ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کرونا
علمی

سازمان بهداشت جهانی: تا پایان 2021 حدود 15 میلیون نفر در اثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند

تخمین ارائه‌شده توسط دانشمندان که با استفاده از مدل‌های ریاضی به‌دست آمده، سه برابر از داده‌های رسمی بیشتر است.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۵ آذر ۱۴۰۱ | ۲۳:۳۰

در گزارش جدیدی، دقیق‌ترین میزان مرگ‌ومیر ناشی از کرونا تا به امروز ارائه شده است. طبق این گزارش، تا پایان سال 2021 نزدیک به 15 میلیون نفر از سراسر جهان به دلیل کووید-19 جان خود را از دست داده‌اند که از ارقام ارائه‌شده رسمی سه برابر بیشتر است و احتمالاً زمانی که داده‌های سال 2022 در آن گنجانده شود، بسیار بیشتر خواهد بود.

تا پایان دسامبر 2021، سازمان بهداشت جهانی 5.4 میلیون مرگ ناشی از کووید-19 از تقریباً 300 میلیون عفونت را ثبت کرده است. با این حال، همه کشورهای جهان نمی‌توانند آمار کلی مرگ‌و‌میر را به‌طور دقیق ردیابی کنند. در‌واقع، تنها حدود 50 درصد از کشورها به‌طور کلی داده‌های کلی مرگ‌و‌میر خود را به WHO ارائه می‌کنند. بنابراین برای به‌دست آوردن تصویر دقیق‌تری از همه‌گیری، محققان مدل‌های ریاضی را به کار گرفته‌اند.

مرگ 15 میلیون نفر در دو سال گذشته به دلیل کرونا

کووید-19

در این مطالعه جدید که به بررسی تعداد احتمالی مرگ‌و‌میر ناشی از کرونا در سراسر جهان طی سال‌های 2020 و 2021 می‌پردازد، محققان تخمین زده‌اند که 14.83 میلیون مرگ می‌تواند با همه‌گیری کووید-19 مرتبط باشد. آن‌ها خاطرنشان می‌کنند که این میزان «به‌طرز خیره‌کننده‌ای بسیار بالاتر» از انتظارات است و از تعداد مرگ‌های ناشی از همه گیری آنفولانزا در سال‌های 1957، 1968 و 2009 بیشتر است.

محققان در این مطالعه می‌نویسند:

«برای مقایسه، علت اصلی مرگ‌و‌میر در سال 2019 بیماری ایسکمیک قلب با 8.9 میلیون مرگ بوده است. هرچند در مورد علل اصلی مرگ‌و‌میر در سال‌های همه گیری اطلاعاتی در دسترس نیست، اما انتظار داریم کووید-19 یکی از علل اصلی مرگ‌و‌میر در سال 2020 و علت اصلی مرگ‌و‌میر در سال 2021 باشد.»

محققان در مطالعه دیگری که اوایل سال جاری در The Lancet منتشر شده بود، گفته بودند که حدود 18 میلیون مرگ ممکن است با این همه‌گیری در سال‌های 2020 و 2021 مرتبط باشد. با این حال، متأسفانه ارقام ارائه‌شده فقط تا پایان سال 2021 است و مرگ‌و‌میرها اتفاق افتاده در سال 2022 را شامل نمی‌شود.

همچنین می‌توان ادعا کرد که این تعداد بدون توسعه سریع واکسن‌ها و ضد ویروس‌ها می‌توانست به‌طور قابل‌توجهی بسیار بیشتر باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی