ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

افزایش قیمت خودرو هفته آخر آذرماه
خودرو

افزایش سنگین قیمت خودرو، سند شکست عرضه در قرعه‌کشی و بورس کالا

از ابتدای مهرماه، ثبات قیمت و نوسانات جزئی در بازار خودرو، جای خود را به التهاب و آشفتگی داد. بن‌بست مذاکرات برجام، موجب گسیختگی افسار بهای دلار شد و نتیجه این امر خیلی زود بازار ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۲۶ آذر ۱۴۰۱ | ۲۰:۳۰

از ابتدای مهرماه، ثبات قیمت و نوسانات جزئی در بازار خودرو، جای خود را به التهاب و آشفتگی داد. بن‌بست مذاکرات برجام، موجب گسیختگی افسار بهای دلار شد و نتیجه این امر خیلی زود بازار خودرو را تحت تأثیر قرار داد. حدود سه ماه است که نرخ دلار روزبه‌روز بیشتر شده و افزایش قیمت خودرو هفته آخر آذرماه نیز یکی از پیامدهای اصلی این صعود قیمت به‌حساب می‌آید. با این حساب می‌توان گفت که نه عرضه خودرو به‌صورت قرعه‌کشی و نه عرضه در بورس کالا، تاکنون تأثیری بر متعادل‌سازی بازار خودرو نداشته است و حتی شاید زمینه‌ساز سرعت‌گرفتن رشد تورم در کشور نیز شده باشد.

نوسانات بازار خودرو در روزهای اخیر به فاجعه تبدیل شده است؛ به‌طوری که تنها در عرض ۱۰ روز، عمده محصولات داخلی بین ۳۰ الی ۵۰ میلیون تومان گران‌تر شده‌اند. در‌حال‌حاضر با دلار ۳۷۸۷۰ تومانی (۲۶ آذرماه ۱۴۰۱) پراید ۱۳۱ تولید سال ۱۳۹۹ به‌عنوان ارزان‌ترین خودرو، حدود ۲۱۷ میلیون تومان قیمت دارد.

همان‌طور که گفته شد، بهای دلار تا حد زیادی موجب افزایش قیمت خودرو هفته آخر آذرماه شده است، اما شکست طرح‌های عرضه خودرو در قرعه‌کشی و بورس نیز جزو عوامل تأثیرگذار بر قیمت ماشین در نظر گرفته می‌شود. از طرف دیگر با توجه به آینده مبهم اقتصاد حاکم، افراد در تلاش هستند تا با خرید خودرو، ارزش سرمایه خود را حفظ کنند، غافل از اینکه رشد تقاضا در شرایطی که عرضه خودرو در بازار کم است، تنها موجب تورم بیشتر، پررنگ‌شدن حضور دلالان و واسطه‌گران سودجو و در‌نهایت افزایش بی‌رویه قیمت ماشین می‌شود. 

قیمت عمده خودروها ظرف چند روز اخیر به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای افزایش یافته است. جدول قیمت برخی خودروهای داخلی پرطرفدار را در ادامه مشاهده می‌کنید. در صورت عدم مدیریت صحیح و چاره‌اندیشی به‌موقع، مشخص نیست که افزایش قیمت‌ها تا کجا ادامه می‌یابد. شاید پیش‌بینی پژو ۲۰۶ نهصد میلیون تومانی خیلی زودتر از آنچه انتظار می‌رود، به حقیقت تبدیل شود!

مدل خودروقیمت قبلی (اوایل آذرماه)قیمت فعلی (۲۶ آذرماه)
سمند LX مدل ۱۳۹۹۲۵۵ میلیون تومان۳۶۵ میلیون تومان
پژو پارس مدل ۱۳۹۹۳۴۰ میلیون تومان۴۴۵ میلیون تومان
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۴۰۰۳۳۲ میلیون تومان۳۷۵ میلیون تومان
پژو ۲۰۷ پانوراما مدل ۱۴۰۰۴۶۰ میلیون تومان۵۱۰ میلیون تومان
دنا پلاس توربو دنده ای ۱۴۰۰۵۳۰ میلیون تومان۵۸۵ میلیون تومان
تیبا مدل ۱۴۰۰۲۱۰ میلیون تومان۲۳۵ میلیون تومان
تیبا ۲ مدل ۱۳۹۹۲۲۱ میلیون تومان۲۴۵ میلیون تومان
شاهین ۱۴۰۰۳۷۰ میلیون تومان۴۳۰ میلیون تومان
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Rezahan
    Rezahan | ۲۷ آذر ۱۴۰۱

    هدف همین بود
    گرون کردن البته هرچی هم بشه باز مردم میخرن چرا گرونتر نکنن؟

مطالب پیشنهادی