ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

وزیر ارتباطات: ایتا از ۳ به ۱۹ میلیون کاربر فعال ماهانه رسید؛ این نتیجه حمایت‌های ما بود

زارع‌پور رشد 16 میلیونی کاربران ایتا در سه ماه را نتیجه حمایت‌های وزارت ارتباطات می‌داند و به حمایت همه‌جانبه از ۴ پیام‌رسان بومی تأکید دارد.

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۳ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۹:۵۸

وزیر ارتباطات اعلام کرد پیام‌رسان ایتا طی سه ماه اخیر از سه میلیون کاربر فعال، به 19 میلیون کاربر فعال رسیده است؛ دستاوردی که به اعتقاد زارع‌پور، نتیجه حمایت‌های وزارت ارتباطات بوده. البته جنس این قبیل حمایت‌ها هنوز به‌طور دقیق مشخص نشده است و به‌نظر می‌رسد فیلترینگ واتس‌اپ و اینستاگرام نیز در این افزایش کاربر بی‌تأثیر نبوده است تا منجر به رشد تعداد کاربران فعال ماهانه پیام‌رسان‌های بومی در این مدت کم شود.

«عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در گفت‌وگو با فارس، در مورد افزایش پهنای باند پیام‌رسان ایتا گفت:

«اینکه پیام‌رسان ایتا توانست از سه میلیون کاربر فعال در طی سه ماه اخیر به 19 میلیون کاربر فعال برسد، نتیجه حمایت‌های ما بوده است و ان‌شاءالله این حمایت‌ها ادامه خواهند داشت. هر چقدر که پیام‌رسان‌های داخلی که به مردم خدمت می‌کنند و مردم میلیونی به آن‌ها اقبال کرده‌اند، به زیرساخت اعم از تجهیزات، پهنای باند و حمایت‌های مادی و معنوی نیاز داشته باشند، ما در خدمتشان هستیم و این مسیری است که آن را دنبال می‌کنیم.»

توجه به این نکته نیز ضروری است که زارع‌پور 19 آذر اعلام کرد ایتا به 15.2 میلیون کاربر فعال ماهانه دست یافته است و حال در عرض یک ماه و نیم، این رقم - آن‌طور که وزیر ارتباطات می‌گوید - نزدیک به 25 درصد رشد داشته و به 19 میلیون رسیده است.

وزیر ارتباطات کاربر فعال ایتا
تصویری که وزیر ارتباطات ۱۹ آذرماه در شبکه‌های اجتماعی بومی خود منتشر کرد. کمتر از دو ماه پیش، زارع‌پور تعداد کاربر فعال ماهانه ایتا را ۱۵.۲ میلیون نفر اعلام کرده بود.

درواقع به‌نظر می‌رسد ایتا در طول یک سال گذشته سه میلیون کاربر فعال ماهانه داشته و حالا در عرض سه ماه، این رقم 6 برابر شده است؛ آن هم درست در زمانی که واتس‌اپ و اینستاگرام فیلتر شده‌اند و اختلال سراسری در اینترنت مشاهده می‌شود. ناگفته نماند که بدون‌شک کمک‌های وزارتخانه تحت امر زارع‌پور به پلتفرم‌های بومی نیز موجب تجربه بهتر کاربری در این پیام‌رسان‌های داخلی شده است. از سوی دیگر، این پرسش اولیه همچنان روی میز است که اساساً پیام‌رسان ایتا متعلق به کیست؟

حمایت از 4 پیام‌رسان در دستور کار وزارت ارتباطات

وزیر ارتباطات در بخش دیگری از سخنان خود به سازوکار و شرایط حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی اشاره کرد و گفت: «ما یک‌سری شرایط و ضوابطی داریم که تعداد کاربران پیام‌رسان‌ها از یک حدی که بیشتر شود، از آن‌ها حمایت و تمام زیرساخت‌های موردنیازشان را تأمین می‌کنیم.»

به گفته وی، اکنون وزارت ارتباطات تمام توان خودش را به‌کار می‌گیرد تا از چهار پیام‌رسان ایتا، بله، سروش‌پلاس و روبیکا که به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند و تعداد کاربر بالای سه الی چهار میلیون نفر در روز دارند، حمایت کند: «هر چقدر هم لازم باشد ما حمایت‌های خودمان را در این مسیر ارتقا می‌دهیم.»

شایان ذکر است که احتمالاً طی روزهای آینده، وزارت ارتباطات از پروژه‌ای رونمایی خواهد کرد که در آن بتوان از هر یک از این پیام‌رسان‌ها، به پیام‌رسان دیگری پیام فرستاد و یا حتی تماس برقرار کرد. این پروژه که «یکپارچه‌سازی تبادل پیام بین پیام‌رسان‌ها» نام دارد، ظاهراً با کمک تیم «گپ» پیش می‌رود که اخیراً یک نسخه شبیه‌سازی‌شده از توییتر بومی با نام «ویراستی» را نیز عرضه کرده‌اند. این پروژه قرار بود در دهه فجر رونمایی شود و هنوز تاریخ دقیق رونمایی از آن اعلام نشده است. ناگفته نماند برخی پیام‌رسان‌ها مانند آی‌گپ از این موضوع حمایت نکردند و به‌نظر می‌رسد دلیل اینکه نامشان در بین پیام‌رسان‌های تحت حمایت وزارت ارتباطات نیست، به همین موضوع برگردد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (24 مورد)
  • cyberia
    cyberia | ۳ بهمن ۱۴۰۱

    قطع ارتباطات بگیم، بهتره ها

  • Rezahan
    Rezahan | ۳ بهمن ۱۴۰۱

    وزیر ارتباطات: ایتا از ۳ به ۱۹ میلیون کاربر فعال ماهانه رسید؛ این نتیجه محدودیت هایی بود که ما بر ملت روا داشتیم

    • Amirh2
      Amirh2 | ۶ بهمن ۱۴۰۱

      عزیزم محدودیت ها از اول تا حالا تا جایی که من یادم میاد فقط سر مسائل امنیتی و لج بازی اون پلتفرم رخ داده، همیشه به فیلترینگ به عنوان یه گزینه دفاعی امنیتی نگاه کرده به نظرم

      • peyman17
        peyman17 | ۷ بهمن ۱۴۰۱

        عزیزم چرا این پلتفرم های بین المللی و محبوب فقط در ایران فیلتر هستند؟
        عزیزم چرا فقط ایران با این پلتفرم ها دارای مسائل امنیتی میشه؟
        عزیزم چرا کوچکترین مسئله ای تو این مملکت تبدیل به یک مسئله امنیتی میشه؟

  • mahdi_ap82
    mahdi_ap82 | ۳ بهمن ۱۴۰۱

    هر وقت از زندگی تو ایران خسته شدید باز هم دلیلی برای خندیدن نیافتید حتما به شعر های این جناب عالی گوش کنین قشنگ سس کچاب زندگی گوه ماست . 😑😤😩

  • مهدی
    مهدی | ۳ بهمن ۱۴۰۱

    ما به اجبار داغون بودن نت از اسلک کوچ کردیم به پیامرسان بله٬ ولی به هیچ وجه زیر ساخت های پیامرسان بله جوابگوی کاربراش نیست. تماس تصویری و صوتی رو نخواستیم اصلا٬ حداقل یه ارسال پیام متنی رو پایدار کنین. چطوری انتظار دارین ملت با این وضعیت داغون پیامرسانهای داخلی ازشون استفاده کنن!

    • molavy
      molavy | ۳ بهمن ۱۴۰۱

      اسلک که معمولی تحریمه، نیاز به فیلتر شکن داره، چجوری شما استفاده میکردی؟

      • مهدی
        مهدی | ۳ بهمن ۱۴۰۱

        زمان شلوغیا وصل بود نسخه دسکتاپش اما پایدار نبود و بعد از آروم شدن اوضاع کلا داغون شد

    • peyman17
      peyman17 | ۷ بهمن ۱۴۰۱

      عزیزم چرا این پلتفرم های بین المللی و محبوب فقط در ایران فیلتر هستند؟
      عزیزم چرا فقط ایران با این پلتفرم ها دارای مسائل امنیتی میشه؟
      عزیزم چرا کوچکترین مسئله ای تو این مملکت تبدیل به یک مسئله امنیتی میشه؟

  • mahzrb
    mahzrb | ۳ بهمن ۱۴۰۱

    "هنوز تاریخ دقیق رونمایی از آن اعلام نشده است" آقا مجتبی این که بار اول هست میشنوی دلیل نمی شود که نباشد
    16 آذر اولین پستم رو گذاشتم (اون موقع تعداد کاربرا به 1000 نمیرسید اما الان مجموع دو مارکت اندرویدی به 24 هزار رسیده)

    "برخی پیام‌رسان‌ها مانند آی‌گپ از این موضوع حمایت نکردند " ربطی نداشته و به دلیل ظاهر و امکانات اقبال عمومی کم بود که کنار رفته

    هم وطن گرامی انتخاب زوری از سوی حاکمیت نیست بلکه از سمت مخاطب شماهست
    در هر فروشگاه اندرویدی و ... شما عبارت پیامرسان و شبکه اجتماعی رو به هرزبانی جستجو بفرمایید چندین پلتفرم باز می شود که میتوانید آن را انتخاب و توسط خودتان و مخاطبینتان استفاده کنید

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی