ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مریخ
علمی

مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا شواهدی از آب باستانی در مریخ پیدا کرد

شواهد جدید به شکل امواجی در صخره‌ها ارائه شده که دانشمندان معتقدند درواقع محل نگهداری آب باستانی در مریخ بوده است.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۷:۰۰

از سال 2012، مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا درحال بررسی سطح مر‌یخ بوده است تا اطلاعاتی در مورد تاریخ این سیاره، ازجمله شواهدی از آب باستانی را در آن پیدا کند. اکنون این ابزار تحقیقاتی اطلاعات باورنکردنی جدیدی در مورد گذشته باستانی سیاره سرخ ارائه کرده است که به گفته دانشمندان، می‌تواند شواهدی از وجود آب باستانی در مریخ باشد.

جدیدترین یافته‌های مریخ‌نورد کنجکاوی نشان می‌دهند که مناطقی از سیاره سرخ که قبلاً دانشمندان معتقد بودند خشک‌تر هستند، درواقع محل نگهداری آب باستانی در مریخ بوده‌اند. همچنین این شواهد جدید به شکل امواجی در صخره‌ها ارائه‌شده که دانشمندان معتقدند زمانی روی سطح این سیاره یافت شده است.

احتمال وجود حیات میکروبی در مریخ

مریخ‌نورد ناسا

این شواهد از آب باستانی، همراه با سایر پروژه‌های تحقیقاتی ناسا، حتی محققان را به بررسی احتمال وجود حیات میکروبی گذشته در مریخ هدایت کرده است. با ادامه مأموریت مریخ‌نورد کنجکاوی، به‌نظر می‌رسد در چند سال آینده اطلاعاتی باورنکردنی در مورد تاریخ مریخ و پتانسیل آن برای زندگی آشکار خواهد شد.

در چند سال گذشته، با کمک مریخ‌نورد کنجکاوی و استقامت ناسا، پیشرفت‌هایی باورنکردنی در درک ما از آب باستانی در مریخ و محیط‌زیست این سیاره به‌دست آمده است و با برنامه‌ریزی ناسا برای انجام یک مأموریت سرنشین‌دار به مر‌یخ در آینده، حتی می‌توان اطلاعات بیشتری درباره جهان‌های همسایه سیاره ما کسب کرد.

همان‌طور که کنجکاوی به مأموریت خود ادامه می‌دهد، احتمال وقوع اکتشافات جدید در آینده بیشتر می‌شود، به‌خصوص زمانی که ناسا تصمیم بگیرد مأموریت بازگشت نمونه‌های مر‌یخ خود را آغاز کند و نمونه‌های سنگی که استقامت آن‌ها را جمع‌آوری کرده است را بیشتر بررسی کند. البته نگرانی‌هایی درباره حضور باکتری‌های باستانی مریخ روی زمین وجود دارد، اما ناسا قصد دارد با این مشکل در هنگام رسیدن نمونه‌ها به زمین مقابله کند.

ناسا همچنین اوایل این ماه به ایده ساخت یک سیستم پیشرانش هسته‌ای اشاره کرده بود که زمان سفر به مر‌یخ را از 6 تا 9 ماه، به 45 روز کاهش می‌دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی