ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

صدای پرداخت‌یارها به شاپرک رسید؛ الزامی به حذف دامنه دات کام نیست

شاپرک با انتشار نامه‌ای از پرداخت‌یارها خواسته بود تا دامنه خود را سریع‌ترین زمان ممکن از com. به ir. انتقال دهند. این در حالی است

شیدا ملکی
نوشته شده توسط شیدا ملکی | ۲۸ آذر ۱۴۰۱ | ۱۰:۳۸

شاپرک با انتشار نامه‌ای از پرداخت‌یارها خواسته بود تا دامنه خود را سریع‌ترین زمان ممکن از com. به ir. انتقال دهند. این در‌حالی است که کمتر از 24 ساعت بعد شاپرک اعلام کرد این تصمیم به‌معنی از دسترس خارج شدن اینترنت یا حذف دامنه ir. نیست و الزامی به حذف دامنه com. وجود ندارد.

شاپرک در پی واکنش‌های گسترده روز گذشته پرداخت‌یارها به تصمیم انتقال دامنه، این انتقال را راهکاری برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی عنوان کرده است.

شاپرک این‌بار با ادبیاتی متفاوت این انتقال را «توصیه‌» دانست و اعلام کرد: «توصیه به شرکت‌های پرداخت‌یاری برای انتقال دامنه com. خود به ir. در راستای صیانت از کسب‌وکارهای مبتنی بر اینترنت و کاهش ریسک فعالیت‌های اقتصادی در فضای مجازی است.»

به گزارش روابط عمومی شاپرک، درخواست این شرکت از پرداخت‌یاران برای استفاده از دامنه ir. در راستای مقابله با تهدیدات بالقوه ناشی از محدودیت‌های احتمالی تحریم‌های بین‌المللی است.

شاپرک در این اطلاعیه تکمیلی، نگرانی گروهی که نامه شاپرک را به قطعی کامل اینترنت یا از دسترس خارج کردن دامنه com. توسط حاکمیت ارتباط می‌دهند، رد و تأکید کرده است که الزامی به حذف دامنه com. وجود ندارد و شرکت‌ها باید پیش‌بینی‌های لازم را برای انتقال فوری به دامنه ir. در صورت بروز مشکلات احتمالی داشته باشند.

صبح روز یکشنبه، 27 آذرماه، شاپرک در نامه‌ای به شرکت‌های پرداخت‌یار اعلام کرد که با توجه به احتمال مسدود‌شدن دامنه‌های com. پرداخت‌یارها تا 3 دی فرصت دارند سایت خود را به دامنه ir. منتقل کرده و نتیجه را به شاپرک اعلام کنند.

این نامه ناگهانی منجر به شوک پرداخت‌یارها شد و در واکنش به آن اعلام کردند به‌دلیل مجموعه‌ای از مسائل، از جمله مسائل فنی و نبود چنین رویه‌ای در اصول رگولاتوری حاضر به اجرای این تصمیم ناگهانی نیستند. پرداخت‌یارها همچنین در واکنش‌های خود اعلام کردند که این نوع دخالت دیگر به جریان فنی مربوط نیست و به بدیهی‌ترین انتخاب‌های یک کسب‌و‌کار برمی‌گردد. این حق اولیه کسب‌و‌کار است که نام، بیزینس مدل و دامنه خود را انتخاب کند.

در ادامه این واکنش‌ها انجمن صنفی کسب‌و‌کارهای اینترنتی هم نسبت به ضرب‌العجل تعیین‌شده از سوی شاپرک واکنش نشان داد. این نهاد بخش خصوصی با ابراز نگرانی از ورود رگولاتوری در این لایه‌های فعالیت بخش خصوصی تأکید کرد که باید حدود اختیارات و وظایف شاپرک شفاف‌سازی شود.

کنار نیامدن پرداخت‌یارها با این انتقال، واکنش به تصمیمات شاپرک و پرسش‌هایی که درباره چگونگی عملکرد رگولاتوری طرح شده بود، مجموعه کاملی را تشکیل داد که بر‌اساس آن شاپرک ناگزیر به شفاف‌سازی بیشتر در مورد این تصمیم ناگهانی شود که خود آن را فقط یک «توصیه» می‌داند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • محسن برجی
    محسن برجی | ۲۹ آذر ۱۴۰۱

    شاپرک! شاپرک! وای از دست این تصمیمات عجیب و غریب!

مطالب پیشنهادی