ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

قطره آب
علمی

این تصاویر فوق‌العاده زندگی درون یک قطره آب دریا را نشان می‌دهد

در یک قطره، مجموعه وسیعی از پلانکتون‌های کوچک، ازجمله سخت‌پوستانی به نام پاروپایان وجود دارند که در این تصاور شاهد آن‌ها هستیم.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۳۰ دی ۱۴۰۱ | ۲۲:۳۰

در هر قطره آب دنیایی وجود دارد که از دید غواصان و شناگران قسمت‌های عمیق آب پنهان است. برای اینکه واقعاً بتوانید وارد این دنیا شوید، باید از یک عدسی بزرگ‌نمایی استفاده کنید. در یک قطره، مجموعه وسیعی از پلانکتون‌های کوچک، ازجمله سخت‌پوستانی به نام پاروپایان وجود دارند. با این مقدمه، مجله Smithsonian تصاویر هیجان‌انگیزی از دنیای پنهان درون یک قطره آب منتشر کرده است.

عکس میکروسکوپی
یک لارو خیار دریایی که به‌صورت آزادانه در دریا شناور است

«چاد والتر»، محقق ممتاز موزه ملی تاریخ طبیعی اسمیتسونیان که به مدت 40 سال روی پاروپایان (Copepod) مطالعه کرده، می‌گوید:

«پاروپایان پرتعدادترین جانور روی کره زمین است. 70 درصد از سیاره زمین را آب پوشانده و پاروپایان در تمام آن زندگی می‌کنند.»

این بی‌مهرگان ریز را می‌توان در عمیق‌ترین گودال‌های اقیانوسی و مرتفع‌ترین دریاچه‌های آلپ، حتی در خزه‌ها و بسترهای مرطوب یافت.

موجودات دریایی

«آنجل فیتور»، عکاس اسپانیایی حیات‌وحش است که برای ثبت این دنیای پنهان تلاش بسیار زیادی کرده. فیتور که دارای مدرک زیست‌شناسی دریایی است، چند سال پیش درباره موجوداتی که نمی‌توانست ببیند، کنجکاو شد؛ پلانکتون‌های کوچکی که همراه با جریان‌های اقیانوسی شناور هستند. بسیاری از این موجودات به‌قدری کوچک هستند که بدون ابزار علمی خاص نمی‌توان از آن‌ها عکاسی کرد.

اما طول این موجودات کوچک معمولاً بین 0.2 تا 1.7 میلی‌متر است که برای بزرگنمایی کردن با استفاده از لنزها و تجهیزات معمولی به‌اندازه کافی بزرگ است.

عکاس
آنجل فیتور

برای به‌دست‌آوردن تصاویر فوق‌العاده‌ای که در این مطلب می‌توانید مشاهده کنید، فیتور به مدت سه سال تلاش کرده است. ابتدا او باید با یک قایق به دریای مدیترانه برود و برای جمع‌آوری نمونه آب موردنظر خود، معمولاً 10 تا 15 متر زیر سطح آب شیرجه بزند. سپس نمونه را به استودیو خانگی خود بیاورد و کارش را آغاز کند.

زمانی که پاروپایان می‌میرند، به‌سرعت رنگ خود را از دست می‌دهند و شبیه به سوسک‌های قهوه‌ای مات می‌شوند. فیتور با توجه به این موضوع، قصد داشت تا رنگ‌های آبی و طلایی موجودات را به تصویر بکشد و آن‌ها را در عمل نشان دهد، درست مانند زمانی که از هر موجود دریایی دیگری عکاسی می‌کنید.

نتیجه تلاش‌های او منجر به تصاویر فوق‌العاده‌ای از پاروپایان شد که تاکنون مشاهده نشده است. فیتور این موجودات را درحال انجام طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها، ازجمله خوردن، جفت‌گیری و رهایی از دست شکارچیان به تصویر کشیده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی