ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اپل
کسب و کار

کاهش 1 تریلیون دلاری ارزش بازار اپل در 2022؛ قیمت سهام به کمترین حد در چند ماه اخیر رسید

اپل در پاییز امسال و زمانی که شیوع کرونا در چین بر کسب‌و‌کار فاکسکان، تأمین‌کننده اصلی‌اش تأثیر زیادی گذاشت، در تولید آیفون 14 (به‌ویژه مدل‌های پرو و پرو مکس) با چالش‌هایی روبه‌رو شد. این موضوع ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۸ دی ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰

اپل در پاییز امسال و زمانی که شیوع کرونا در چین بر کسب‌و‌کار فاکسکان، تأمین‌کننده اصلی‌اش تأثیر زیادی گذاشت، در تولید آیفون 14 (به‌ویژه مدل‌های پرو و پرو مکس) با چالش‌هایی روبه‌رو شد. این موضوع و مشکلات دیگر منجر به کاهش ارزش سهام اپل در بازار شد، به‌گونه‌ای که ارزش بازار آن که اوایل 2022 به 3 تریلیون دلار می‌رسید، حالا با کاهش 1 تریلیون دلاری، به 2 تریلیون دلار کاهش یافته است.

در ماه نوامبر، اپل به مشتریان و سرمایه‌گذاران خود هشدار داد که وضعیت کرونا در چین، چگونه بر توانایی آن برای تولید کافی مدل‌های پرو آیفون 14 به‌منظور پاسخگویی به تقاضای بازار تأثیر می‌گذارد. اکنون ترندفورس گزارشی منتشر کرده است که در آن برآورد خود از فروش دستگاه‌های آیفون 14 پرو در سال 2022 و همچنین پیش‌بینی مشکلاتی را که اپل در سال 2023 با آن‌ها مواجه خواهد شد، توضیح داده است.

مشکلات اپل با تولید آیفون در سال آینده

آیفون 14 پرو

ترندفورس در گزارش خود می‌گوید که از ماه اکتبر، کارخانه مسئول تولید آیفون 14 فاکسکان، قادر به استفاده از بیش از 70 درصد ظرفیت تولید خود نبوده است. درحالی‌که فاکسکان با کمک یکی دیگر از کارخانه‎‌های خود تلاش کرده است بر این مشکل غلبه کند، ظاهراً این اقدامات کافی نبوده است. با توجه به این وضعیت، ترندفورس پیش‌بینی خود در مورد کل دستگاه‌های عرضه‌شده آیفون 14 در سال 2022 را به 78.1 میلیون کاهش داده است.

همچنین با نگاهی به سه‌ماهه اول سال 2023، ترندفورس می‌گوید مشکلات کمبود نیروی کار در چین وجود دارد؛ کمبودی که از دسامبر آغاز شده است و می‌تواند بدتر شود. با درنظر‌گرفتن این موضوع، اپل تخمین سه‌ماهه اول سال 2023 خود برای عرضه آیفون را به 47 میلیون دستگاه کاهش داده است که نسبت به سال قبل 22 درصد کمتر خواهد بود.

سهام اپل

تمام این مسائل باعث شده است تا سهام اپل (AAPL) تنها در یک روز کمی بیش از 3 درصد سقوط کند و قیمت سهام آن در یک معامله روزانه به پایین‌ترین سطح 52 هفته اخیر خود، یعنی 125.92 دلار برسد.

ارزش بازار اپل در ژانویه سال 2022 به‌عنوان اولین شرکت جهان به 3 تریلیون دلار رسید. با‌این‌حال، ارزش بازار AAPL در سال 2022 یک تریلیون دلار سقوط کرد و حالا به 2 تریلیون دلار رسیده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی