ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

روسیه به‌دنبال نشتی در کپسول سایوز، یک فضاپیمای نجات به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌فرستد

روسیه در تاریخ 1 اسفندماه یک فضاپیمای سایوز خالی به ایستگاه فضایی بین‌المللی ارسال خواهد کرد.

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۳ دی ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۰

روسیه به‌دنبال نشت مایع خنک‌کننده در کپسول سایوز متصل به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS)، خودش را برای یک مأموریت نجات آماده می‌کند. روسیه در تاریخ 20 فوریه (1 اسفندماه) یک کپسول خالی سایوز را به‌عنوان جایگزین کپسول دارای مشکل، به ISS ارسال خواهد کرد.

درحالی‌که قرار بود روسیه در ماه مارس چنین فضاپیمایی را روانه ایستگاه فضایی بین‌المللی کند، به گفته ناسا این مأموریت زودتر و در تاریخ 20 فوریه ارسال خواهد شد.

کپسول دارای نشتی بدون سرنشین به زمین بازمی‌گردد

کپسول سایوزی که از مشکل نشتی خنک‌کننده رنج می‌برد، احتمالاً بدون سرنشین به زمین برمی‌گردد، بااین‌حال همچنان دارای تجهیزات آزمایشگاهی و سایر محموله‌ها خواهد بود. با این کار سه فضانورد شامل دو فضانورد روس و یک فضانورد آمریکایی بیش از زمان برنامه‌ریزی‌شده قبلی در مدار زمین باقی می‌مانند؛ چرا که نمی‌دانیم چه زمانی با کپسول جدید روسیه به زمین بازمی‌گردند.

در تاریخ 14 دسامبر 2022 (23 آذرماه) کپسول روسیه شروع به اسپری ذرات کرد و تیم ISS سریعاً این مشکل را متوجه یک سیستم خنک‌کننده رادیاتور خارجی ساخت. در بررسی‌های بعدی مشخص شد که یک شهاب‌سنگ بسیار کوچک به رادیاتور برخورد کرده است. در ادامه سازمان فضایی روسیه متوجه شد که سایوز متصل به ISS به اندازه‌ای خطرناک است که نمی‌توان از آن برای برگرداندن فضانوردان استفاده کرد.

با ورود به کپسول دچار مشکل، دما از 37.7 درجه سلسیوس بالاتر می‌رفت که هم برای فضانوردان و هم تجهیزات کامپیوتری خطرناک بود. همچنین تعمیر این کپسول در فضا بسیار دشوار است و به همین دلیل، کاری غیرممکن محسوب می‌شود.

با وجود چنین مشکلاتی، همچنان فضانوردان حاضر در ISS برای خروج اضطراری روی کپسول دارای مشکل سایوز حساب باز کرده بودند. البته یک کپسول کرو دراگون اسپیس ایکس هم به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل است، اما معمولاً تنها 4 سرنشین را می‌تواند حمل کند.

رابطه میان ناسا و سازمان فضایی روسیه پس از حمله این کشور به اوکراین، دیگر مانند گذشته نیست. روسیه تابستان گذشته اعلام کرد که بعد از سال 2024 از ISS می‌رود تا روی ایستگاه فضایی خودش کار کند و البته ناسا هم اعلام کرد که خودش را از سال 2021 برای جدایی احتمالی روسیه آماده کرده است. بااین‌حال نشتی کپسول باعث شده تا دوباره این سازمان‌های فضایی هرچند برای مدت کوتاهی با یکدیگر همکاری کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی