ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ChatGPT
تکنولوژی

مجلات علمی معتبر جهان استفاده از ChatGPT به‌عنوان نویسنده را ممنوع کردند

درحالی‌که ChatGPT از زمان راه‌اندازی به محبوبیت زیادی دست پیدا کرده است، اکنون برخی نشریات علمی بزرگ جهان استفاده از آن را ممنوع کرده‌اند.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۰:۳۰

برخی از بزرگ‌ترین ناشران مجلات دانشگاهی جهانی مانند «اسپرینگر نیچر» (Springer Nature)، استفاده از ChatGPT توسط نویسندگان را ممنوع کرده‌اند. با توجه به اینکه این چت‌بات برای تولید پاسخ‌های خود به سؤالات کاربران از اطلاعات موجود در اینترنت استفاده می‌کند، ناشران نگران هستند که آثار نادرست یا سرقت ادبی وارد صفحات ادبیات دانشگاهی شود.

تاکنون چندین محقق از ChatGPT به‌عنوان یکی از نویسندگان مطالعات آکادمیک خود نام برده‌اند و برخی ناشران نیز این عمل را نادرست اعلام کرده‌اند. اما سردبیر نشریه Science، یکی از برترین مجلات علمی جهان، یک مرحله فراتر رفته و استفاده از متن این برنامه در مقالات ارسالی را ممنوع کرده است.

چت بات

اسپرینگر نیچر نیز در پست وبلاگ خود توضیح می‌دهد که نام نرم‌افزاری مانند ChatGPT را نمی‌توان در مقالات منتشرشده آن به‌عنوان یک نویسنده ذکر کرد. بااین‌حال، این شرکت توضیح می‌دهد تا زمانی که این مشارکت به‌درستی توسط نویسندگان افشا شود، مشکلی با استفاده از هوش مصنوعی برای کمک به نوشتن یا خلق یک ایده برای تحقیق ندارد.

«ماگدالنا اسکایپ»، سردبیر Nature که نشریه اصلی Springer Nature است، توضیح می‌دهد:

«احساس کردیم که باید موضع خود را روشن کنیم؛ برای نویسندگان، برای ویراستاران و برای خودمان. نسل جدید ابزارهای LLM - ازجمله ChatGPT - واقعاً در جامعه محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند که این موضوع درحقیقت هیجان‌انگیز است، اما [همچنین] از آن‌ها به روش‌هایی استفاده می‌شود که فراتر از نحوه استفاده واقعی از آن‌هاست.»

«الزویر» (Elsevier) که دیگر ناشر مقالات علمی جهان است، به گاردین گفت دستورالعمل‌های این نشریه به محققان اجازه می‌دهد تا از هوش مصنوعی برای بهبود خوانایی و زبان مقاله تحقیقاتی استفاده کنند، اما اجازه استفاده از آن برای تفسیر داده‌ها و نتیجه‌گیری علمی را نمی‌دهد.

محبوبیت ChatGPT

هوش مصنوعی

از زمان راه‌اندازی ChatGPT در نوامبر سال گذشته، این چت‌بات به میلیون‌ها کاربر در زمینه‌های مختلف، ازجمله تعاریف پیچیده یا نوشتن یک مقاله به سبک یک شخصیت ادبی و موارد دیگر کمک کرده است. علاوه‌براین، محققان نیز برای نوشتن مقالات دانشگاهی خود به این چت‌بات رجوع کرده‌اند.

این گزارش درحالی منتشر شده است که اخیراً رسانه BuzzFeed اعلام کرد برای تولید محتوا قصد دارد از OpenAI، سازنده ChatGPT، کمک بگیرد. همچنین این مدل هوش مصنوعی در یکی از امتحانات MBA نمره قبولی گرفت و گفته شده بود که تعداد کاربران روزانه آن از 10 میلیون نفر عبور کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • morezax
    morezax | ۱۲ بهمن ۱۴۰۱

    یاد محدودیت استفاده از هوش مصنوعی تو فیلم DUNE تلماسه افتادم!

مطالب پیشنهادی