ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

برخورد سیارک با زمین
تکنولوژی

با این شبیه‌ساز برخورد سیارک با زمین، هر نقطه‌ای از جهان را که می‌خواهید، نابود کنید

نقطه دلخواه خود را از روی نقشه انتخاب و ویژگی‌های سیارک مدنظر خود را تعیین کنید و درنهایت شبیه‌سازی برخورد را ببینید.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۷ دی ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۹

صدها هزار سیارک در منظومه شمسی ما وجود دارد و اگرچه سازمان‌های زیادی آن‌ها را زیر نظر دارند تا تهدیدات احتمالی را شناسایی کنند، اما ایده برخورد یک سیارک به زمین همیشه جنجالی و بحث‌برانگیز بوده است. حالا وب‌سایت جدیدی راه‌اندازی شده است که اجازه می‌دهد برخورد یک سیارک با مشخصات دلخواه خود را روی نقطه‌ای دلخواه از کره زمین شبیه‌سازی کنید و ببینید عمق فاجعه تا چه اندازه خواهد بود.

وب‌سایت Neal.fun به‌تازگی از ابزار جدیدی رونمایی کرده است که می‌تواند اثر سیارک‌ها در برخورد با کره زمین را شبیه‌سازی کند. برای انجام این شبیه‌سازی کافیست به این وب‌سایت بروید و بعد نوع، اندازه، سرعت و زاویه برخورد سیارک مدنظر خود را انتخاب کنید. سپس از روی نقشه نقطه‌ای را برای محل برخورد معین کنید و روی گزینه Lanuch Asteroid بزنید.

برخورد هر سیارک با زمین چه فجایعی در پی خواهد داشت؟

در ادامه وب‌سایت به شما نشان می‌دهد که اگر چنین سیارکی به زمین برخورد می‌کرد، چه اتفاقی می‌افتد. ابتدا می‌توانید اندازه و عمق دهانه برخوردی و میزان انرژی منتشرشده را ببینید. سپس اندازه و اثر گوی آتشین، موج شوک، سرعت باد و زلزله حاصله به شما نشان داده می‌شود.

این وب‌سایت همچنین حقایق جالبی را درباره سناریوی فرضی این برخورد به شما ارائه می‌کند. برای مثال نشان می‌دهد که برخوردی با مؤلفه‌های مدنظر شما به‌طور میانگین هر چند سال یک‌بار ممکن است اتفاق بیفتد. همچنین معادل انرژی حاصل از این برخورد در واحد TNT نشان داده می‌شود.

«نیل آگاروال»، سازنده این وب‌سایت درباره این شبیه‌ساز می‌گوید: «من با تماشای فیلم‌هایی مثل Deep Impact و Armageddon بزرگ شدم و همیشه می‌خواستم ابزاری بسازم که اجازه بدهد سناریوی برخورد سیارک مدنظر خود را به تصویر بکشم. فکر می‌کنم این ابزار می‌تواند برای هر کسی که در ذهنش عاشق سناریوهای خیالی است، جذاب باشد. محاسبات ریاضی و فیزیک این شبیه‌سازی مبتنی بر مطالعات علمی دکتر «گرت کالینز» و دکتر «کلمنس رومپف» ساخته شده است که هر دو روی برخورد سیارک‌ها تحقیق کرده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی