ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سازه‌های خلیج مکزیک
علمی

کشف سازه‌های عجیب 3000ساله در خلیج مکزیک؛ تقویمی که سال‌ها را 260 روز در نظر می‌گرفت

محققان با کمک فناوری لایدار سازه‌هایی را در خلیج مکزیک پیدا کرده‌اند که در میان مردم اولمک یا مایا به‌عنوان تقویم استفاده می‌شد.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۰ دی ۱۴۰۱ | ۲۳:۳۰

سه محقق به‌تازگی موفق به کشف نمونه‌هایی از چندین سازه مربوط به دوره تاریخی آمریکای میانه شده‌اند که به‌عنوان یک تقویم 260 روزه کاربرد داشته است. آن‌ها برای کشف این سازه‌ها از دوربین لایدار (LiDAR) استفاده کرده‌اند و این تقویم را که احتمالاً بیش از 3000 سال قدمت دارد، در ساحل خلیج مکزیک پیدا کرده‌اند.

محققانی از مرکز تحقیقات آکادمی علوم و هنرهای اسلوونی، دانشگاه آریزونا و دانشگاه کولگیت در مقاله‌ای که در مجله Science Advances منتشر کرده‌اند، توضیح داده‌اند که دوربین لایدار روی یک هواپیما چگونه توانسته است این سازه‌های باستانی را پیدا کند. آن‌ها همچنین تشریح کرده‌اند که اهالی آمریکای میانه چگونه ممکن است از این سازه‌ها استفاده کرده باشند.

دانشمندان می‌گویند در پژوهش خود باقی‌مانده 415 سازه تشریفاتی را پیدا کرده‌اند که مربوط به مردم اولمک یا مایا است. بررسی‌های دقیق‌تر این سازه‌ها نشان می‌دهد که آن‌ها به‌نحوی چیده شده‌اند که با طلوع و غروب اجرام کیهانی در یک تقویم 260 روزه هماهنگ‌ هستند. پژوهشگران می‌گویند زاویه اکثر این سازه‌ها شرق به غرب است و قدمت آن‌ها به بازه 1100 پیش از میلاد تا 250 پس از میلاد تخمین زده می‌شود.

کشف تقویم باستانی متفاوت از دوره آمریکای میانه

قدمت مردمان جوامع اولمک که در بخش‌هایی از آمریکای میانه زندگی می‌کردند، به 3500 سال پیش برمی‌گردد. پس از نزول جوامع اولمک، فرهنگ مایا توسعه پیدا کرد. اسناد کشف‌شده از مایاها از وجود یک تقویم 260 روزه در این فرهنگ خبر می‌دهد. محققان می‌گویند وجود این تقویم به اهالی این منطقه کمک می‌کرد تا مراسمات و فعالیت‌های کشاورزی خود را به‌طور دقیق‌تر برنامه‌ریزی کنند.

دانشمندان می‌گویند حتی همین امروز از این تقویم 260 روزه در میان برخی از اهالی جوامع مدرن مایا استفاده می‌شود. فناوری لایدار کمک زیادی به اکتشافات باستانی داشته است؛ چرا که می‌تواند از موانع سطحی در برابر تصویربرداری‌های هوایی عبور کند و نقشه سه‌بعدی ناحیه‌های مختلف را به‌دست آورد. پیش‌تر از کشف یک تمدن 2000ساله مایا در گواتمالا با همین فناوری به شما خبر داده بودیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی