ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تراشه
تکنولوژی

کوالکام احتمالاً تولید اکثر تراشه‌های اسنپدراگون 8 نسل 3 را به TSMC واگذار می‌کند

کوالکام ظاهراً با توجه به بازدهی بالای فرایند 3 نانومتری TSMC، قصد دارد این شرکت را به‌عنوان تولیدکننده اصلی اسنپدراگون 8 نسل 3 انتخاب کند.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۱ دی ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰

گزارشی تازه می‌گوید شرکت کوالکام احتمالاً تولید تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 را به‌صورت مشترک به TSMC و سامسونگ واگذار خواهد کرد تا هزینه‌های خود را کاهش دهد. با‌این‌حال، ظاهراً TSMC بخش عمده این تراشه‌ها را می‌سازد، چرا که نرخ بازدهی تولید با فرایند 3 نانومتری در خطوط تولید این شرکت 80 درصد است.

به‌دنبال رونمایی از خط تولید Fab 18 متعلق به TSMC که قابلیت تولید تراشه‌های 3 نانومتری را دارد، وب‌سایت Business Next در گزارشی به نقل از متخصصان صنعت نیمه‌رساناها اعلام کرده است که نرخ بازدهی در تولید با فرایند 3 نانومتری تاکنون حدود 60 تا 70 درصد بود و در برخی موارد از 70 درصد فراتر می‌رفت، اما نرخ بازدهی در خطوط تولید 3 نانومتری TSMC بین 75 تا 80 درصد است که عدد بالایی محسوب می‌شود. تحلیل‌گران پیش‌تر این نرخ بازدهی را بین 60 تا 80 درصد پیش‌بینی کرده بودند.

بر همین اساس، اپل و کوالکام احتمالاً در دریافت سفارشات خود برای تراشه A17 بایونیک و اسنپدراگون 8 نسل 3 با مشکلی روبه‌رو نخواهند شد. درخصوص سامسونگ که اولین تولیدکننده تراشه‌های 3 نانومتری بود، شرایط چندان خوب به‌نظر نمی‌رسد، چون این شرکت با نرخ بازدهی 20 درصدی خطوط تولید خود را پیش می‌برد.

سامسونگ رقابت سختی برای تولید اسنپدراگون 8 نسل 3 خواهد داشت

البته چندی پیش گفته شده بود که سامسونگ با همکاری شرکت آمریکایی Silicon Frontline Technology توانسته است اندکی اوضاع خود را بهتر کند، اما اگر نتواند نرخ بازدهی را به سطحی در نزدیکی TSMC برساند، بخش عمده سفارشات چیپست اسنپدراگون 8 نسل 3 به تراشه‌ساز تایوانی محول خواهد شد.

از سوی دیگر اما با توجه به پیچیدگی‌ها و هزینه‌هایی که در تولید تراشه‌های 3 نانومتری وجود دارد، کوالکام احتمالاً باید هزینه بیشتری به‌ازای هر ویفر تراشه پرداخت کند و شاید قیمت محصول خود را بالاتر ببرد. این مسئله می‌تواند قیمت گوشی‌های پرچمدار سال 2024 را افزایش داده و خریداران را تحت فشار قرار دهد.

هنوز زمان زیادی تا عرضه اولین چیپست 3 نانومتری باقی مانده است و پیش‌بینی می‌شود که اولین گوشی مجهز به این تراشه‌ها سری آیفون 15 پرو باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی