ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ماه
علمی

ماه‌نورد چین نوع جدیدی از سنگ‌های بازالت را در قمر زمین کشف کرد

گفته می‌شود این قطعه سنگ با ساختار کاملاً جدید به قسمت‌هایی از ماه مربوط می‌شود که تاکنون در آن‌ها کاوش نشده است.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۹ دی ۱۴۰۱ | ۱۲:۳۰

دانشمندان همچنان به تجزیه و تحلیل نمونه‌هایی از سنگ و خاک که توسط ماه‌نورد «چانگ ای 5» (Chang'e 5) چین به زمین آورده شده‌اند، ادامه می‌دهند. در آخرین نتایج ارائه‌شده، به گونه جدیدی از زمین‌شناسی اشاره شده که در مناطق کشف‌نشده‌ای از ماه یافت شده است.

طبق گزارش‌های منتشر‌شده، ماه‌نورد چین 1.731 کیلوگرم سنگ‌پوشه (خاک سست و خردشده و قلوه‌سنگ روی سطح ماه) 2‌میلیارد‌ساله را به زمین آورده است که در میان آن‌ها هفت نوع سنگ مختلف شناسایی شده‌اند. یکی از این سنگ‌ها نوع کاملاً جدیدی از بازالت ماه است که در زمان فعال‌بودن آتشفشان ماه ایجاد شده.

این سنگ‌پوشه جوان‌ترین نمونه‌ای است که تاکنون از ماه به دست دانشمندان رسیده است و به آن‌ها اطلاعاتی درباره دوره زمانی متفاوتی نسبت به نمونه‌های دیگر ارائه می‌کند. همچنین این نمونه باعث می‌شود تا آن‌ها بتوانند دوره‌ای پرفراز‌و‌نشیب از تاریخ همسایه نزدیک ما ترسیم کنند.

محققان در مقاله منتشر‌شده خود توضیح می‌دهند:

«در چنین واحد زمین‌شناسی جوانی، طیف وسیعی از اجزای پوسته از منابع مختلف، توسط فرایندهای سطحی در ماه، به محل فرود Chang'e-5 منتقل شدند.»

ماه‌نورد چینی

ترکیب متفاوت ماه

حدود 3000 ذره با اندازه‌ای کمتر از 2 میلی‌متر در این تحقیقات توسط محققان غربال شده‌اند؛ زیرا آن‌ها به‌دنبال شواهدی از دهانه‌های برخوردی گذشته و فعالیت‌های آتشفشانی ماه هستند. مانند زمین، این نوع سنگ‌های آذرین می‌توانند داستان دقیقی درباره زمین‌شناسی بیان کنند.

به گفته محققان، سه مورد از این ذرات به‌دلیل نشان‌دادن ویژگی‌های سنگ‌شناسی و ترکیبی غیرمعمول مورد‌توجه قرار گرفته‌اند؛ تکه‌ای از ویتروفیریک با تیتانیوم بالا دارای کانی است که تاکنون در ما‌ه مشاهده نشده و این موضوع احتمالاً نشان‌دهنده نوع جدیدی از سنگ‌های ماه است.

آن‌ها در ادامه توضیح می‌دهند که این ذرات سنگ ممکن است به مکانی در ماه تعلق داشته باشند که 400 کیلومتر از مکانی که در آن برداشته شده‌اند، فاصله داشته باشد و طی هزاران سال در اثر برخوردهای متوالی سیارک‌ها منفجر شده‌اند.

این سنگ‌ها از قسمت‌هایی روی سطح ماه به‌دست آمده‌اند که هنوز از نظر زمین‌شناسی اطلاعاتی درباره آن‌ها وجود ندارد. حتی ممکن است فوران‌های آتشفشانی در آنجا وجود داشته باشد که هنوز درباره آن‌ها نمی‌دانیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی