ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کمربند گرم شونده ZF
اخبار خودرو

کمربند ایمنی گرم‌شونده؛ ابتکار جالب ZF برای بهبود برد حرکتی خودروهای برقی!

ZF اعتقاد دارد نصب این کمربند در خودروهای الکتریکی باعث کاهش مصرف انرژی در روزهای سرد سال می‌شود.

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۰ دی ۱۴۰۱ | ۰۸:۳۰

شرکت ZF از نسل جدید کمربند ایمنی در نمایشگاه CES 2023 رونمایی کرد. این کمربند Heat Belt نام دارد و همان‌گونه که قابل‌حدس است، از خود گرما پخش می‌کند. کمپانی ZF اعتقاد دارد نصب این کمربند در خودروهای الکتریکی باعث کاهش مصرف انرژی در روزهای سرد سال می‌شود.

افزایش راندمان در خودروهای الکتریکی بسیار مورد تأکید است. کمربند ابداعی ZF با کاهش زمان انتظار برای تعدیل دما و گرم‌شدن کل فضای کابین، مصرف انرژی را بهینه‌تر می‌کند. هرچند این ایده کمی عجیب و غیرکاربردی به‌نظر می‌رسد، ولی وقتی گرم‌کن فرمان ابداع شد، تعداد مخالفان آن کم نبودند!

کمربند گرم شونده ZF

بهبود برد حرکتی خودروهای برقی تا 15 درصد با کمربند ایمنی ZF

محاسبات ZF نشان می‌دهد در روزهای سرد سال، کمربند ابداعی این شرکت می‌تواند برد حرکتی یک خودروی برقی را تا 15 درصد بهبود ببخشد؛ رقمی که درصورت تحقق چشمگیر خواهد بود. در کمربند ابداعی ZF، المنت‌های توزیع گرما با بند اصلی یکپارچه می‌شوند. به همین خاطر این کمربند ضخامت بیشتری در مقایسه با نمونه‌های رایج کنونی دارد.

کمربند گرم شونده ZF

کمربند Heat Belt مصرفی برابر با 70 وات دارد و می‌تواند تا 40 درجه سلسیوس گرم شود. ZF تأکید می‌کند فارغ از ضخامت، این کمربند ساختاری مشابه با کمربندهای معمولی دارد و برای نصب آن نیازی نیست در سازه خودروها تغییری ایجاد شود. بنابراین، خودروسازان درصورت تمایل به‌راحتی می‌توانند Heat Belt را به محصولات جدید خود اضافه کنند.

کمربند گرم شونده ZF

بد نیست اشاره کنیم کمربند ایمنی گرم‌شونده، ایده چندان تازه‌ای نیست. اواخر سال 2018 شرکت فورد گواهی اختراعی (پتنت) آن را با 31 صفحه سند ثبت کرد. در این اسناد فورد طرح‌هایی را در رابطه با نحوه پیاده‌سازی ایده خود به نمایش گذاشته بود. این نوع کمربند در خودروی تحقیقاتی مرسدس بنز GLE ESF نیز وجود داشت؛ خودرویی که در سال 2019 معرفی شد.

درحال‌حاضر مشخص نیست خودروسازان تا چه حد نسبت به استفاده از کمربند گرم‌شونده مشتاق هستند، اما اگر محاسبات ZF در دنیای واقعی قابل‌تحقق باشد، مسلماً سازندگان مدل‌های برقی به‌تدریج به نصب Heat Belt یا ایده‌های مشابه تمایل پیدا خواهند کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی