ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مرگ و میر کرونا
سلامت

میزان مرگ و میر واقعی کرونا تا پایان 2021 احتمالا 3 برابر آمارهای رسمی بوده است

گروهی از محققان در مطالعه‌ای مدعی شده‌اند که تعداد مرگ و میر ناشی از همه‌گیری کرونا تا پایان سال 2021 حدود 18 میلیون نفر بوده است. این رقم تقریبا سه برابر آمارهای رسمی موجود است ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۰

گروهی از محققان در مطالعه‌ای مدعی شده‌اند که تعداد مرگ و میر ناشی از همه‌گیری کرونا تا پایان سال 2021 حدود 18 میلیون نفر بوده است. این رقم تقریبا سه برابر آمارهای رسمی موجود است و فاجعه‌ای بسیار بزرگ‌تر را روایت می‌کند.

بر اساس مطالعه‌ای که نتایج آن در مجله معتبر «لنست» منتشر شده، محققان موسسه IHME سیاتل آمریکا می‌گویند آمار واقعی مرگ‌های ناشی از کرونا تا 31 دسامبر 2021 برابر 18.2 میلیون نفر بوده است. این آمار فاصله زیادی با آمار مرگ و میر 5.9 میلیون نفری دارد که برای همین بازه زمانی از سوی مراجع رسمی اعلام شده بود.

پژوهشگران در این تحقیق همه عوامل مرگ و میر در 74 کشور و منطقه را گردآوری کردند. البته همه کشورها چنین اطلاعاتی را به‌صورت عمومی منتشر نمی‌کنند، به همین خاطر محققان مجبور بودند با استفاده از مدل‌های آماری میزان مرگ و میر را تخمین بزنند.

مرگ و میر کرونا

اندازه‌گیری تلفات کرونا با روش مرگ و میر اضافه

محققان در مطالعه خود از روشی خاصی برای اندازه‌گیری به نام «مرگ و میر اضافه» استفاده کردند. این روش آمار مرگ و میر فعلی را با آمار مرگ و میر مورد انتظار در سال‌های پیش از همه‌گیری مقایسه می‌کند. تعداد مرگ‌ها با توجه به هر کشور و منطقه متفاوت است، اما این تحقیق توانسته به نرخ کلی 120 مرگ به ازای هر 100 هزار نفر دست پیدا کند.

البته کشورهای آندی آمریکای لاتین با 512 مرگ، اروپای شرقی با 345 مرگ، اروپای مرکزی با 316 مرگ، نیمه جنوبی آفریقای سیاه با 309 مرگ و بخش مرکزی آمریکای لاتین با 274 مرگ بیشترین نرخ مرگ و میر به ازای هر 100 هزار نفر را داشتند.

مطالعات سوئد و هلند پیش‌تر نشان داده بود که کووید-19 به‌طور مستقیم مسئول بخش عمده مرگ و میر اضافه بوده و این قاعده می‌تواند برای سایر کشورها هم صدق کند. یافته‌های IHME اولین نمونه از تخمین مرگ و میر اضافه است که در یک مجله دارای همتاداوری منتشر شده. با این حال، هنوز باید تحقیقات بیشتری صورت بگیرد تا بتوان میان مرگ و میر نامرتبط با کرونا و مرتبط با آن تمایز دقیق‌تری قائل شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی