ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سود خرید پژو ۲۰۷ در بورس کالا دیماه ۱۴۰۱
خودرو

حاشیه سود خرید پژو ۲۰۷ در بورس کالا چقدر است؟

ایران‌خودرو ۲۰۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ را به‌تازگی در تالار بورس کالا در معرض مزایده گذاشته است.

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۷ دی ۱۴۰۱ | ۱۵:۳۰

ایران‌خودرو ۲۰۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ را به تازگی در تالار بورس کالا در معرض مزایده گذاشته است. پژو ۲۰۷ در این بستر مزایده‌ای با مبلغی بیشتر از قیمت کارخانه‌ای و کمتر از قیمت بازار آزاد به فروش می‌رسد. اما سود خرید پژو ۲۰۷ در بورس کالا دیماه ۱۴۰۱ چقدر است؟

قیمت کارخانه‌ای پژو ۲۰۷ حدود ۱۸۵ میلیون تومان است. این خودرو در بازار آزاد با قیمت تقریبی ۵۲۰ میلیون تومان معامله می‌شود. بنابراین عرضه پژو ۲۰۷ در بورس کالا، یک معامله دو سر بُرد برای فروشنده و خریدار به حساب می‌آید. بورس کالا، بهترین پلتفرم برای کشف قیمت واقعی محصولات سرمایه‌ای است و از آنجا که خودرو نیز در سال‌های اخیر به عنوان یک محصول سرمایه‌ای در نظر گرفته می‌شود، عرضه آن در بورس کالا نه تنها منطقی و پرمنفعت است، بلکه پای دلالان و افراد سودجو را از معاملات قطع می‌کند.

ایران‌خودرو در حالی ۲۰۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ را روانه بورس کرد که تعداد متقاضیان تقریبا چهار برابر موجودی بود (۸۷۷۶ نفر). این عدم تناسب در نهایت موجب افزایش رقابت و در نتیجه گران‌تر شدن قیمت خرید خودرو شد. با این حال، سود خرید پژو ۲۰۷ در بورس کالا دیماه ۱۴۰۱ به‌اندازه‌ای بوده که بتوان آن را به نفع خریدار تلقی کرد. 

پژو ۲۰۷ با قیمت کارخانه‌ای ۱۸۵ میلیون تومان، و میانگین قیمت کشف‌شده تقریبا ۴۱۰ میلیون تومان عرضه و با قیمت نهایی ۴۶۹ میلیون تومان به فروش رسید. حال‌آنکه این خودرو در بازار آزاد با حداقل قیمت ۵۲۰ میلیون تومان معامله می‌شود. به بیان بهتر، خریدار پژو ۲۰۷ با شرکت در مزایده بورس کالا، به سود ۵۰ میلیون تومانی دست یافته است.

البته در این میان بد نیست به سود عایدی ایران‌خودرو از فروش پژو ۲۰۷ در بورس کالا نیز اشاره کرد. این خودروساز داخلی در معامله جدید خود توانسته به سود ۵۰۰ میلیارد تومانی برسد. بنابراین می‌توان گفت بورس کالا، بهترین راه‌حل برای کاهش زیان دهی خودروسازان و دور زدن سیاست اجباری قیمت‌گذاری دستوری است که تاحد زیادی به نفع خریدار نیز تمام می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی