ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

امروز در فضا: فضانوردان روی ماه گلف بازی کردند

آلن شپرد به‌عنوان یکی از آخرین اقدامات در سومین سفر سرنشین‌دار ناسا به ماه، به دو توپ گلف روی سطح غبارآلود آن ضربه زد.

صبا سلوکی
نوشته شده توسط صبا سلوکی | ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۰

۶ فوریه ۱۹۷۱ آلن شپارد، فضانورد آپولو- ۱۴، اولین کسی بود که به توپ گلفی روی ماه ضربه زد.

گلف روی ماه

بیشتر گلف‌بازها می‌خواهند از تله‌های شنی دوری کنند، اما آلن شپرد، چاره‌ای جز مقابله با آن نداشت. او به عنوان یکی از آخرین اقدامات در سومین سفر سرنشین‌دار ناسا به ماه، به دو توپ گلف روی سطح غبارآلود آن ضربه زد.

طبق روایت‌ها، شپارد سر چوب گلف را پنهانی با خود به آنجا برد و به سر میله‌ای آهنی متصل کرد. این میله ابزار حفاری و نمونه‌برداری قمر بود که پس از تحقیقات علمی، برای سرگرمی مورد استفاده قرار گرفت.

باتوجه به انعطاف‌ناپذیری لباس فضانوردی، فرمانده شپرد تنها می‌توانست از یک دست استفاده کند و شاید علت اینکه حتی با جاذبه کم توپ‌ها زیاد دور نشدند، همین باشد. لباس‌های فضایی و کلاه و دستکش‌های کلفت، کار را برای فضانورد سخت کرده‌ بود و او پس از چند تلاش موفق به ضربه شد. توپ اول به یکی از دهانه‌‌های ماه برخورد کرد و دیگری به گفته شپارد مایل‌ها و مایل‌ها دور شد. این رویداد ورزشی در ماه، دارای پخش زنده تلویزیونی بود.

در پی گلف بازی‌کردن شپرد در ماه، خلبان ادگار میچل نیز وسیله‌ نمونه‌برداری را مانند بازی پرتاب نیزه پرتاب کرد که دقیقا در دهانه‌ ماه و محل قرارگیری توپ اول قرار گرفت.

محل قرارگیری توپ های گلف
محل قرارگیری توپ اول، دوم و میله آهنی

پیداشدن محل توپ‌ها پس از پنج دهه

هنگام بازگشت از ماه، شپرد سر فلزی چوب گلف را به موزه‌ انجمن گلف ایالات متحده اهدا کرد. این انجمن در بازسازی تصاویر نیز کمک شایانی کرد. ماکتی نیز از این سر فلزی ساخته‌ شد و به موزه‌ ملی هوا و فضا واشنگتن هدیه شد.

اما تصاویری که پس از گذشت چندین سال بازسازی شدند، نشان داد که توپ‌ها زیاد هم دور پرواز نکرده‌اند و ضربه شپرد آن قدر که فکر می‌کرد، موفقیت‌آمیز نبوده‌ است.

میزان مسافتی که توپ‌ها طی کرده‌اند تنها روی یک فیلم بی‌کیفیت ثبت شده‌ بود، اما اندی ساندرز، متخصص تصاویر به‌سختی و زحمت فراوان توانست کیفیت اسکن‌های این مأموریت را افزایش دهد. براساس بررسی انجام‌شده، توپ اول ۲۱ متر و توپ دوم ۳۵ متر از محلی که فضانورد آن را پرتاب کرده‌ بود فاصله گرفته‌ است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی