ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اوزون
علمی

سازمان ملل: لایه اوزون به‌آرامی در‌حال بهبود است و حفره قطب جنوب تا 2066 ترمیم می‌شود

حفره لایه اوزون مربوط به بالای قطب جنوب، حدود 43 سال آینده به‌طور کامل ترمیم می‌شود.

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲۰ دی ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۰

براساس آخرین گزارش منتشرشده از سوی سازمان ملل، حفره لایه اوزون مربوط به قسمت بالای قطب جنوب، حدود 43 سال آینده به‌طور کامل ترمیم می‌شود.

بررسی‌ها و ارزیابی‌های انجام‌شده نشان می‌دهند که با توافق کشورهای مختلف برای توقف تولید مواد شیمیایی که روی لایه اوزون تأثیر مخربی می‌گذارند، وضعیت لایه اوزون در مسیر بهبود قرار گرفته است. این مواد شیمیایی نه‌تنها روی لایه اوزون، بلکه برای سلامت انسان نیز مضر هستند و می‌توانند منجر به افزایش خطر ابتلا به بیماری‌هایی همچون سرطان، آب مروارید و مشکلات پوستی شوند.

اوزون

خبری امیدوارکننده از سازمان ملل: ترمیم لایه اوزون تا سال 2066

«پل نیومن»، رئیس مشترک ارزیابی علمی لایه اوزون تأیید می‌کند که در استراتوسفر فوقانی و در سوراخ اوزون، شاهد بهبود اوضاع هستند که می‌تواند خبر خوبی باشد. هرچند گزارش منتشرشده در همایش انجمن هواشناسی آمریکا این پیشرفت را کند اعلام کرد، اما روند رو به بهبود است. در این گزارش آمده است که میانگین اندازه حفره اوزون در ارتفاع 30 کیلومتری جو زمین تا سال 2040 به سطح قبل از نازک‌شدن سال 1980 بازنمی‌گردد و تا سال 2045 نیز وضعیت قطب شمال به حالت عادی باز نخواهد گشت. همچنین به‌نظر نمی‌رسد که حفره بزرگ لایه اوزون در قطب جنوب نیز تا سال 2066 به‌طور کامل ترمیم شود.

دانشمندان و حامیان محیط‌زیست در سراسر جهان مدت‌ها است روی ترمیم حفره اوزون کار می‌کنند و پروتکل‌های مختلفی را برای طبقه‌بندی مواد شیمیایی مطرح کرده‌اند. این اقدامات جهان را در مسیری قرار می‌دهد که بتوان امیدوار بود تا سال 2066 وضعیت رو به بهبود برود. در گزارش تهیه‌شده توسط سازمان ملل، به این موضوع اشاره شده است که لایه اوزون نسبت به چهار سال قبل در شرایط بهتری قرار دارد و اگر این روند ادامه پیدا کند، می‌توان به فرداهای بهتر امیدوار بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی