ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ایستگاه فضایی
علمی

کشف حفره‌ای در فضاپیمای روسی متصل به ایستگاه فضایی بین‌المللی؛ روسیه عجله‌ای برای رفع مشکل ندارد

هرچند به گفته ناسا و روسکوسموس این حفره خطری را به‌همراه ندارد، اما برنامه‌های فضایی را به تأخیر انداخته است.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۹ آذر ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰

با انجام یک بازرسی مشخص شده که فضاپیمای سایوز MS-22 روسیه دارای حفره‌ای به عرض 0.8 میلی‌متر است که این امر باعث نشت مایع خنک‌کننده در خارج از ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) شده است. آژانس فضایی روسیه، Roscosmos که در‌حال‌حاضر تصمیم گرفته هیچ اقدام فوری برای آن انجام ندهد، در اواخر ماه جاری در مورد قابلیت پرواز این فضاپیما تصمیم‌گیری خواهد کرد.

طبق بیانیه طولانی که توسط Roscosmos منتشر شده، شرکت فضایی روسیه معتقد است که یک قطعه کوچک زباله، یکی از حلقه‌های خنک‌کننده خارجی فضاپیما را پاره کرده که این امر گرما را از داخل سایوز به فضا منتقل می‌کند. بااین‌حال، طبق گزارش «آرس‌تکنیکا» ظاهراً متخصصان روسی پس از تلاش برای شناسایی بهتر آسیب فضاپیمای سایوز متصل به ISS، تصمیم گرفته‌اند تا هیچ اقدام فوری انجام ندهند.

محل حفره فضاپیمای متصل‌شده به ایستگاه فضایی بین‌المللی

سایوز MS-22

به گفته «یوری بوریسوف»، رئیس روسکوسموس و خبرگزاری دولتی TASS، این حفره در محفظه ابزار دقیق فضاپیما و ماژول خدمات سایوز قرار دارد. به گفته ناسا، راهنمای اولیه، ناوبری، کنترل و سیستم‌های کامپیوتری سایوز در محفظه ابزار دقیق آن قرار دارند که محفظه‌ای مهروموم‌شده و پر از گاز نیتروژن است تا تجهیزات اویونیک را خنک نگه دارد.

خدمه سایوز MS-22 که شامل «سرگئی پروکوپیف» و «دیمیتری پتلین»، فضانوردان روسی و «فرانک روبیو»، از ناسا می‌شوند، در ماه سپتامبر به سمت ایستگاه فضایی پرتاب شدند. آن‌ها قرار بود در ماه مارس و قبل از نشت چشمگیر مایع خنک‌کننده به زمین بازگردند، اما اکنون حتی دو راهپیمایی فضایی آن‌ها در ایستگاه فضایی بین‌المللی به تأخیر افتاده است.

بوریسوف به رسانه دولتی ایزوستیا (Izvestia) توضیح می‌دهد:

«البته که گزینه‌های پشتیبانی داریم. ما سفینه فضایی را سریع‌تر آماده خواهیم کرد. به‌جای فرود برنامه‌ریزی‌شده ماه مارس، ما آن را برای 19 فوریه (30 بهمن) آماده خواهیم کرد. در این شرایط، ما سایوز MS-22 را جدا خواهیم کرد، آن را به زمین برمی‌گردانیم و یک سفینه فضایی دوم را برای بازگرداندن خدمه پرتاب می‌کنیم.»

ناسا و روسکوسموس هر دو اعلام کرده‌اند که این حادثه هیچ خطری برای خدمه یا ایستگاه فضایی در‌حال گردش به‌همراه ندارد. آژانس فضایی روسیه مهلتی را تا 27 دسامبر (6 دی) برای تعیین وضعیت و سرنوشت فضاپیمای آسیب‌دیده سایوز تعیین کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی