ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رمزارز
تکنولوژی

در سال 2022 حدود 1000 توکن رمزارز از بازار کنار رفتند

دنیای رمزارزها در چند وقت اخیر دستخوش اتفاقات زیادی بوده و به‌نظر می‌رسد که حدود 1000 توکن از مجموع توکن‌های رمزارزی فعال کم شده است. این رقم ظاهراً بزرگ‌ترین ریزش سالانه توکن‌ها در طول تاریخ ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۷ آذر ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۰

دنیای رمزارزها در چند وقت اخیر دستخوش اتفاقات زیادی بوده و به‌نظر می‌رسد که حدود 1000 توکن از مجموع توکن‌های رمزارزی فعال کم شده است. این رقم ظاهراً بزرگ‌ترین ریزش سالانه توکن‌ها در طول تاریخ دنیای ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود.

براساس بررسی‌های Statista، تعداد توکن‌های فعال در سال 2021 برابر 10,397 بود، اما حالا این رقم به 9,310 رسیده است. بازار رمزارزها همچنان خیلی بزرگ‌تر از نام‌هایی مثل بیت کوین و اتریوم است، اما شاید خیلی از این نام‌های کوچک‌تر مستحق توجه نباشند.

2022 سال پرچالشی برای فضای رمزارزها بود. کل بازار تکانه‌های شدیدی را تجربه کرد و سقوط صرافی FTX در شرایطی رخ داد که تردیدهای اقتصادی کل جهان را در‌برگرفته بود. در‌نتیجه، ترس، عدم اطمینان و تردید به بالاترین سطح تاریخی خود رسید و همین اتفاق موجب شد تا ارزش بازار ارزهای دیجیتال نسبت به 3 تریلیون دلار در ماه نوامبر 2021، به 850 میلیارد دلار برسد.

افت شمار توکن‌های رمزارزی چه دلیلی داشته است؟

نکته جالب‌توجه افزایش انفجاری تعداد توکن‌های قابل‌معامله از ماه نوامبر 2021 تا ژانویه 2022 است که از حدود 2400 توکن به 10,397 توکن رسید. ظاهراً رونق بازار باعث شده بود که همه بخواهند سهمی از این کیک بزرگ داشته باشند. اما حالا افت شمار توکن‌ها را می‌توان متوجه دو موضوع دانست: پروژه‌هایی که نتوانستند از زمستان رمزارزی جان سالم به در ببرند؛ یا کلاهبردارهایی که دستشان برملا شد و اصلاً قرار نبود جایی در فردای این صنعت داشته باشند.

وب‌سایت Coingecko که از منبع متفاوتی نسبت به Statista استفاده می‌کند، تصویر دردناک‌تری را در بازار رمزارزها ترسیم کرده است. این وب‌سایت می‌گوید در سال 2021 حدود 8000 توکن راه‌اندازی شدند، ولی امروز فقط 59 درصد آن‌ها باقی مانده است.

طرفداران ارزهای دیجیتال چرخه‌های این فضا را به چرخه‌های سایر بخش‌های دنیای فناوری، از جمله حباب دات‌کام تشبیه می‌کنند. متأسفانه در آن زمان هم هیاهویی که پیرامون سهام شرکت‌های فناوری به‌وجود آمده بود، باعث ایجاد کلاهبرداری‌ها و حباب‌های بزرگی شد. با‌این‌حال، همان‌طور که سهام شرکت‌های فناوری بعداً دوباره رشد مناسبی را تجربه کردند، شاید بازار رمزارزها هم دوباره در مسیر رونق قرار بگیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی