ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

واکسن
علمی

یکی از مهم‌ترین واکسن‌های HIV در فاز سوم کارآزمایی‌ بالینی شکست خورد

تنها واکسن HIV که به فاز سوم کارآزمایی‌های بالینی رسیده بود، نتوانست اثربخشی مناسبی را روی داوطلبان از خود نشان دهد.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۰

در اتفاقی ناگوار برای تمامی پژوهشگران دنیا، تنها واکسن HIV که در فاز سوم کارآزمایی‌های بالینی به‌سر می‌برد، با شکست مواجه و ادامه کار آن متوقف شد. این واکسن با همکاری شرکت جانسن روی هزاران نفر در اروپا، آمریکا و آفریقا آزمایش شد، ولی نتوانست نتایج مناسبی به‌دست بیاورد.

مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا، فرماندهی تحقیق و توسعه پزشکی ارتش آمریکا و شبکه آزمایش‌های واکسن HIV با همکاری شرکت جانسن که به جانسون اند جانسون تعلق دارد، در سال 2019 فاز سوم آزمایش‌های بالینی واکسن اچ‌آی‌وی را روی 3900 داوطلب در آرژانتین، برزیل، ایتالیا، مکزیک، پرو، لهستان، اسپانیا و ایالات متحده آمریکا آغاز کردند. آن‌ها حالا می‌گویند اگرچه این واکسن برای انسان‌ها ایمن است، اما نسبت به گروهی که دارونما دریافت کرده بودند، اثربخشی بالاتری از خود نشان نداده است.

در این بیانیه گفته شده که این پژوهش متوقف شده است. «سوزان بوچبیندر»، از محققان اصلی این مطالعه می‌گوید: «برای همکاران محقق ما و دیگر کسانی که دهه‌ها سعی در تولید واکسن داشتند تا به همه‌گیری HIV/AIDS پایان دهند، این نتایج ناامیدکننده است. هرچند HIV ثابت کرده که همچنان یک ویروس چالش‌برانگیز برای توسعه واکسن خواهد بود، اما جامعه محققان HIV به ادامه فعالیت‌های خود متعهد می‌ماند و هر پژوهش ما را یک قدم به موفقیت نزدیک‌تر می‌کند.»

شکست این واکسن HIV به‌معنای پایان راه نیست

«پنی هیتون»، از تیم تحقیقات جانسون اند جانسون می‌گوید این شکست از بابت سال‌ها تلاش و سرمایه‌گذاری ناامیدکننده است، اما به‌معنای پایان راه برای سرمایه‌گذاری‌های این شرکت در زمینه درمان‌های اچ‌آی‌وی نخواهد بود.

اهمیت این واکسن که در فاز مطالعاتی با نام واکسن «موزاییک» شناخته می‌شد، به‌خاطر عبور از فازهای کارآزمایی مقدماتی بود که معمولاً نیازمند زمان زیادی است. درحال‌حاضر حدود 38 میلیون مبتلا به ایدز در دنیا وجود دارند و شرکت‌های زیادی ازجمله مدرنا با فناوری mRNA سعی دارند واکسن HIV تولید کنند، اما هنوز برای نتیجه‌گیری درباره اثربخشی این واکسن‌ها خیلی زود است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • hamrahito
    hamrahito | ۲ بهمن ۱۴۰۱

    ممنون از مطلب مفیدتون دیجیاتو عزیز وبسایت همراهیتو (hamrahito) مطالب مفیدی راجب رشد کسب و کار گذاشته که میتونید مشاهده کنید

مطالب پیشنهادی