ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

امروز در فضا: فرانسه آژانس فضایی خود را تأسیس کرد

رئیس جمهور فرانسه، شارل دوگل، ۱۹ دسامبر ۱۹۶۱ تصمیم به تأسیس آژانس فضایی گرفت. این مرکز در سال ۲۰۰۱ به آژانس فضایی اروپا منتقل شد.

صبا سلوکی
نوشته شده توسط صبا سلوکی | ۲۸ آذر ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۰

مرکز ملی مطالعات فضایی(CNES)، آژانس فضایی دولت فرانسه است که ۱۹ دسامبر سال ۱۹۶۱ بنیادگذاری شد.

رئیس جمهور شارل دوگل پس از یک دهه آزمایش راکت زیرنظر وزارت دفاع کشور، تصمیم به تأسیس این آژانس گرفت. این مرکز در سال ۲۰۰۱ به آژانس فضایی اروپا منتقل شد.

تاسیسات CNES در تولوز

این مرکز بر پنج حوزه زیر تمرکز می‌کند:

  • دسترسی به فضا: برای این امر آژانس فضایی دارای چند راکت و پرتاب‌گر است که می‌تواند ماهواره‌های بزرگ را به مدار زمین پرتاب کند یا پرتاب دومرحله‌ای انجام دهد. خدمات پرتاب با نیازهای اپراتورهای فضایی هماهنگ است. فرانسه پس از اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده سومین قدرت فضایی بود که با به‌اشتراک‌گذاری فناوری‌هایش با اروپا، توسعه یافت.
  • برنامه‌های کاربردی- مدنی: این آژانس به‌همراه آژانس فضایی اروپا، در برنامه‌های بزرگ علمی مانند گالیله مشارکت دارد.
  • توسعه پایدار: این مرکز از طریق ابتکار نظارت جهانی برای محیط‌‌‌‌زیست، در سراسر جهان ماهواره‌هایی را نصب کرده‌ است که برای رصد زمین، اقیانوس‌ها و جو کاربرد دارد. این فناوری همچنین مختص مدیریت خطرات و بحران‌هاست. شناخته‌شده‌ترین این ماهواره‌ها، ماهواره‌های اسپات هستند که منجر به ایجاد برنامه‌های جدیدی در نقشه‌برداری، نظارت بر پوشش گیاهی و مدیریت تأثیرات بلایای طبیعی شده‌اند.
  • تحقیقات علم و فناوری: این مرکز در مأموریت‌های فراوانی همکاری دارد. دانشمندان فرانسوی با مشارکت در ایستگاه فضایی بین‌المللی مشغول بررسی و انجام آزمایش‌های اصلی در زمینه گرانش میکرو هستند. این آژانس با همکاری شرکت فضایی سوئد درحال کار روی مأموریت تلسکوپ پرتو ایکس و با آژانس فضایی هند درحال مطالعه چرخه آب و تأثیر آن توسط تغییرات آب‌وهوایی است.
  • امنیت و دفاع: این مرکز علاوه‌بر اهداف علمی، اهداف نظامی نیز دارد. فرانسه منابع فضایی را برای نظارت بر محیط زیست و حفاظت از جمعیت استفاده می‌کند و برای نیروهای مسلح در گشت مرزی، امنیت دریایی و حفظ صلح می‌کوشد.
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی