ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ماهواره در مدار
علمی

بریتانیا و عربستان سعودی برای تأمین 24‌ساعته انرژی خورشیدی از مدار با هم همکاری می‌کنند

عربستان سعودی در طرحی که از سوی بریتانیا ارائه شده است، به دریافت انرژی خورشیدی در مدار و ارسال آن به زمین کمک می‌کند.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۸ دی ۱۴۰۱ | ۲۱:۰۰

بریتانیا در نظر دارد انرژی خورشید را در مدار زمین دریافت کند و آن را به زمین بفرستند. این کار قرار است با همکاری عربستان سعودی انجام شود و طی آن، نور خورشید به امواج رادیویی تبدیل و بعد به دریای شمالی فرستاده می‌شود تا به برق تبدیل گردد.

بریتانیایی‌ها طرحی را پیشنهاد کرده‌اند که امکان ارسال 24‌ساعته انرژی خورشیدی به زمین را فراهم می‌کند. این طرح توسط شرکت Space Solar ارائه شده و طی آن قرار است مجموعه‌ای از پنل‌های خورشیدی به وسعت 1.5 کیلومتر و وزن 2000 تن در مدار زمین قرار بگیرد. این پنل‌ها توسط ربات‌ها نصب خواهند شد و الکتریسیته را به امواج رادیویی تبدیل می‌کنند تا به زمین ارسال شود.

سپس در سطح زمین شبکه‌ای از آنتن‌ها به وسعت 1.5 کیلومتر این امواج را دریافت و آن را به برق تبدیل می‌کنند. بریتانیا می‌گوید در این راه قرار است از حمایت‌های مالی عربستان سعودی بهره‌مند شود که البته وظیفه گردآوری امواج رادیویی در دریای شمال را نیز بر عهده خواهد داشت.

تلاش‌ها برای تأمین انرژی خورشیدی از مدار ادامه پیدا می‌کند

گزارش‌ها حاکی از آن است که بریتانیا و عربستان به‌صورت مشترک 3.5 میلیون پوند برای توسعه این پروژه هزینه خواهند کرد. بااین‌حال پیاده‌سازی این پروژه ده‌ها میلیارد پوند پول نیاز دارد و احتمالاً می‌تواند تا سال 2040 تکمیل شود.

«گرانت شاپس»، وزیر امور بازرگانی بریتانیا می‌گوید: «پادشاهی عربستان سعودی در مسیری جاه‌طلبانه برای مدرن‌سازی اقتصاد و جامعه خود قرار دارد و این مسئله فرصت‌های زیادی را برای شکوفایی کسب‌وکارهای بریتانیایی فراهم می‌کند.» او از آمادگی عربستان برای همکاری‌های تجاری استقبال کرده است.

«سم ادلن»، هم‌بنیان‌گذار Space Solar می‌گوید: «همکاری‌های مهمی در‌حال شکل‌گیری است که می‌تواند تأثیر بزرگی بر حذف آلودگی‌ها و امنیت انرژی در آینده داشته باشد و در‌واقع به ساخت منابع انرژی جدید و تعیین‌کننده برای دوران‌های آتی کمک کند.»

مزیت استفاده از پنل‌های خورشیدی در مدار زمین این است که در ساعات شب یا شرایط جوی نامساعد هم می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. به همین خاطر شرکت‌ها و کشورهای زیادی در تلاشند تا این فناوری را محقق کنند. عربستان می‌خواهد برای تأمین انرژی شهر پیشرفته نیوم از این پروژه کمک بگیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی