ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

واکسن زنبور
علمی

آمریکا برای اولین‌بار در جهان یک واکسن را برای زنبورهای عسل تأیید کرد

وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) مجوز استفاده از یک واکسن زنبور را ارائه کرده است که از آن در برابر یک بیماری محافظت می‌کند.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۷ دی ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰

اولین واکسن زنبور عسل جهان برای استفاده در ایالات متحده تأیید شد. یک شرکت بیوتکنولوژی پیشگام در زمینه سلامت حشرات، اعلام کرد که وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) مجوز لازم برای واکسیناسیون زنبورهای عسل علیه یک بیماری را به آن اعطا کرده است.

زنبورها بخش قابل‌توجهی از تنوع زیستی ما را تشکیل می‌دهند و جزء حیاتی کشاورزی هستند. به گفته کنوانسیون تنوع زیستی، تقریباً 33 درصد از غذای مصرفی انسان به گرده افشانی زنبور عسل وابسته است. بااین‌حال، زنبورهای عسل به‌شدت در برابر بیماری American Foulbrood که از یک نوع باکتری ناشی می‌شود، آسیب‌پذیر هستند.

تنها روش درمان این بیماری تاکنون، سوزاندن زنبورها، کندوهای آلوده و تجهیزات بوده است. اما اکنون شرکت Dalan Animal Health واکسنی برای زنبورها توسعه داده است. دکتر Annette Kleiser، مدیرعامل Dalan Animal Health می‌گوید:

«واکسن ما پیشرفتی در جهت حفاظت از زنبورهای عسل است. ما آماده‌ایم تا نحوه مراقبت از حشرات را تغییر دهیم و بر تولید غذا در مقیاس جهانی تأثیرگذار باشیم.»

نحوه تزریق واکسن زنبور

زنبور

این واکسن زنبور حاوی باکتری تمام سلولی Paenibacillus لارو است (عامل بیماری) و با مخلوط‌کردن آن در خوراک ملکه تزریق می‌شود. سپس زنبورهای کارگر آن را در ژل رویال قرار داده و به زنبور ملکه می‌دهند. در ادامه بخش‌هایی از واکسن در تخمدان‌های او رسوب می‌کند که این امر باعث می‌شود لاروها (نوزاد حشرات) در هنگام خروج از تخم، نسبت به بیماری ایمنی لازم را داشته باشند.

«ترور تاوزر»، عضو هیئت‌مدیره انجمن زنبورداران ایالتی کالیفرنیا در بیانیه‌ای گفت:

«این یک گام هیجان‌انگیز برای زنبورداران است،؛ زیرا ما [درحال‌حاضر] به درمان آنتی‌بیوتیکی متکی هستیم که دارای اثربخشی محدود است و برای استفاده به زمان و انرژی زیادی نیاز دارد. اگر بتوانیم از عفونت در کندوهایمان جلوگیری کنیم، می‌توانیم از درمان‌های پرهزینه نیز اجتناب کرده و انرژی خود را بر سایر عناصر مهم حفظ سلامت زنبورها متمرکز کنیم.»

USDA ابتدا مجوز لازم را به مدت دو سال برای Dalan Animal Health صادر کرده است. این شرکت به‌صورت محدود واکسن را بین زنبورداران تجاری توزیع خواهد کرد و پیش‌بینی می‌کند که واکسن در سال 2023 برای خرید در ایالات متحده در دسترس قرار خواهد گرفت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی