ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

امروز در فضا: ایستگاه فضایی میر به فضا پرتاب شد

ایستگاه فضایی میر که متعلق به شوروی بود، اولین توقفگاه پژوهشی بشر در فضا بود که امکان سکونت طولانی‌مدت در آن وجود داشت.

صبا سلوکی
نوشته شده توسط صبا سلوکی | ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۲:۳۰

۱۹ فوریه ۱۹۸۶، اتحاد جماهیر شوروی ایستگاه فضایی میر را به فضا پرتاب کرد.

ایستگاه فضایی میر که متعلق به شوروی و پس از آن روسیه بود، اولین توقفگاه پژوهشی بشر در فضا بود که امکان سکونت طولانی‌مدت در آن وجود داشت.

ساخت میر ده سال به‌طول انجامید و این سازه تا سال ۲۰۰۱ بزرگ‌ترین سازه فضایی موجود محسوب می‌شد. سازه عمدتاً از آلومینیوم و مواد سبک‌وزن ساخته‌ شد‌ و هیچ‌گونه مواد بیولوژیکی یا هسته‌ای خطرناکی در آن نبود.

هدف میر بهبود درک مشکلات پیش روی فضانوردان در حضور دائمی در فضا بود. تجربه به‌دست‌آمده از اقامت طولانی‌مدت سرنشینان بین‌المللی در میر برای آمادگی ایستگاه فضایی بین‌المللی استفاده شد. رکورد کنونی طولانی‌ترین اقامت در فضا در ایستگاه فضایی میر توسط والری ولادیمیرویچ پولیاکوف، فضانوردی که ۴۳۷ روز متوالی را در مدار گذراند، ثبت شد.

والری پلیاکوف از یکی از پنجره‌های ایستگاه فضایی میر
والری پلیاکوف از یکی از پنجره‌های ایستگاه فضایی میر

این ایستگاه مانند ایستگاه فضایی بین‌المللی، جایگاهی برای انجام انواع مطالعات علمی ازجمله زیست‌شناسی، اخترشناسی، فیزیک و هواشناسی بود. فناوری‌هایی که به کمک میر توسعه یافتند، به‌تدریج امکانات زندگی دائم انسان در فضا را فراهم کردند.

علاوه‌ بر فضانوردانی روسی، فضانوردان ۱۲ کشور ازجمله ایالات متحده، از طریق برنامه‌های بین‌المللی همکاری فضایی فرصت اقامت و پژوهش در این ایستگاه را پیدا کرده بودند. ابزار اصلی انتقال فضانوردان و بار و تجهیزات به میر، فضاپیماهای سایوز و پروگرس بودند.

طی برنامه‌ای، شاتل فضایی آتلانتیس در مأموریت اس‌تی‌اس- ۷۹ برای حمل فضانورد و بار به این ایستگاه استفاده شد.

شوروی از میر برای انجام انواع تحقیقات علمی به مدت پانزده سال قبل از قطع بودجه این برنامه استفاده کرد. پس از توافق روسیه مبنی بر همکاری در ساخت ایستگاه فضایی بین‌المللی، طی عملیاتی این ایستگاه در تاریخ ۲۳ مارس ۲۰۰۱ از مدار خارج شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی