان بازار سهام معتقدند، اگر قرار باشد عرضه خودرو در بورس کالا موفق باشد، در قدم اول دولت باید از قیمت‌گذاری دست بردارد.

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۲۳ آذر ۱۴۰۱ | ۲۰:۳۰

کارشناسان بازار سهام معتقدند اگر قرار باشد عرضه خودرو در بورس کالا موفق باشد، در قدم اول دولت باید از قیمت‌گذاری دست بردارد تا عرضه خودرو در بورس ادامه‌دار باشد. این رویکرد به‌طور حتم از وضعیتی که الان در بازار خودرو حاکم است و قیمت‌ها به‌طرز وحشتناکی افزایش پیدا کرده‌اند، بهتر خواهد بود و قیمت‌ها منطقی‌تر می‌شوند؛ اما در سوی دیگر باید میزان تولید خودرو به‌اندازه‌ای باشد که بتواند تقاضا را پوشش دهد؛ بنابراین سطح تولید نیز باید به میزان قابل‌قبولی برسد. در‌غیر‌این‌صورت، مشابه شرایط فعلی، با روند افزایشی قیمت‌ها در بازار خودرو روبه‌رو خواهیم بود.

«سعید موتمنی»، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو با بیان اینکه در حال حاضر عرضه خودرو در بورس کالا به نفع تولیدکننده است، گفت: «در صورتی عرضه خودرو در بورس کالا منجر به کاهش قیمت در بازار می‌شود که این عرضه مستمر باشد.»

موتمنی درباره وضعیت بازار خودرو، اظهار داشت: «اگرچه رکود در بازار خودرو حاکم است، اما روند قیمت خودرو هم تا اندازه‌ای افزایشی است که دلیل دارد و آن هم عرضه کم خودرو از سوی خودروسازان است.»

وی بیان داشت: «عرضه خودرو کم است و پاسخگوی نیاز بازار نیست؛ بنابراین این مسئله موجب شده است خودروهای ارزان‌قیمت مانند 206 تیپ دو در یک ماه گذشته 30 میلیون تومان افزایش قیمت داشته باشند. نسبت به یک ماه گذشته خودرو کوئیک بین 10 تا 15 میلیون تومان و خودرو تیبا حدود 10 میلیون تومان افزایش قیمت داشته‌اند؛ 207 اتومات و دنا اتومات توربو نیز افزایش قیمت داشته‌اند.»

موتمنی درباره تأثیر عرضه خودرو در بورس کالا اظهار داشت: «در صورتی عرضه خودرو در بورس کالا منجر به کنترل و یا کاهش  قیمت خودرو در بازار می شود که این عرضه مستمر باشد و به‌صورت مقطعی نباشد. با شرایط فعلی عرضه خودرو در بورس کالا به نفع مصرف‌کننده نیست؛ زیرا خودروسازان با قیمت نزدیک قیمت بازار خودرو را عرضه می‌کند و در‌نهایت خودرو با قیمتی حدود 50 میلیون تومان کمتر از قیمت بازار به دست خریدار می‌رسد و خریداران خودرو از بورس نیز اغلب خودروهای خریداری‌شده از بورس را در بازار عرضه می‌کنند و بنابراین باز هم مصرف‌کننده واقعی از این اختلاف قیمت با بازار منتفع نمی‌شود.»

او همچنین بیان داشت: «وقتی کالایی مانند خودرو به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل می‌شود، در‌نتیجه نوسانات ارزی بر افزایش قیمت آن تأثیر می‌گذارد. متأسفانه فعلاً خودرو به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است و اغلب خریداران خودرو از بورس یا خودروساز به‌دنبال کسب سود هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی