ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بهترین سایت های آموزش عکاسی
آموزش

معرفی بهترین وب‌سایت‌ها و دوره‌های آنلاین آموزشی عکاسی

وب سایت‌های آموزش آنلاین، دوره‌های مختلفی برای آموزش عکاسی دارند که برخی از آن‌ها با گواهی‌های معتبر بین‌المللی یا داخلی همراه هستند.

امیر امام جمعه
نوشته شده توسط امیر امام جمعه | ۸ دی ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۰

امروزه یادگیری اغلب مهارت‌ها به کمک اینترنت، بسیار آسان‌تر از گذشته شده است و دیگر نیازی به حضور در آموزشگاه‌ها یا کارگاه‌ها حس نمی‌شود. عکاسی یکی از همین مهارت‌هاست که یادگیری آن به کمک سرویس‌های آنلاین متعدد امکان‌پذیر شده است. در مطلب پیش رو با تمرکز روی دوره‌های رایگان، به معرفی بهترین سایت های آموزش عکاسی و دوره‌ها خواهیم پرداخت.

بهترین سایت های آموزش عکاسی

پیش از شروع، باید اشاره کنیم که آموزش حضوری برخی از مهارت‌ها، از جمله عکاسی، مزیت‌های متعددی نسبت به آموزش از راه دور دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به یادگیری سریع‌تر به‌لطف بهره‌مندی از کمک افراد متخصص اشاره کرد. با‌این‌حال اگر به‌دنبال دوره‌های رایگان آموزش عکاسی هستید و روی زبان انگلیسی تسلط نسبی دارید، بهترین گزینه برای شما یوتوب خواهد بود.



البته دوره‌های رایگان به زبان فارسی هم در پلتفرم‌های به اشتراک‌گذاری ویدیو مانند یوتوب و آپارات یافت می‌شوند؛ اما دوره‌های انگلیسی از گستردگی بیشتری برخوردار هستند و می‌توانند انواع سبک‌های عکاسی را به‌خوبی پوشش دهند. همچنین اگر در کنار یادگیری عکاسی، به دریافت مدرک پایان دوره هم فکر می‌کنید، می‌توانید به سراغ وب سایت‌های تخصصی آموزش آنلاین بروید که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره شده است.

۱. دوره آشنایی با عکاسی دانشگاه هاروارد (رایگان)

دانشگاه هاروارد دوره‌ای متشکل از ۱۲ ویدیو را به‌صورت رایگان در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است که برای آشنایی با مفاهیم اساسی عکاسی و ورود به دنیای آن می‌توانید بسیار مفید باشد. خوشبختانه برای شرکت در این دوره نیازی به ثبت‌نام وجود ندارد و تمامی افراد می‌توانند از آن بهره بگیرند. این دوره، بخشی از پروژه OpenCourseWare است که دانشگاه‌های مطرح جهان در آن اقدام به انتشار رایگان کلاس‌های آموزشی خود می‌کنند.

بهترین سایت های آموزش عکاسی

تمام‌کردن این دوره حدود ۱۰ الی ۱۵ ساعت زمان نیاز خواهد داشت و می‌تواند حتی برای افرادی که آشنایی نسبی به عکاسی دارند هم مفید واقع شود؛ زیرا مباحث زیادی را پوشش می‌دهد. البته برخی از قسمت‌های آن،‌ مثل نحوه عملکرد دوربین‌های عکاسی، ممکن است برای همه افراد جذاب نباشد؛ ولی قطعاً می‌تواند درک عمیق‌تری از عکاسی به شما بدهد.

۲. وب سایت آموزش عکاسی ILFORD (رایگان)

وب سایت ILFORD یکی از بهترین گزینه‌ها برای دسترسی به مطالب آموزشی عکاسی به‌شکل رایگان است که تمرکز ویژه‌ای روی عکاسی سیاه و سفید دارد؛ اما روی انواع مختلف سبک‌های عکاسی هم مانور می‌دهد. همچنین با مراجعه به کانال یوتوب آن، می‌توانید از محتوای آموزشی ویدیویی هم کمک بگیرید. وب سایت مذکور متعلق به شرکتی با همین نام است که در زمینه تولید تجهیزات مرتبط با عکاسی سیاه و سفید فعالیت دارد.

بهترین سایت های آموزش عکاسی

وب سایت Popular Photography مختص عکاسان مبتدی است که قصد دارند در زمینه‌های خاصی، مهارت‌های خود را بهبود ببخشند. پوشش جنبه‌های مختلف عکاسی موجب شده است تا وب سایت مذکور به یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها در نزد کاربران تبدیل شود تا بتوانند به‌دنبال پاسخ برای سؤالات مرتبط با عکاسی خود باشند.

بهترین سایت های آموزش عکاسی

دوره‌های مختلفی در وب سایت Popular Photography یافت می‌شود که زمینه‌های گوناگون از جمله عکاسی، ویرایش و حتی خرید تجهیزات مناسب را هم شامل می‌شوند. همچنین با مراجعه به کانال یوتوب این سرویس، می‌توانید از ویدیوهای آموزشی هم بهره‌مند شوید. خوشبختانه محتوای آموزشی سایت به‌صورت مداوم درحال به‌روزرسانی است و با توجه به ترندهای روز، آموزش‌های جدید به آن اضافه می‌شود.

۴. دوره‌های آموزشی Lynda

وب سایت Lynda.com یکی از سرویس‌های قدیمی و محبوب در زمینه ارائه ویدیوهای آموزشی پیرامون زمینه‌های مختلف به‌شمار می‌رود که عکاسی هم در میان مباحث آن به‌چشم می‌خورد. دوره‌های ارائه‌شده در این وب سایت معمولاً از طریق خرید حق اشتراک قابل استفاده هستند؛ اما با کمی جست‌وجو در وب سایت‌های فارسی زبان می‌توانید فایل‌های آن‌ها را به‌شکل رایگان دانلود کنید.

بهترین سایت های آموزش عکاسی

شایان ذکر است که برخی از وب سایت‌های داخلی هم اقدام به فروش دوره‌های لیندا (به‌صورت غیر رسمی) می‌کنند که همراه با زیرنویس فارسی هستند. اگرچه وب سایت‌های گفته‌شده، نماینده رسمی لیندا در ایران محسوب نمی‌شوند، اما هزینه دوره‌ها در مقایسه با نمونه اصلی بسیار کمتر است و احتمالاً گزینه مناسبی برای افرادی خواهد بود که تسلط زیادی روی زبان انگلیسی ندارند.

۵. وب سایت Coursera (رایگان و پولی)

درحال‌حاضر وب سایت Coursera.org به‌عنوان سرویس پیشرو در میان پلتفرم‌های آموزش آنلاین شناخته می‌شود که در زمینه‌های بسیار متنوعی، محتوای آموزشی رایگان یا پولی ارائه می‌کند. برای مثال دوره عکاسی دانشگاه میشیگان که در این پلتفرم منتشر شده، از محبوبیت و ارزش بالایی برخوردار است و می‌تواند گزینه خوبی برای یادگیری عکاسی به‌شمار رود.

بهترین سایت های آموزش عکاسی

باید اشاره کنیم که دوره‌های رایگان قرار‌گرفته در وب سایت Coursera معمولاً بدون ارائه مدرک هستند؛ اما اگر علاقه‌مند به دریافت مدرک اتمام دوره باشید، باید هزینه آن را پرداخت کنید. البته راهکارهایی برای حذف این هزینه مثل استفاده از آدرس ایمیل‌ آکادمیک یا درخواست کمک هزینه آموزشی وجود دارد که با جست‌وجو در اینترنت می‌توانید نحوه بهره‌مندی از آن‌ها را مشاهده کنید.

۶. وب سایت Alison (رایگان و پولی)

وب سایت Alison.com از دیگر پلتفرم‌های آموزش آنلاین است که از شهرت کمتری برخوردار است؛ اما دوره‌های بسیار مفیدی را به‌شکل رایگان در اختیار علاقه‌مندان به عکاسی قرار داده است. برخی از این دوره‌ها کمتر به تئوری عکاسی می‌پردازند و بیشتر روی نحوه کار با دوربین‌های عکاسی دیجیتال تمرکز دارند که می‌تواند در عمل کاربردی و مفید واقع شود.

بهترین سایت های آموزش عکاسی

برای بهره‌مندی از ویدیوهای آموزشی قرارگرفته در وب سایت Alison باید یک حساب کاربری در آن بسازید که به‌شکل رایگان قابل‌انجام است. البته کاربران طرح رایگان با تبلیغات هنگام پخش دوره‌های مواجه می‌شوند که می‌تواند در طولانی‌مدت آزاردهنده به‌نظر برسد.

۷. وب سایت آموزش عکاسی PhotographyCourse (رایگان و پولی)

وب سایت PhotographyCourse.net به‌شکل تخصصی روی ارائه محتوای مرتبط با عکاسی و مطالب آموزشی در این زمینه تمرکز دارد. البته خبری از دوره‌های ویدیویی چندانی در آن نیست و اغلب آموزش‌ها به‌صورت متنی ارائه می‌شوند. دوره Photography for Beginners در وب سایت مذکور، مجموعه‌ای کامل از اطلاعات مورد‌نیاز برای شروع عکاسی محسوب می‌شود که تقریباً تمامی مفاهیم اساسی و پایه را شامل می‌شود.

بهترین سایت های آموزش عکاسی

به‌طور معمول برای استفاده از دوره‌های وب سایت PhotographyCourse باید اقدام به ساخت حساب کاربری کنید؛ اگرچه دوره اشاره‌شده در بالا نیازی به اکانت نخواهد داشت. برخی از دوره‌های دیگر هم به‌شکل رایگان در آن ارائه می‌شوند، اما سایر موارد نیازمند پرداخت هزینه خواهند بود.

۸. دوره آموزش عکاسی Ditch Auto (رایگان)

دوره آموزش عکاسی Ditch Auto که توسط Jerad Hill تدریس می‌شود، یکی دیگر از دوره‌های رایگان و محبوب به‌شمار می‌رود که با تمرکز روی عکاسی Manual و عدم استفاده از قابلیت‌های خودکار دوربین‌های عکاسی دیجیتال تهیه شده است. در این دوره به سناریوهای مختلف عکاسی پرداخته و درباره المان‌های مختلف تاثیرگذار روی نتیجه کار بحث می‌شود. در پایان هر قسمت هم می‌توانید با شرکت در یک تست، میزان یادگیری خود را ارزیابی کنید.

بهترین سایت های آموزش عکاسی

با ثبت‌نام در وب سایت مرتبط با این دوره، می‌توانید به محتوای آموزشی بیشتری پیرامون فتوشاپ، عکاسی سیاه و سفید و حتی راهکارهایی برای بهبود کسب‌و‌کار عکاسی خود هم دسترسی داشته باشید. توجه داشته باشید که هنگام ورود به صفحه مرتبط با دوره، قیمت موردنظر خود را برابر با صفر دلار وارد کنید تا به‌شکل رایگان به سبد خرید اضافه شود.

۹. دوره آموزش عکاسی آتلیه اندیشه نو (رایگان)

آتلیه عکاسی اندیشه نو، اقدام به انتشار تعدادی ویدیوی آموزشی کرده است که طول هر کدام از آن‌ها بین ۳۰ الی ۶۰ دقیقه است. این دوره به‌شکل رایگان از طریق پلتفرم آپارات در اختیار علاقه‌مندان قرار دارد و با جست‌وجوی نام گفته‌شده در آن، می‌توانید به ویدیوها دسترسی داشته باشید.

مباحث پوشش داده شده در ویدیوهای اندیشه نو شامل مقدمات و مفاهیم لازم برای شروع عکاسی، آشنایی با اجزای دوربین‌های دیجیتال و انواع آن‌ها، تنظیمات مورد نیاز هنگام عکاسی و... می‌شود. این دوره توسط «نیما نصیری نائینی» تدریس می‌شود.

۱۰. وب سایت مکتب‌خونه (غیر‌رایگان)

مکتب خونه یکی از پلتفرم‌های آموزش محبوب داخلی است که در زمینه‌های مختلفی از جمله عکاسی، دوره‌های آنلاین را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد. در زمان نگارش این مطلب، چندین دوره مرتبط با عکاسی به زبان فارسی در پلتفرم گفته‌شده وجود دارند که توسط «مازیار میرالی» و «علیرضا لاجورد» تدریس شده‌اند. همچنین دوره‌های دیگری مثل فتومونتاژ با تدریس «زهیر عابدی» هم در مکتب‌خونه به‌چشم می‌خورند.

بهترین سایت های آموزش عکاسی

شایان ذکر است که دوره‌های فارسی و اختصاصی مکتب‌خونه معمولاً هزینه بالایی دارند؛ اگرچه این هزینه در قیاس با دوره‌های حضوری، بسیار کم محسوب می‌شود. در سوی دیگر برخی دوره‌های غیر اختصاصی در این پلتفرم وجود دارند که با هزینه پایین می‌توان اقدام به خریداری آن‌ها کرد. خوشبختانه مکتب‌خونه اقدام به ارائه گواهی پایان دوره برای کاربران خود می‌کند که در آینده از طریق کد اختصاصی قابل استعلام خواهد بود.


سؤالات متداول

بهترین وب سایت آموزش عکاسی رایگان چیست؟

اگر به زبان انگلیسی تسلط دارید، می‌توانید از انبوهی از ویدیوهای آموزشی رایگان در یوتوب بهره بگیرید. همچنین دوره‌های سایت‌هایی مثل لیندا یا کورسرا هم به‌صورت رایگان اما غیر‌رسمی، قابل دریافت هستند.

بهترین وب سایت های آموزش عکاسی فارسی کدام هستند؟

وب سایت مکتب‌خونه، چندین دوره آموزش عکاسی را درون خود جای داده است؛ اگرچه هیچ کدام از آن‌ها رایگان نیستند. دوره آموزش عکاسی توسط نیما نصیری نائینی هم به‌صورت رایگان در آپارات قابل مشاهده است.

بهترین وب سایت های آموزش عکاسی با اعطای مدرک کدام هستند؟

وب سایت Coursera یکی از مشهورترین پلتفرم‌های آموزش آنلاین به‌شمار می‌رود که پس از پایان دوره مدارک معتبر در سطح جهانی به کاربران خود اعطا می‌کند. وب سایت مکتب‌خونه هم اقدام به صدور گواهی پایان دوره برای کاربران خود می‌نماید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی