ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

واردات خودروهای ایرانی به روسیه
اخبار خودرو

خودروهای ایرانی مورد‌تأیید وزارت صنایع روسیه نیستند

واردات خودرو از هر کشوری مستلزم تأیید وزارت صنایع کشور مقصد است، ولی روس‌ها، خودروهای ایرانی را قبول ندارند.

دلارام شرف الدین
نوشته شده توسط دلارام شرف الدین | ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۱:۳۰

درحال‌حاضر امکان واردات خودروهای ایرانی به روسیه وجود ندارد؛ چرا که خودروهای ساخته‌شده توسط شرکت‌های ایرانی، موردتأیید وزارت صنایع و بازرگانی این کشور نیستند. به‌علاوه، تاکنون هیچ دستوری مبنی بر پذیرش خودروهای ایرانی از مراجع بالاتر دریافت نشده است.

با اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه به سبب شروع جنگ با اوکراین، بسیاری از صنایع این کشور ازجمله صنعت خودروسازی با کمبودهای شدید روبه‌رو شده. کمپانی‌های اروپایی به‌محض شروع جنگ، خاک روسیه را ترک و همکاری خود با این کشور را متوقف کردند. حتی کمپانی فرانسوی رنو نیز که وابستگی تولیدی بسیاری به روسیه داشت، کارخانه‌ها و تأسیسات خود را تعطیل کرد و خودروسازی این کشور را تنها گذاشت.

با خروج شرکای اروپایی، صنعت خودروسازی روسیه به‌تدریج ضعیف و ضعیف‌تر شد و در این میان چینی‌ها فرصت را غنیمت شمردند تا محصولات متنوع خود را روانه بازار این کشور کنند. به‌علاوه، روسیه و ایران از قدیم‌الایام با یکدیگر همکاری داشته‌اند. به همین خاطر، به‌دنبال رایزنی‌های انجام‌شده بین سفیر روسیه و ایران، قرار شد محصولات ایران‌خودرو و همین‌طور سایپا در دسترس خریداران روسی قرار بگیرند.

واردات خودروهای ایرانی به روسیه

ولی حالا سخنگوی وزارت صنایع و بازرگانی روسیه، از عدم امکان ورود خودروهای ایرانی به بازار این کشور خبر داده است. واردات خودرو از هر کشوری مستلزم تأیید وزارت صنایع کشور مقصد است، ولی روس‌ها خودروهای ایرانی را قبول ندارند. همچنین تاکنون هیچ درخواستی مبنی بر تأیید خودروهایی مثل دنا، تارا یا شاهین صادر نشده است و درنتیجه فعلاً امکان واردات خودروهای ایرانی به روسیه وجود ندارد.

تا پیش از اظهارات سخنگوی وزارت صنایع و بازرگانی روسیه، قرار بر این بود که تا پایان ماه مارس سال ۲۰۲۳، ایران‌خودرو تعداد ۲ هزار دستگاه خودرو و سایپا حدود ۲۰ هزار دستگاه خودرو به روسیه صادر کند. حتی تصاویری از فیس‌لیفت دنا تحت یک نام روسی (لادا گرانتا) تا مدت‌ها در رسانه‌های روسی مشاهده می‌شد. یکی از دلایل شرکت‌دادن تارا در آزمون‌های ENCAP اروپایی نیز اثبات کیفیت این خودرو برای روس‌ها بود. ولی این‌طور که پیداست، فعلاً قرار نیست خودروهای ایرانی به بازار روسیه راه پیدا کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • rayacoder
    rayacoder | ۲۷ بهمن ۱۴۰۱

    اون چهارچرخه‌های تولیدی در مضحک‌ترین خط تولید خودروِ جهان توسط کشورهای آفریقایی هم وارد نخواهند شد و تنها ملت مظلومِ به گروگان گرفته ایران محکوم به خرید و تامین هزینه و سودهای کلان مافیای آشغال سازهای ایرانی هستند!

  • Rezahan
    Rezahan | ۲۷ بهمن ۱۴۰۱

    آخی

مطالب پیشنهادی