ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودروسازان بزرگ
خودرو

خودروسازان به شرکت معدنی تبدیل می‌شوند؛ تأثیر جانبی ساخت اتومبیل الکتریکی

حرکت همه‌جانبه خودروسازان بزرگ به‌سمت توسعه خودروهای الکتریکی بیشتر، جنگ منابع را برای آن‌ها به‌همراه داشته است.

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۲ دی ۱۴۰۱ | ۰۸:۳۰

حرکت همه‌جانبه خودروسازان بزرگ به‌سمت توسعه خودروهای الکتریکی بیشتر، جنگ منابع را برای آن‌ها به‌همراه داشته است. آن‌ها اکنون از طریق عقد قرارداد با شرکت‌های معدنی، در تلاشند تا زنجیره مواد اولیه را از نو برنامه‌ریزی کنند.

به گفته برخی مدیران فورد، فشار برای ادغام عمودی (خرید شرکت‌های تأمین‌کننده مواد اولیه) باعث شده است تا سبک صنعت خودروسازی به زمان نخستین خودروهای تولید انبوه، یعنی فورد مدل T بازگردد. در آن زمان فورد تعدادی از مزرعه‌های پرورش‌دهنده گوسفند را خریداری کرده بود؛ چرا که از پشم آن‌ها برای ساخت صندلی‌های خودرو استفاده می‌شد. این کار نیاز به صرف انرژی بیشتری دارد، اما کارایی بالاتری را نصیب سازنده می‌کند.

خودروسازان بزرگ در‌حال‌حاضر با رقابت بر سر تأمین باتری روبه‌رو هستند. برخی شرکت‌ها همچون فورد به ایده‌های قدیم بازگشته‌اند و در‌حال خرید شرکت‌های معدنی بزرگ هستند. اکنون علاوه بر فورد، سایر خودروسازان بزرگ همچون تسلا، مرسدس بنز، فولکس واگن و بی‌ام‌و نیز به‌دنبال عقد قرارداد مستقیم با شرکت‌های معدنی هستند.

براساس این قراردادها، شرکت معدنی متعهد می‌شود تا در‌اِزای سرمایه‌گذاری خودروسازان، مقدار معینی از مواد معدنی همچون نیکل و لیتیوم را در اختیار شرکت‌های خودروسازی قرار دهد. درحال‌حاضر و طبق تحقیقات اخیر فایننشال تایمز، تسلا 16 معامله را با شرکت‌های معدنی به ثبت رسانده است. فورد و بی‌ام‌و نیز به ترتیب 8 و 7 معامله را به ثبت رسانده‌اند.

کنفرانس جهانی معدن امسال که در اواخر نوامبر در لندن برگزار شد، نشانه خوبی از وضعیت جدید صنعت خودرو را نشان می‌داد. انبوهی از خودروسازان بزرگ و کوچک در این نمایشگاه حضور داشتند، در حدی که برگزارکنندگان این همایش شگفت‌زده شده بودند. «جرمی راثال»، رئیس استارتاپ معدنی کورنیش لیتیوم در بریتانیا، گفت: «من قبلاً چنین چیزی را ندیده بودم».

توافق خودروسازان بزرگ با معادن به‌منظور کاهش هزینه

«نیکلاس پیتر»، مدیر ارشد مالی بی‌‌ام‌و اعتقاد دارد که توافقات این خودروساز با شرکت‌های معدنی، به کاهش هزینه‌های ساخت خودرو در دوره بحران لیتیوم کمک کرده است. او پس از انتشار گزارش مالی سه‌ماهه سوم این شرکت گفت: «ما مواد حیاتی برای ساخت خودروهای برقی همچون نیکل و لیتیوم را خودمان تأمین می‌کنیم، به‌همین‌دلیل است که افزایش قیمت مواد اولیه تأثیری بر قیمت خودروهای ما نگذاشته.»

کمبود مواد اولیه مورد توجه خودروسازان بزرگ چینی نیز قرار گرفته است. «ویلیام لی»، مدیرعامل شرکت چینی Nio در آخرین پیام خود به افزایش قیمت کربنات لیتیوم به‌عنوان ماده اولیه باتری اشاره کرد. او می‌گوید قیمت باتری دارد از کنترل خارج می‌شود. بااین‌حال تمام خودروسازان چینی تحت تأثیر این کمبود و افزایش قیمت قرار نگرفته‌اند. به‌طور مثال، بی‌وای‌دی با ادغام عمودی و سرمایه‌گذاری در شرکت‌های معدنی، خود را از این بحران نجات داده است.

خودروسازان بزرگ علاوه بر سرمایه‌گذاری در شرکت‌های معدنی، به فعالیت در بازار فناوری‌های رایانه‌ای و ارتباطی نیز علاقه دارند. کوالکام و انویدیا دو تولیدکننده مشهور تراشه در جهان هستند که اکنون مورد‌توجه خودروسازان قرار گرفته‌اند. شرکت‌های خودروسازی با هدف تأمین نرم‌افزار و سخت‌افزار مورد نیاز خود، سرمایه‌گذاری در شرکت‌های حوزه فناوری را افزایش داده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی