ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کارت‌های گرافیک سری RTX 50، احتمالاً بزرگترین جهش عملکرد را در تاریخ انویدیا خواهند داشت

اگرچه مدت کوتاهی از ورود کارت‌های گرافیک RTX 40 به بازار می‌گذرد، اما از همین حالا شاهد انتشار شایعات درباره نسل بعدی آن‌ها هستیم. طبق شایعه‌ای جدید، کارت‌های گرافیک RTX 50 مبتنی بر معماری جدید ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۹ آذر ۱۴۰۱ | ۱۷:۰۰

اگرچه مدت کوتاهی از ورود کارت‌های گرافیک RTX 40 به بازار می‌گذرد، اما از همین حالا شاهد انتشار شایعات درباره نسل بعدی آن‌ها هستیم. طبق شایعه‌ای جدید، کارت‌های گرافیک RTX 50 مبتنی بر معماری جدید BlackWell، احتمالاً بزرگ‌ترین جهش عملکرد را در تاریخ شرکت انویدیا تجربه خواهند کرد.

سری RTX 50 احتمالاً به اولین کارت‌های گرافیک با ماژول مولتی‌چیت (MCM) شرکت انویدیا تبدیل می‌شود و با معماری BlackWell از راه می‌رسد. به گفته انویدیا، این معماری جدید در سال 2024 عرضه خواهد شد.

سری RTX 50 با قابلیت‌های جدید از راه می‌رسد

اول از همه باید به این موضوع اشاره کنیم که معماری Blackwell به‌عنوان جایگزین معماری هاپر معرفی می‌شود. البته هاپر در کارت‌های گرافیک مصرفی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و با معماری دیگری به نام آیدا لاولیس در سری RTX 40 روبه‌رو هستیم. بنابراین احتمالاً کارت‌های گرافیک سری RTX 50 با معماری مشابه BlackWell از راه برسند یا اینکه شاید BlackWell برای GPUهای عادی انویدیا باشد. در هر صورت، این معماری ظاهراً با لیتوگرافی 3 نانومتری TSMC به تولید می‌رسد.

سری RTX 50 انویدیا

طبق شایعه‌ای جدید، انویدیا برای نسل بعدی معماری‌اش به‌سراغ ساختار چندپردازنده جریانی (SM) جدیدی می‌رود که با توجه به اینکه با طراحی مولتی‌چیپ روبه‌رو می‌شویم، تعجب‌برانگیز نیست. همچنین معماری Blackwell از باس پرسرعتی بهره می‌برد که SMهای مختلف و چیلت‌ها را به یکدیگر متصل می‌کند. علاوه بر این موارد، باید منتظر بهبود چشمگیر عملکرد رهگیری پرتو این معماری هم باشیم.

درباره مشخصات کارت‌های گرافیک سری RTX 50 اطلاعات بیشتری منتشر نشده و تنها به بزرگ‌ترین جهش عملکرد در تاریخ انویدیا اشاره شده است. البته ظاهراً انویدیا براساس عملکرد کارت‌های گرافیک مبتنی بر معماری RDNA3 و RDNA4 شرکت AMD درباره تعداد کارت‌های گرافیک سری RTX 50 تصمیم‌گیری می‌کند.

معماری هاپر انویدیا سریع‌ترین گرافیک 4 نانومتری جهان در زمان معرفی بود و برای اولین‌بار از حافظه HBM3 بهره می‌برد. این معماری حتی از RTX 4090 با 16,384 هسته کودا هم عملکرد بالاتری دارد و از 18,432 هسته بهره می‌برد. با وجود این موضوع، معماری Blackwell عملکرد بسیار بهتری خواهد داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی