ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

نوسان سنگین قیمت خودروهای داخلی بعد از تغییرات نرخ ارز

تغییرات قیمت دلار طی چند روز گذشته در بازار باعث شده است تا قیمت‌های انواع خودروهای مونتاژی و داخلی نیز شاهد تغییراتی باشد. در این زمینه ادامه عرضه خودرو در بورس کالا نیز در روند ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۱۲ دی ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰

تغییرات قیمت دلار طی چند روز گذشته در بازار باعث شده است تا قیمت‌های انواع خودروهای مونتاژی و داخلی نیز شاهد تغییراتی باشد. ادامه عرضه خودرو در بورس کالا نیز در روند نزولی قیمت‌ها بی‌تأثیر نبوده است؛ چرا که شماری از خودروهای پرطرفدار مانند پژو 207 با قیمتی کمتر از نرخ‌های بازار در بورس کالا معامله شدند. درحال‌حاضر بررسی بازار نشان می‌دهد همچنان معامله‌ای در بازار صورت نمی‌گیرد، اما بازار امروز نسبت به روزهای گذشته شاهد قیمت‌های کاذب در انواع خودروهای داخلی و مونتاژی نیست و به‌نوعی افزایش قیمت‌ها متوقف شده است و شاهد کاهش سنگین قیمت بسیاری از خودروهای داخلی نسبت به نرخ‌های حداکثری هفته گذشته هستیم.

«سعید موتمنی»، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو درباره وضعیت قیمت خودرو در بازار پس از کاهش تلاطمات ارزی، اظهار داشت: «با کاهش قیمت ارز، از روز گذشته قیمت خودرو تا حدود زیادی کاهش یافته است، اما قیمت‌ها به قیمت‌های یک‌و‌نیم ماه قبل، یعنی پیش از گرانی ارز بازنگشته. بارها گفته‌ایم که مشکل خودرو، میزان عرضه آن است. ‌عرضه قطره‌چکانی خودرو و نابرابری عرضه و تقاضا موجب افزایش قیمت خودرو می‌شود، ضمن اینکه در این شرایط عوامل مختلف از جمله افزایش قیمت ارز نیز روی قیمت خودرو تأثیر می‌گذارد.»

در این راستا و برای اینکه اثرات مثبت عرضه خودرو در بورس کالا حاصل شود، باید عرضه به‌صورت مداوم و مستمر باشد.

موتمنی افزود: «خودرو به غلط به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده ، بنابراین نوسانات نرخ ارز در قیمت خودرو اثرگذار است و لذا افزایش قیمت ارز در یک ماه گذشته تأثیر بسزایی در افزایش قیمت خودرو داشته. طی یک‌و‌نیم ماه گذشته، قیمت برخی از خودرو‌ها بیش از 200 میلیون تومان افزایش یافته، اما طی دو روز گذشته قیمت انواع خودرو‌ میانگین حدود 70 تا 110 میلیون تومان کاهش یافته است.»

قیمت پژو 206 تیپ 2 یک ماه و نیم گذشته حدود 300 میلیون تومان بود، اما اکنون قیمت آن حدود 430 میلیون تومان است. این درحالیست که در اوج افزایش قیمت هفته قبل، شاهد معامله‌شدن پژو 206 تیپ 2 با قیمتی بیش از 500 میلیون تومان نیز بودیم.

قیمت سمند ال ایکس این روزها در بازار حدود 432 میلیون تومان است، درحالی‌که قیمت آن قبل از ریزش قیمت ارز، 460 میلیون تومان بود، بنابراین با کاهش قیمت ارز، قیمت این خودرو حدود 30 میلیون تومان کاهش یافته است.

قیمت کوییک دنده‌ای نیز با کاهش قیمت ارز از 343 میلیون تومان به 282 میلیون تومان رسیده.

موتمنی با بیان اینکه قیمت تیبا در بازار اکنون به حدود 283 میلیون تومان رسیده است، گفت تا یک‌و‌نیم ماه پیش قیمت این خودرو حدود 200 میلیون تومان بود. قیمت این خودرو قبل از ریزش نرخ ارز نیز حدود 300 میلیون تومان بود که با ریزش ارز طی یکی‌دو روز گذشته قیمت آن حدود 20 میلیون تومان کاهش یافته است.

وی همچنین با اشاره به واردات خودرو بیان داشت: «از آنجا که خودروهای وارداتی فعلاً به بازار وارد نشده‌اند، واردات خودرو اثری در کاهش قیمت‌ها نداشته است، اما امیدواریم که با ورود خودرو به بازار، کاهش قیمت‌ها را مشاهده کنیم. البته برای اثرگذاری و کاهش قیمت خودرو واردات نیز باید مستمر انجام شود.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی