ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

TSMC
تکنولوژی

تحلیلگران بازده تولید چیپ‌های 3 نانومتری TSMC را بین 60 تا 80 درصد تخمین می‌زنند

طبق گزارش جدیدی که به نقل از کارشناسان نیمه‌هادی و تحلیلگران منتشر شده، چیپ‌های 3 نانومتری TSMC بین 60 تا 80 درصد بازدهی خواهند داشت.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۱ دی ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۰

TSMC هفته گذشته تولید انبوه تراشه‌های 3 نانومتری خود را آغاز کرد. سامسونگ نیز چندین ماه قبل این کار را شروع کرده بود. حالا در گزارش جدیدی به نقل از تحلیلگران و کارشناسان مختلف صنعت ادعا شده که بازدهی تولید تراشه‌های TSMC بهتر است.

تحلیلگران و کارشناسان متخصص در نیمه‌هادی‌ها طی مصاحبه‌ای با Business Next تخمین زدند که درحال‌حاضر، بازده تولید چیپ‌های 3 نانومتری TSMC می‌تواند حداقل به 60 تا 70 درصد و حداکثر به 75 تا 80 درصد برسد که برای دسته اول چیپ‌ها آمار کاملاً خوبی است. در همین حال، «دن نیستدت»، تحلیلگر مالی، در توییتی نوشت که بازده فعلی چیپ T‌SMC مشابه بازده چیپ 5 نانومتری این شرکت در اوایل تقویت آن است که به گفته رسانه‌ها، می‌تواند به 80 درصد نیز برسد.

چیپ 3 نانومتری

چیپ سامسونگ در مقابل چیپ TSMC

در مقابل، طبق گزارش‌هایی که توسط منابع صنعتی منتشر شده، بازده تولید تراشه 3 نانومتری سامسونگ در مراحل اولیه از 10 تا 20 درصد متغیر بوده و بهبود نیافته است. علاوه‌بر‌این، گفته می‌شود که تراشه‌های ساخت سامسونگ از نظر کیفی نیز تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند.

درحالی‌که تفاوت زیادی بین تخمین‌ها وجود دارد، چندین نکته در مورد بازده فعلی چیپ‌های 3 نانومتری TSMC وجود دارد. اول از همه، به‌طور دقیق مشخص نیست که آیا بازده ارائه‌شده برای ویفرهای تجاری TSMC که برای مشتریان ساخته شده، محاسبه شده است یا خیر. ثانیاً، هیچ‌کس به‌جز TSMC و مشتریانش نرخ دقیق بازده تولید ویفرهای تجاری آن را در این مرحله نمی‌دانند.

البته باید به این نکته هم توجه داشت که TS‌MC تمایل دارد چیپ‌های پیشرفته خود را با در‌نظر‌گرفتن نیازهای اپل به‌عنوان بزرگ‌ترین مشتری‌اش توسعه دهد و غول فناوری مستقر در کوپرتینو، طرح‌های خود را براساس قابلیت‌های TSMC طراحی کرده است. بنابراین جای تعجبی وجود ندارد که بازده اولیه آن بتواند تا 80 درصد باشد.

در آخر باید اشاره کرد که این گزارش درباره بازده چیپ‌های 3 نانومتری، هنوز توسط TSMC تأیید نشده است و آن‌ها هرگز در مورد بازده فناوری خود صحبت نمی‌کنند، بنابراین باید منتظر ارائه اخبار و گزارش‌های رسمی بیشتری باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی