ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مقایسه اسنپدراگون ۸ نسل ۲ با ۸ پلاس نسل ۱ و ۸ نسل ۱
کامپیوتر و سخت افزار

مقایسه عملکرد و شارژدهی باتری اسنپدراگون 8 نسل 2 با اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 و 8 نسل 1

اسنپدراگون 8 نسل 2 جدیدترین تراشه پرچمدار کوالکام محسوب می‌شود؛ اما این چیپ در مقایسه با نسل قبلی و نسخه پلاس آن چه عملکردی دارد؟

احمدرضا فرهبد
نوشته شده توسط احمدرضا فرهبد | ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۰

اسنپدراگون ۸ نسل ۲ به‌دلیل برخورداری از لیتوگرافی و پیکربندی جدید، دارای عملکرد گیمینگ و عمر باتری بسیار بهتر نسبت به تراشه‌های اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ و ۸ نسل ۱ است. درضمن، جدیدترین تراشه اسنپدراگون کوالکام از کدک AVI و وای‌فای 7 نیز پشتیبانی می‌کند.

کوالکام سال گذشته با معرفی اسنپدراگون ۸ نسل ۱، شیوه نام‌گذاری تراشه‌های اسنپدراگون خود را تغییر داد. با وجود اینکه این‌ تراشه نسبت به تراشه‌های نسل قبل خود به میزان قابل‌توجهی ارتقا یافته است، اما دمای آن حین فعالیت بیش‌ازحد افزایش می‌یابد.

این‌ شرکت در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ نسخه تغییریافته تراشه جدید خود را با نام اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ روانه بازار کرد. در این‌ تراشه به‌جای لیتوگرافی ۴ نانومتری سامسونگ، از لیتوگرافی ۴ نانومتری TSMC استفاده شده که مصرف انرژی آن را به میزان بسیار زیادی کاهش داده است. این‌ تغییر باعث شد اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ هیجان‌انگیزتر از یک تراشه ارتقایافته معمولی شود.

کوالکام تراشه جدید خود با نام اسنپدراگون ۸ نسل ۲ را نیز با کمی تغییر عرضه کرده است. در پیکربندی جدید این تراشه از چهار هسته کورتکس مجزا استفاده شده و از همان لیتوگرافی ۴ نانومتری بهره می‌برد؛ اما افزایش دمای آن به میزان قابل‌توجهی کمتر شده است.

در این‌ مطلب قصد داریم عملکرد و عمر باتری تراشه‌های اسنپدراگون ۸ نسل ۱، ۸ پلاس نسل ۱ و ۸ نسل ۲ را با یکدیگر مقایسه کنیم. برای مقایسه این سه تراشه، گوشی آی‌کیو ۱۱ مجهز به اسنپدراگون ۸ نسل ۲ با بهترین پرچمداران اندروید ۲۰۲۲ مقایسه شده است.

مقایسه اسنپدراگون ۸ نسل ۲ با ۸ پلاس نسل ۱ و ۸ نسل ۱: پیکربندی و ویژگی‌های سخت‌افزاری شاخص

'گوشی مجهز به اسنپدراگون ۸ نسل ۲

اگرچه امروزه سخت‌افزار ۳۲‌بیتی منسوخ شده و سخت‌افزار ۶۴ بیتی جایگزین آن شده، اما جالب است بدانید که هنوز هم در برخی از موارد نیازمند استفاده از سخت‌افزار ۳۲‌بیتی هستیم. به همین دلیل در اسنپدراگون ۸ نسل ۲ هسته‌های کورتکس ۳۲ و ۶۴ بیتی در کنار یکدیگر استفاده شده‌اند.

 کوالکام امسال برای نخستین‌بار در رویکرد جالبی از چیدمان هسته ۱+ ۴ +۳ (از راست به چپ) استفاده کرده، درحالی‌که در ۴ سال گذشته از پیکربندی ۱+ ۳ +۴ با ۴ هسته کم‌مصرف برای انجام بخش عمده‌ای از وظایف بسیار عادی استفاده کرده است؛ اما در پیکربندی جدید یکی از هسته‌های در نظر گرفته شده برای انجام وظایف بسیار عادی، حذف شده است. چنین تغییری باعث بهینه‌ترشدن اسنپدراگون ۸ نسل ۲ و کاهش مصرف آن می‌شود.

ویژگی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاریاسنپدراگون ۸ نسل ۲اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱اسنپدراگون ۸ نسل ۱
پردازنده مرکزی (CPU)۱ هسته کورتکس X3 با فرکانس ۳.۲ گیگاهرتز
۲ هسته کورتکس A715 با فرکانس ۲.۸ گیگاهرتز
۲ هسته کورتکس A710 با فرکانس ۲.۸ گیگاهرتز
۳ هسته کورتکس A510 با فرکانس ۲.۰ گیگاهرتز
۱ هسته کورتکس X2 با فرکانس ۳.۹ گیگاهرتز
۲ هسته کورتکس A710 با فرکانس ۲.۷۵ گیگاهرتز
۴ هسته کورتکس A510 با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز
۱ هسته کورتکس X2 با فرکانس ۳.۰ گیگاهرتز
۲ هسته کورتکس A710 با فرکانس ۲.۵ گیگاهرتز
۴ هسته کورتکس A510 با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز
پردازنده گرافیکی (GPU)آدرنو ۷۴۰آدرنو ۷۳۰آدرنو ۷۳۰
نمایشگررزولوشن 4K در نرخ رفرش ۶۰ هرتز و رزولوشن +QHD در نرخ رفرش ۱۴۴ هرتزرزولوشن 4K در نرخ رفرش ۶۰ هرتز و رزولوشن +QHD در نرخ رفرش ۱۴۴ هرتزرزولوشن 4K در نرخ رفرش ۶۰ هرتز و رزولوشن +QHD در نرخ رفرش ۱۴۴ هرتز
حافظهLPDDR5XLPDDR5LPDDR5
ویژگی‌های ارتباطیاسنپدراگون X70 5G، سرعت دانلود ۱۰ گیگابیتی، FastConnect 7800 با وای‌فای 7، بلوتوث ۵.۳اسنپدراگون X65 5G، سرعت دانلود ۱۰ گیگابیتی، FastConnect 6900 با وای‌فای 6e، بلوتوث ۵.۲اسنپدراگون X65 5G، سرعت دانلود ۱۰ گیگابیتی، FastConnect 6900 با وای‌فای 6e، بلوتوث ۵.۲
دوربین۲۰۰ مگاپیکسل در یک شات، ۱۰۰ مگاپیکسل بدون لگ شاتر، ۶۴ مگاپیکسل + ۳۲ مگاپیکسل بدون لگ شاتر، فرمت HEIF ده (۱۰) بیتی۲۰۰ مگاپیکسل در یک شات، ۱۰۰ مگاپیکسل بدون لگ شاتر، ۶۴ مگاپیکسل + ۳۲ مگاپیکسل بدون لگ شاتر، فرمت HEIF ده بیتی۲۰۰ مگاپیکسل در یک شات، ۱۰۰ مگاپیکسل بدون لگ شاتر، ۶۴ مگاپیکسل + ۳۲ مگاپیکسل بدون لگ شاتر، فرمت HEIF ده بیتی
فیلم‌برداری8K HDR با فریم‌ریت ۳۰ و 4K با فریم‌ریت ۱۲۰ و 720 با فریم‌ریت ۹۶۰8K HDR با فریم‌ریت ۳۰ و 4K با فریم‌ریت ۱۲۰ و 720 با فریم‌ریت ۹۶۰8K HDR با فریم‌ریت ۳۰ و 4K با فریم‌ریت ۱۲۰ و 720 با فریم‌ریت ۹۶۰
کدک ویدیوییAV1 و H.265 و VP9 H.265 و VP9H.265 و VP9
لیتوگرافی (گره پردازشی)۴ نانومتری TSMC۴ نانومتری TSMC۴ نانومتری سامسونگ

پیکربندی جدید هسته‌ها با افزایش تمرکز روی بهبود عملکرد جمعی، باعث شده است تا عملکرد چندهسته‌ای اسنپدراگون ۸ نسل ۲ بسیار بهتر شود. کوالکام برای اجرای اپلیکیشن‌های ۳۲بیتی ناگزیر به استفاده از هسته‌های ۳۲بیتی کورتکس A710 و A510 در تراشه جدید خود بود.

اگرچه اپلیکیشن‌های ۳۲بیتی از گوگل‌پلی استور کاملاً حذف شده‌اند، اما این‌اپلیکیشن‌ها در چین که یکی از بازارهای عظیم دستگاه‌های مجهز به تراشه‌های کوالکام است، هنوز هم استفاده می‌شود. در اسنپدراگون ۸ نسل ۲ از پردازنده گرافیکی آدرنو ۷۴۰ استفاده شده است که در مقایسه پردازنده قبلی، یعنی آدرنو ۷۳۰ عملکرد بسیار بهتری دارد.

یکی از ویژگی‌های جالب این‌پردازنده گرافیکی جدید پشتیبانی از قابلیت ردیابی پرتو (ray tracing) است؛ بنابراین احتمال دارد در طراحی بازی‌های موبایل امسال، بهره‌مندی از این‌ویژگی نیز در نظر گرفته شود. از دیگر ویژگی‌های شاخص اسنپدراگون ۸ نسل ۲ می‌توان به پشتیبانی آن از کدک AVI اشاره کرد که فقدان آن در تراشه‌های سال گذشته کاملاً به‌چشم می‌خورد و ایجاد پشتیبانی از این‌ کدک در جدیدترین تراشه کوالکام، خبر خوبی برای طرفداران تراشه‌های اسنپدراگون است.

درضمن این‌ تراشه دارای مودم جدید وای‌فای است که از وای‌فای ۷ نیز پشتیبانی می‌کند؛ البته با توجه به کمبود کنونی مودم‌های وای‌فای ۷، بعید است سازندگان مختلف پشتیبانی از نسل جدید وای‌فای را به دستگاه‌های خود اضافه کنند.

درکل اسنپدراگون ۸ نسل ۲ تفاوت زیادی با تراشه‌های اسنپدراگون ۸ نسل ۱ و اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ ندارد و ساختار اصلی هر سه تراشه یکسان است.

مقایسه اسنپدراگون ۸ نسل ۲ با ۸ پلاس نسل ۱ و ۸ نسل ۱: عملکرد

مقایسه عملکرد اسنپدراگون ۸ نسل ۲ با ۸ پلاس نسل ۱ و ۸ نسل ۱

برای مقایسه عملکرد این سه تراشه از گوشی آی‌کیو ۱۱ مجهز به اسنپدراگون ۸ نسل ۲، ایسوس زدفون ۹ با اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ و گلکسی S۲۲ با اسنپدراگون ۸ نسل ۱ استفاده شده است.

پارامترهااسنپدراگون ۸ نسل ۲اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱اسنپدراگون ۸ نسل ۱
عملکرد کلی۱۰۷۴۱۰۰۸۹۹۹
وظایف Productivity (مثل وب‌گردی، ویرایش ویدیو کار با اسناد و غیره)۹۶۸۹۶۷۹۸۰
توانایی تبدیل داده‌های ورودی به خروجی قابل‌استفاده (Creativity)۱۱۴۸۱۰۴۲۹۹۰
توانایی واکنش نشان‌دادن (Responsiveness)۱۲۰۲۱۰۳۶۱۰۸۷
بنچمارک Geekbench 5.1 (تک‌هسته‌ای)۱۴۷۴۱۳۱۱۱۰۰۵
بنچمارک Geekbench 5.1 (چندهسته‌ای)۴۷۶۰۴۲۸۶۳۱۵۲
بنچمارک 3DMark Wild Life Extreme (امتیاز)۲۸۳۸۲۸۰۱۲۰۹۸
بنچمارک 3DMark Wild Life Extreme (فریم‌ریت)۱۷۱۶.۷۵۱۲.۵۵

اسنپدراگون ۸ نسل ۲ به‌لطف برخورداری از پیکربندی جدید، در زمینه عملکرد چندهسته‌ای برتری محسوسی نسبت به دو تراشه دیگر دارد. هسته کورتکس X3 در زمینه عملکرد تک‌هسته‌ای نسبت به کورتکس X2 اندکی برتر است.

درضمن وجود آدرنو ۷۴۰ در اسنپدراگون ۸ نسل ۲ باعث شده تا عملکرد این‌ پردازنده در پردازش گرافیکی در مقایسه با اسنپدراگون ۸ نسل ۱ بسیار بهتر باشد. دلیل این‌ برتری مطلق، کاهش میزان افزایش دمای تراشه جدید حین فعالیت است که تراشه‌های ۲۰۲۲ کوالکام را شدیداً با مشکل مواجه کرده بودِ؛ البته در اسنپدراگون ۸ پلاس ۱ شاهد افزایش شدید دما نیستیم؛ به همین دلیل عملکرد آن در بنچمارک 3DMark Wild Life Extreme تقریباً نزدیک به اسنپدراگون ۸ نسل ۲ است.

البته با وجود اینکه اسنپدراگون ۸ نسل ۲ روی کاغذ به میزان قابل‌توجهی نسبت به دو تراشه دیگر ارتقا پیدا کرده است؛ اما عملکرد دستگاه‌های مجهز به این‌ تراشه، با عملکرد دستگاه‌های مجهز به دو تراشه دیگر تفاوتی ندارد. در یک آزمایش، گوشی ایسوس زد فون ۹ تمام وظایف روزمره و بازی‌های تست‌شده را درست مانند آی‌کیو ۱۱، کاملاً روان و بدون مشکل انجام داد و حتی در انجام وظایف و بازی‌های مذکور با گلکسی S۲۲ اولترا نیز کندی یا مشکل خاصی مشاهده نشد.

نزدیک‌بودن عملکرد تراشه‌های رده‌بالای اسنپدراگون به یکدیگر تعجب‌برانگیز نیست. جالب است بدانید که حتی در بررسی عملکرد گیمینگ گوشی‌های مجهز به اسنپدراگون ۸۸۸ نیز مشکل خاصی مشاهده نشده است. بنابراین اگر امیدوارید که دستگاه‌های مجهز به اسنپدراگون ۸ نسل ۲ در انجام فعالیت‌های روزمره سریع‌تر باشند، باید بگوییم نباید چنین انتظاری داشته باشید.

البته در مورد عملکرد گیمینگ قضیه کاملاً فرق می‌کند. اسنپدراگون ۸ نسل ۲ برای بازی عالی است و تمام بازی‌ها را با عملکردی پایدار و بی‌نقص اجرا می‌کند. دمای این‌تراشه پس از بازی‌کردن طولانی‌مدت افزایش پیدا نمی‌کند. بنابراین اگر زیاد با گوشی بازی می‌کنید و می‌خواهید گوشی‌تان را امسال عوض کنید، خرید گوشی‌های مجهز به اسنپدراگون ۸ نسل ۲ را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

مقایسه اسنپدراگون ۸ نسل ۲ با ۸ پلاس نسل ۱ و ۸ نسل ۱: عمر باتری

مقایسه اسنپدراگون ۸ نسل ۲ با ۸ پلاس نسل ۱ و ۸ نسل ۱

مهم‌ترین ویژگی متمایزکننده اسنپدراگون ۸ نسل ۲ از دو تراشه دیگر، عمر باتری آن است. در آزمایشی مشخص شده که عمر باتری آی‌کیو ۱۱ در مقایسه با عمر باتری آی‌کیو ۹ با الگوی مصرف مشابه، به میزان قابل‌توجهی بیشتر است. به‌احتمال‌قوی تمام گوشی‌های ۲۰۲۳ مجهز به اسنپدراگون ۸ نسل ۲ نیز عمر باتری بالاتری نسبت به گوشی‌های مجهز به دو تراشه دیگر دارند.

آمار بسیار خوب عمر باتری دستگاه‌های مجهز به جدیدترین تراشه کوالکام حتی درصورت استفاده سنگین از آن‌ها، نظر هر فردی را به خود جذب می‌کند. بهره‌مندی از پیکربندی جدید در اسنپدراگون ۸ نسل ۲ علاوه بر بهبود عملکرد آن، باعث افزایش قابل‌توجه عمر باتری آن نیز شده است؛ البته در طراحی اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ نیز بسیاری از مشکلات مرتبط با عمر باتری برطرف شده و برای ساخت تراشه جدید کوالکام نیز از طراحی تراشه قبلی استفاده شده است.

آیا گوشی‌های مجهز به اسنپدراگون ۸ نسل ۲ ارزش خرید دارند؟

گوشی‌ مجهز به اسنپدراگون ۸ نسل ۲

با وجود اینکه تعداد ویژگی‌های جدید اسنپدراگون ۸ نسل ۲ نسبت به دو تراشه دیگر زیاد نیست، اما در زمینه عمر باتری و عملکرد گیمینگ، تفاوت زیادی با آن‌ها دارد. عملکرد گیمینگ جدیدترین تراشه کوالکام نسبت به دو تراشه دیگر، بسیار بهتر شده و در هنگام بازی عملکرد کاملاً پایداری دارد. همچنین هنگام بازی طولانی‌مدت با گوشی مجهز به این‌ تراشه، شاهد افزایش دمای آن یا لگ در بازی نیستیم. درحالی‌که این مشکلات در دستگاه‌های دارای اسنپدراگون ۸ نسل ۱ کاملاً محسوس هستند.

بالاتربودن عمر باتری دستگاه‌های مجهز به جدیدترین تراشه اسنپدراگون نیز می‌تواند دلیل قانع‌کننده‌ای برای خرید آن‌ها باشد. عمر باتری دستگاه‌های دارای اسنپدراگون ۸ نسل ۲ در مقایسه با دستگاه‌های مجهز به اسنپدراگون ۸ نسل ۱ با استفاده یکسان، در حدود ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت بیشتر است.

همچنین پشتیبانی اسنپدراگون ۸ نسل ۲ از کدک AVI و وای‌فای 7 نیز می‌تواند دلیل خوبی برای خرید دستگاه‌های مجهز به آن باشد. بنابراین اگر قصد خرید گوشی جدید در سال میلادی جاری را دارید، گوشی‌های مجهز به جدیدترین تراشه اسنپدراگون گزینه‌های خوبی خواهند بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی