ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

هوش مصنوعی ChatGPT
تکنولوژی

ChatGPT چیست، چه کاربردهایی دارد و چگونه می‌توانیم از آن استفاده کنیم؟

هوش مصنوعی ChatGPT جدیدترین ابزار OpenAI به‌خاطر عملکرد بی‌نظیرش در انجام کارهای پیچیده، متخصصان را تحت تأثیر قرار داده است.

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۷ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۷:۰۰

هوش مصنوعی روزبه‌روز پیشرفته‌تر می‌شود و شاهد توسعه محصولات جذاب و البته بعضاً ترسناکی با هوش مصنوعی هستیم. یکی از مدل‌های هوش مصنوعی که در هفته‌های اخیر سروصدای زیادی بپا کرده، یک چت‌بات به نام «ChatGPT» است. این چت‌بات توسط OpenAI توسعه یافته؛ استارتاپی که ایلان ماسک یکی از بنیان‌گذاران آن است. احتمالا سوال شما هم این است که چگونه از ChatGPT استفاده کنیم. در این مطلب شما را به‌طور کامل با هوش مصنوعی چت جی‌پی‌تی و نحوه استفاده از ChatGPT آشنا می‌کنیم.

فهرست مطالب

چت‌بات مبتنی بر هوش مصنوعی ChatGPT چیست؟

ChatGPT یک نمونه اولیه از چت‌بات دیالوگ‌محور مبتنی بر هوش مصنوعی است که می‌تواند زبان طبیعی انسان را متوجه شود و متون نوشتاری بسیار دقیقی مشابه انسان تولید کند. در‌حقیقت ChatGPT جدیدترین نسخه از هوش مصنوعی GPT، خانواده‌ای از هوش مصنوعی با قابلیت تولید متن به‌حساب می‌آید. برای آشنایی با بهترین لیست بهترین ربات ChatGPT تلگرام نیز با دیجیاتو همراه باشید. اگر می‌خواهید بدانید که چت جی پی تی چیست در ادامه از جزئیات این چت بات به‌شما خواهیم گفت.

چت‌بات ChatGPT

کدام شرکت ChatGPT را خلق کرده است؟

این چت‌بات هوش مصنوعی GPT جدیدترین دستاورد شرکت تحقیقاتی OpenAI است که ایلان ماسک یکی از بنیان‌گذاران آن محسوب می‌شود. این شرکت با همکاری یکی از سرمایه‌گذاران سیلیکون ولی به نام «سم آلتمن» در اواخر سال 2015 تأسیس شد و هدفش توسعه هوش دیجیتال برای کمک به بشریت بوده است.

البته ایلان ماسک از این استارتاپ جدا شد و فاصله‌اش را با آن افزایش داد. ایلان ماسک که حالا مدیرعامل توییتر است، یکشنبه در توییتی اعلام کرد که OpenAI برای آموزش ابزارهای خود به دیتابیس این شبکه اجتماعی دسترسی داشته که البته حالا چنین کاری را متوقف کرده است.

این چت‌بات به‌اندازه‌ای محبوبیت پیدا کرده که یکی از غول‌های فناوری، یعنی مایکروسافت، چند وقت پیش از سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری در OpenAI خبر داد. البته ردموندی‌ها در گذشته هم یک میلیارد دلار در این شرکت سرمایه‌گذاری کرده بودند.

اگر قصد تبدیل متن به ویدیو را دارید، سایت Kaiber یکی از بهترین گزینه‌های شماست که نحوه کار با آن را در دیجیاتو نشان داده‌ایم.

نحوه کار با ChatGPT چگونه است و چطور کار می‌کند؟

این چت‌بات که با هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی توسعه پیدا کرده است، از طریق یک رابط کاربری گفت‌وگو‌محور، به سؤالات پاسخ داده و اطلاعات را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این ابزار از طریق یک نمونه عظیم از اطلاعات اینترنت آموزش داده شده است.

چت‌بات ChatGPT چگونه کار می‌کند؟

به گفته OpenAI، این ابزار با تمرکز روی سادگی در استفاده توسعه پیدا کرده است: «قالب گفت‌وگومحور این قابلیت را به ChatGPT داده تا بتواند به سؤالات بعدی کاربران هم جواب دهد، اشتباهات خود را بپذیرد و به چالش بکشد و همچنین درخواست‌های نامناسب را رد کند.» بنابراین پرسیدن سوال از هوش مصنوعی GPT در اکثر مواقع پاسخ متناسب با خواسته‌های کاربران را به‌دنبال دارد.

چت‌بات جدید OpenAI چه کاربردهایی دارد؟

این چت‌بات را می‌توان به‌گونه‌ای جایگزین گوگل توصیف کرد؛ چرا که می‌تواند توضیحات ارائه کند، به سؤالات پیچیده پاسخ دهد و برای مواردی مانند نحوه نوشتن کد و حل مشکلات، راه‌حل ارائه کرده و همچنین پرسش‌ها را بهینه کند. همین موضوع باعث شده است تا گوگل احساس خطر کند و به‌دنبال رونمایی از رقیب آن باشد.

«سم آلتمن»، مدیرعامل OpenAI می‌گوید با یک دموی اولیه روبه‌رو هستیم و در آینده‌ای نزدیک انسان‌ها می‌توانند به دستیارهای کارآمد برای صحبت، پاسخ به سؤالات و همچنین دریافت توصیه دسترسی پیدا کنند. همچنین به گفته آلتمن، این ابزار می‌تواند برای انسان‌ها کارهای مختلفی انجام دهد و در‌نهایت دانش‌های جدید را در اختیارمان بگذارد.

چت‌بات ChatGPT

اگرچه شاید با نسخه اولیه روبه‌رو باشیم، اما در همین مدتی که به‌صورت عمومی عرضه شده است، کاربردهای فراوانی برای آن پیدا شده و تقریباً هر روز در صدر اخبار قرار دارد. برای مثال چت جی‌پی‌تی توانسته است رکورد سریع‌ترین رشد یک برنامه در تاریخ را بزند و در امتحانات دانشگاهی قبول شود.

طبق برخی پیش‌بینی‌ها، چت جی پی تی می‌تواند پایان‌دهنده مشق و تکلیف در مدارس باشد و حتی کسب‌وکار گوگل را نابود کند. ChatGPT برای نوشتن مقالات علمی هم مورد استفاده قرار گرفته است که همین موضوع باعث شده تا مجلات علمی معتبر جهان استفاده از آن به‌عنوان نویسنده را ممنوع کنند.

در حالت کلی، کاربردهای هوش مصنوعی چت جی پی تی به‌صورت تئوری نامحدود است. شما می‌توانید سؤالات مختلف از آن بپرسید یا حتی از آن بخواهید که یک مقاله را برایتان خلاصه کند.

ما از ChatGPT خواستیم به ما در زبان ++C کدی برای تبدیل دمای فارنهایت به سلسیوس بدهد که نتیجه‌اش را در زیر می‌بینید:

نمونه کد با ChatGPT

اما اگر از ChatGPT بخواهید به شما کاری مانند نوشتن بدافزار یاد دهد، آیا دست به چنین کاری می‌زند؟ برای بررسی این موضوع ما از چت‌بات چت جی پی تی خواستیم به ما ساختن باج‌افزار را آموزش دهد که جوابش را در ادامه می‌بینید:

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، ChatGPT نه‌تنها دستورالعملی به ما نمی‌دهد، بلکه به ما گوشزد می‌کند که ساخت باج‌افزار کاری غیرقانونی و غیراخلاقی است. در حالت کلی این چت‌بات هیچ دستورالعملی برای ساخت بدافزار در اختیار کاربران قرار نمی‌دهد، بااین‌‌حال طبق گزارش‌ها، هکرها برای ساختن بدافزارها از ChatGPT سوءاستفاده می‌کنند. در نتیجه شاید پرسیدن مکرر این نوع سوال از هوش مصنوعی GPT در برخی مواقع جواب‌هایی هم داشته باشد.

چگونه از هوش مصنوعی ChatGPT استفاده کنیم؟

در ادامه می‌خواهیم نحوه استفاده از این هوش مصنوعی محبوب OpenAI را به شما آموزش دهیم. نحوه کار با ChatGPT کاملا ساده است. حال چگونه از ChatGPT استفاده کنیم؟

آیا باید ChatGPT را دانلود کنیم؟

چت‌بات ChatGPT از طریق یک صفحه وب در اختیار کاربران قرار می‌گیرد؛ بنابراین نیازی به دانلود آن نیست. علاوه‌براین، اگرچه در گوگل پلی استور و اپ استور برنامه‌های زیادی با عنوان ChatGPT وجود دارند، اما هیچ‌کدام از آن‌ها رسمی نیستند؛ بنابراین آن‌ها را دانلود نکنید و تنها از طریق وب‌سایت OpenAI از این چت‌بات استفاده کنید.

باید به این موضوع هم اشاره کنیم که می‌توانیم چت جی‌پی‌تی را از طریق گیت‌هاب هم دانلود کنید، اما برای استفاده از آن نیازی به این کار نیست.

نحوه ساخت حساب OpenAI برای استفاده از هوش مصنوعی چت جی پی تی

اگرچه استفاده از ChatGPT ساده است، اما برای این کار باید حساب OpenAI داشته باشید. شما می‌توانید در وب‌سایت OpenAI حساب بسازید یا به‌راحتی با استفاده از حساب گوگل یا مایکروسافت خود وارد این چت‌بات شوید.

نحوه ساخت حساب OpenAI برای ChatGPT

اگر به‌دنبال استفاده از حساب گوگل یا مایکروسافت خود نیستید، می‌توانید با ایمیل و شماره تلفن، در این وب سایت هوش مصنوعی GPT حساب بسازید. پس از واردکردن ایمیل، OpenAI یک ایمیل برای شما ارسال می‌کند که باید از طریق لینک درون آن، حساب‌تان را تأیید کنید. در ادامه نوبت به واردکردن شماره تلفن می‌رسد.

یک کد به شماره تلفن شما ارسال می‌شود که البته به علت عدم پشتیبانی OpenAI از ایران، نمی‌توانید از شماره‌های ایران استفاده کنید. به همین دلیل باید به سراغ شماره مجازی بروید که در بخش مربوط به ایران، چنین کاری را به شما آموزش می‌دهیم. پس از واردکردن شماره تلفن، یک کد برای شما ارسال می‌شود و با استفاده از این کد، فرایند ثبت‌نام را تکمیل می‌کنید و به صفحه چت با ChatGPT می‌روید.

نحوه استفاده از ChatGPT

صفحه سایت هوش مصنوعی GPT طراحی ساده‌ای دارد و شامل بخشی برای نتایج و همچنین یک باکس برای نوشتن درخواست کاربران می‌شود. شما می‌توانید هر سؤالی که می‌خواهید را از ChatGPT بپرسید. برای مثال، همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید، از این چت‌بات درباره دیجیاتو سؤال کرده‌ایم. شما نیز برای استفاده از هوش مصنوعی GPT می‌توانید سؤالات مختلفی را از آن بپرسید.

نحوه استفاده از هوش مصنوعی ChatGPT

در ادامه می‌توانید درباره پاسخ ChatGPT هم از آن سؤال بپرسید و در حالت کلی، این گفت‌وگو را ادامه دهید. OpenAI گزینه‌ای را برای کاربران در نظر گرفته است که توسط آن می‌توانند سؤالات خود را تا زمانی که مرورگر را ببندند یا اینکه گفت‌وگو را ریست کنند، به صحبت با چت جی‌پی‌تی ادامه دهند. شما می‌توانید از این هوش مصنوعی در حالت دارک مود هم استفاده کنید.

همانطور که گفتیم این چت‌بات کاربردهای متنوعی دارد. علاوه‌بر اینکه می‌توانید سؤالات متنوع از آن بپرسید، می‌توانید حتی از آن بخواهید که برایتان یک متن را خلاصه کند. همچنین برخی برای نوشتن مقالات علمی از آن استفاده کرده‌اند، هرچند ژورنال‌های معتبر آن را به‌عنوان نویسنده نمی‌پذیرند. در بخش کاربردهای چت جی پی تی چند مثال عملی را به شما نشان دادیم.

نحوه استفاده از ChatGPT در ایران

متأسفانه امکان استفاده از ChatGPT با آی‌پی ایران وجود ندارد و نمی‌توانید وارد سایت هوش مصنوعی GPT شوید. بنابراین برای استفاده از چت‌بات چت جی پی تی باید از ابزارهای تغییر آی‌پی استفاده کنید. علاوه‌براین، OpenAI از شماره‌های ایران پشتیبانی نمی‌کند، بنابراین برای استفاده از هوش مصنوعی GPT باید به سراغ شماره‌های مجازی بروید. سرویس‌های مختلفی برای فروش شماره مجازی chatgpt وجود دارند که یکی از آن‌ها، نامبرلند است.

نامبرلند شماره‌های عادی و اجاره‌ای در اختیار کاربران قرار می‌دهد که عادی تنها برای یک سرویس قابل استفاده است و اجاره‌ای برای مدت معینی در اختیارتان قرار می‌گیرد، اما می‌توانید برای سرویس‌های مختلف از آن استفاده کنید. با توجه به سرویسی که می‌خواهید از آن استفاده کنید (در اینجا ChatGPT)، می‌توانید از نامبرلند شماره بخرید.

پس از دریافت شماره، ثبت‌نام در ChatGPT را تکمیل کنید. پس از تکمیل ثبت‌نام، می‌توانید با تغییر آی‌پی، شروع به استفاده از آن کنید و دیگر محدودیتی برای شما وجود ندارد. درحقیقت می‌توانید تمام کارهایی که در بالا از آن‌ها نام برده‌ایم را انجام دهید. برای استفاده از هوش مصنوعی GPT می‌توانید سراغ نسخه پولی آن نیز بروید.

نسخه پولی ChatGPT Plus

با محبوبیت چشمگیر ChatGPT، سازنده‌اش تصمیم گرفت از نسخه پلاس یا پولی آن رونمایی کند که هزینه استفاده از ماهانه 20 دلار است. مهم‌ترین ویژگی ChatGPT Plus، اولویت در دسترسی به این پلتفرم فوق هوشمند است. همچنین در این نسخه برخی محدودیت‌ها برداشته و سؤالات هم با سرعت بالاتری پاسخ داده می‌شود.

آیا ChatGPT جایگزین انسان می‌شود؟

درنهایت به موضوع مهمی می‌رسیم: جایگزینی هوش مصنوعی با انسان و بیکار‌شدن انسان‌ها. در‌حال‌حاضر گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر اینکه مشاغل وابسته به تولید محتوا توسط این ابزار از بین برود، وجود دارد. در‌حقیقت شاید هوش مصنوعی چت پی تی بتواند نمایشنامه‌نویسان، اساتید دانشگاه‌ها، برنامه‌نویسان و خبرنگاران را بیکار کند.

همان‌طور که گفتیم، این ابزار هوش مصنوعی کاربردهای بی‌شماری تا به امروز داشته است. ChatGPT می‌تواند در چند ثانیه مشکلات مربوط به برنامه‌نویسی را برطرف کند. علاوه‌بر‌این، این ابزار می‌تواند متون مشابه با انسان‌ها تولید کند که این موضوع می‌تواند باعث بیکاری خبرنگاران در آینده شود. حتی گزارشی می‌گوید که این هوش مصنوعی جایگزین برخی برنامه‌نویسان OpenAI خواهد شد.

هوش مصنوعی

با وجود تمام این موارد، چت جی پی تی حداقل در مرحله کنونی فاقد ظرافت‌های انسانی، مهارت‌های تفکر انتقادی یا قدرت تصمیم‌‌گیری اخلاقی است؛ ویژگی‌هایی که برای یک خبرنگار موفق اهمیت بالایی دارد و ضروری است.

ابزار جدید OpenAI همچنین می‌تواند پاسخ‌های کاملاً اشتباه ارائه کند؛ درواقع گاهی با پاسخ‌های قابل‌قبول اما نادرست یا بی‌معنی روبه‌رو هستیم.

در‌نهایت به گفته OpenAI، رفع این مشکل بسیار دشوار است؛ چرا که هیچ منبع حقیقتی از داده‌ها برای آموزش مدل وجود ندارد و آموزش تحت‌نظارت هم می‌تواند گمراه‌کننده باشد؛ چرا که پاسخ ایده‌ال وابسته به داده‌های مدل هوش مصنوعی است تا اطلاعاتی که انسان دارد.

آن‌طور که شواهد نشان می‌دهند، در‌حال‌حاضر خبری از جایگزینی هوش مصنوعی با انسان نیست، اما با توجه به سرعت بالایی که رشد می‌کند، آینده‌ای که بسیاری از مشاغل به دست هوش مصنوعی منسوخ شوند، چندان دور نیست. البته در کنار خود ChatGPT، رقابتی که این هوش مصنوعی در بازار ایجاد کرده است، می‌تواند سرعت منسوخ‌شدن برخی مشاغل را بیش از پیش افزایش دهد.

سؤالات متداول درباره ChatGPT

ChatGPT چیست؟

تاکنون از خود پرسیده‌اید که چت جی پی تی چیست؟ ChatGPT یک نمونه اولیه از چت‌بات دیالوگ‌محور مبتنی بر هوش مصنوعی است که می‌تواند زبان طبیعی انسان را متوجه شود و متون نوشتاری بسیار دقیقی مشابه انسان تولید کند. هوش مصنوعی GPT در بیشتر مواقع کار کابران عادی و حرفه‌ای را راه انداخته است.

کدام شرکت ChatGPT را خلق کرده است؟

این چت‌بات جدیدترین دستاورد شرکت تحقیقاتی OpenAI است که ایلان ماسک یکی از بنیان‌گذاران آن محسوب می‌شود و البته مایکروسافت هم در آن سرمایه‌گذاری کرده است و به سرمایه‌گذاری چندین میلیارد دلاری در آن ادامه می‌دهد. حتی انتظار داریم هوش مصنوعی چت جی پی تی با موتور جستجوی بینگ مایکروسافت هم ادغام شود.

آیا استفاده از ChatGPT رایگان است؟

بله؛ با مراجعه به وب‌سایت OpenAI می‌توانید به‌صورت رایگان از چت جی‌پی‌تی استفاده کنید؛ هرچند نسخه پولی آن هم وجود دارد. این نسخه پولی که ChatGPT Plus نام دارد، هزینه ماهانه 20 دلار از کاربران دریافت می‌کند.

چگونه از ChatGPT استفاده کنیم؟

در این مطلب استفاده از سایت هوش مصنوعی GPT را به‌طور کامل آموزش داده‌ایم. برای این‌که بفهمیم «چگونه از ChatGPT استفاده کنیم»، این مطلب اختصاصی دیجیاتو را بخوانید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • hmohammadp98
    hmohammadp98 | ۱۹ اسفند ۱۴۰۱

    https://www.aparat.com/v/1dCFM
    منم خیلی دلم می خواست از چت جی پی تی استفاده کنم ولی با این روش میتونید بدون هیچ هزینه ای و بدون شماره مجازی و بدون اکانت اپن ای آی و بدون vpn از چت جی پی تی استفاده کنید تا این ویدیو رو دیدم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی