ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تصویر روز ناسا: تصویری خیالی از ماکی‌ماکی و تنها قمر آن
نجوم و فضا

تصویر روز ناسا: تصویری خیالی از ماکی‌ماکی و تنها قمر آن

فراتر از سیاره نپتون، سیاره کوتوله درخشانی به نام «ماکی‌ماکی» و قمر آن در‌حال چرخش به دور خورشید هستند.

مهدیس نصراله زاده
نوشته شده توسط مهدیس نصراله زاده | ۱۰ دی ۱۴۰۱ | ۱۹:۰۰

صحنه‌ای خیالی از یک مرز ناشناخته از منظومه شمسی، از دید یک فضاپیما در‌حالی‌که خورشید در امتداد کهکشان راه شیری می‌درخشد، به عقب نگاه می‌کند.

به‌نظر می‌رسد در جایی فراتر از سیاره نپتون که به کمربند کویپر معروف است، سیاره کوتوله درخشانی به نام «ماکی‌ماکی» و قمر آن در‌حال چرخش به دور خورشید هستند.

در تصویر امروز ناسا چه می‌بینیم؟

قمر ماکی‌ماکی با نام مستعار MK2، نور خورشید را با سطح تاریک و زغالی‌ خود منعکس می‌کند که حدود ۱۳۰۰ برابر کم نورتر از بدنه سیاره کوتوله ماکی‌ماکی است.

با‌این‌حال در سال ۲۰۱۶، تلسکوپ فضایی هابل که در جست‌وجوی همراهان کم‌نور سیارات کوتوله بود، MK2 را با روشی که قبلاً برای یافتن قمرهای کوچک پلوتو استفاده کرده بود، در تاریکی پیدا کرد.

در عکس امروز ناسا که در‌واقع یک تصویرسازی است، قطر حدود ۱۶۰ کیلومتر (صد مایل) MK2 در مقایسه با قطر ۱۴۰۰ کیلومتری ماکی‌ماکی، اندازه و کنتراست نسبی از این قمر را به‌طرز هنرمندانه‌ای نشان داده است. خورشید بیش از ۵۰ برابر فاصله خود تا زمین از ماکی‌ماکی فاصله دارد.

مشاهدات بیشتر از ماکی‌ماکی و قمر MK2، درست مانند پلوتون و قمرهای آن، در اندازه‌گیری جرم و چگالی منظومه شمسی بسیار مفید است و امکان درک وسیع‌تری از جهان‌های دورتر را فراهم می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی