ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

امروز در فضا: جان گلن، اولین آمریکایی که به دور زمین چرخید

شوروی فضانوردی را برای یک روز کامل در فضا نگه داشت؛ بنابراین مرحله بعدی عملیات ناسا تدارک برای پرواز یک فضانورد در مدار بود.

صبا سلوکی
نوشته شده توسط صبا سلوکی | ۱ اسفند ۱۴۰۱ | ۲۳:۳۰

۲۰ فوریه ۱۹۶۲، ناسا برای اولین‌بار یک فضانورد را به مدار زمین فرستاد. جان گلن سومین آمریکایی بود که به فضا پرتاب شد و سومین انسانی بود که به دور زمین چرخید.

تصمیم به پرتاب اولین فضانورد به مدار زمین توسط ناسا

در فوریه ۱۹۶۲، مسابقه فضایی بین ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی در اوج بود. هر دو کشور فضاپیمایی برای فرستادن انسان به فضا ساخته بودند و گروهی از خلبانان را برای پرواز با این فضاپیماها انتخاب کردند.

شوروی با پرتاب اولین انسان، یوری گاگارین، در ۱۲ آوریل ۱۹۶۱ به فضا یک پرواز مداری به دور زمین انجام داد‌. ایالات متحده نیز دو مأموریت خلبانی زیرمداری به نام مرکوری را از بالای راکت‌های رداستون پرتاب کرد. شوروی پس از آن یک فضانورد را برای یک روز کامل در فضا نگه داشت؛ بنابراین مرحله بعدی عملیات ناسا تدارک برای پرواز یک فضانورد در مدار بود.

۲۹ نوامبر ۱۹۶۱، گیلروت که در آن زمان مدیر مرکز فضاپیمای سرنشین‌دار ناسا در هیوستون بود، انتخاب فضانورد جان گلن را برای پرواز اولین مأموریت مداری اعلام کرد. پس از ماه‌ها آموزش و آماده‌سازی فضاپیما و وسیله پرتاب آن، گلن لباس فضایی خود را پوشید و در ۲۷ ژانویه ۱۹۶۲ برای پرتاب سوار فضاپیمای دوستی- ۷ شد.

یک دوربین خودکار درون فضاپیما، وضعیت فضانورد جان اچ. گلن را ضبط می کند.

شرح پرواز جان گلن

گلن در ۲۰ فوریه وارد کپسول کوچک دوستی- ۷ شد. پس از چندین تأخیر که منجر به سپری‌کردن گلن نزدیک به چهار ساعت در کپسول شد، سرانجام شمارش معکوس در ساعت ۹:۴۷ صبح به وقت شرقی به صفر رسید و سه موتور اصلی موشک اطلس شعله‌ور شدند.

چهار ثانیه بعد، موشک از سکوی پرتاب روی ستونی از آتش بلند شد. دو دقیقه و نه ثانیه بعد، دو موتور تقویت‌کننده موشک طبق برنامه‌ریزی قطع و پرتاب شدند. اطلس به قدرت موتور تک‌محور که در مرکز نصب شده بود، افزود. طی پنج دقیقه، گلن در مدار بود.

مدت کوتاهی پس از جداشدن از تقویت‌کننده، فضاپیما به دور خود چرخید و با محافظ حرارتی‌اش در جهت درستی پرواز کرد. گلن با نگاهی به پنجره خود، ایالت فلوریدا را مشاهده کرد و با دوربین خود از آن عکس گرفت. او گزارش داد که در بی‌وزنی احساس خوبی دارد و با بررسی سیستم‌های فضاپیمای خود گفت که همه آن‌ها مطابق انتظار کار می‌کنند. گلن در طول اولین پرواز مداری خود، درحالی‌که بر فراز زمین پرواز می‌کرد، به ارسال گزارش‌های مربوط به وضعیت خود و فضاپیما ادامه داد و با موفقیت وضعیت کپسول را کنترل کرد. او اولین غروب خورشیدی مداری خود را بر فراز اقیانوس هند و طلوع خورشید را بر فراز اقیانوس آرام مشاهده کرد.

گلن روی اقیانوس اطلس و ۴۰ مایل دورتر از جایی که قرار بود، فرود آمد. هلیکوپتر از راندولف بر فراز عرشه نوآ شناور شد و او را سوار کرد. هلیکوپتر فضانورد را به ناو تحویل داد و در آنجا او توسط تیمی از پزشکان نیروی دریایی مورد معاینه فیزیکی دقیق‌تری قرار گرفت. پزشکان او را سالم و تندرست اعلام کردند تا جان گلن به‌عنوان یک قهرمان آمریکایی در تاریخ ثبت شود‌.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی