ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

در نهمین همایش بانکداری الکترونیکی مطرح شد: اعتبارسنجی، اولویت بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲

نهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیکی با محوریت موضوعاتی نظیر اعتبارسنجی، اقتصاد دیجیتال، بلاک‌چین و رمزارزها درحال برگزاری است.

شیدا ملکی
نوشته شده توسط شیدا ملکی | ۱ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۵:۳۹

در نهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک با اشاره به اینکه بخش قابل‌توجهی از توسعه بانکداری الکترونیک و بانکداری دیجیتال مبتنی بر توسعه صنعت بلاک‌چین است، تأکید شد که رگولاتوری در ایران بسیار کند پیش می‌رود. در این مراسم همچنین اعلام شد که اولویت بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲ موضوع «اعتبارسنجی» خواهد بود تا به توسعه اقتصاد دیجیتالی در کشور کمک شود.

افتتاحیه نهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام پرداخت با تمرکز بر سه عنصر بانک، نوآوری و تنظیم‌گری به‌دنبال تحلیل جریان اکوسیستم بانکداری نوین ایران در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

اعتبارسنجی، هدف اصلی بانک مرکزی در سال 1402

«مهران محرمیان»، معاون فناوری‌های مالی بانک مرکزی نیز با تأکید بر اهمیت اعتبارسنجی در جریان توسعه بانکداری‌های نوین گفت: «مهم‌ترین مشکلی که اعتبارسنجی در ایران دارد، مسئله دیتا است که مطابق مصوبه هیئت وزیران در سال ۱۳۹۷ بانک مرکزی مکلف شد این نقص را برطرف کند.»

محرمیان با اشاره به اینکه در همین ارتباط همکاری سازمان‌ها با بانک مرکزی سرعت گرفته است، گفت: «ما اکنون در وضعیتی قرار داریم که مدل جدید اعتبارسنجی توسط دیتاهایی که از جاهای مختلف گرفته شده، درحال‌ توسعه است و به‌زودی عملیاتی می‌شود.»

او با توضیح درباره هدف اصلی و اولویت بانک مرکزی در حوزه فناوری‌های نوین مالی در آینده، گفت: «یکی از اولویت‌های مهم بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲ پرداختن به بحث اعتبارسنجی است و ما بحث انتقال دیتا را در جلسات هفتگی به‌طور مرتب پیگیری می‌کنیم.»

جذابیت اولیه نئوبانک و جاماندن از خلق ارزش در نئوبانک‌

محرمیان با اشاره به جذابیت اولیه نئوبانک‌ها در کشور گفت: «انتظار ما از نئوبانک‌ها این است که بر خلق ارزش و ارزش‌آفرینی دیجیتال بیشتر کار شود. تبعات تخلفات در نئوبانک به‌عنوان یک کسب‌وکار سنتی، ده‌ها برابر بیشتر از تبعات بانک سنتی است‌.»

او با اشاره به اینکه اتصال بین فین‌تک‌ها و بانک‌ها از طریق بانکداری باز ایجاد می‌شود، بر ضرورت جلوگیری از تخلف در این حوزه تأکید کرد و گفت: «در حوزه بانکداری باز شاهد تخلفاتی از جنس خلق پول و قاچاق ارز هستیم. زمانی که بتوانیم تخلفات این حوزه را کاهش دهیم، افرادی که تفکرات سنتی دارند به این فضا سوق داده می‌شوند. پیش‌بینی‌ها این است که رشد کاربران در حوزه نئوبانک تا سال ۲۰۲۷ به ۱۰ میلیون نفر برسد.»

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی افزود: «سهم نئوبانک‌ها در اکوسیستم نوآوری حدود ۵ درصد است.»

محرمیان گفت: «چند هدف برای معاونت فناوری‌های نوین بانک مرکزی در نظر گرفتیم که به مراحل انتهایی رسیده‌اند؛ بحث مجوز کسب‌وکارها به‌خصوص در خصوص pspها تا جای خوبی پیش رفته و اصلاح نظام کارمزد به‌عنوان یکی از اولویت‌های سال جدید در نظر گرفته شده است. علاوه‌بر‌این سندباکس رگولاتوری پروژه دیگر درحال پیگیری است. انتظار بر این است که استقبال بیشتری از این پروژه صورت گیرد که این مهم درصورت اجرا و اعتماد بازار میسر است.»

ارتباط جدانشدنی رشد اقتصادی و توسعه‌یافتگی

محرمیان با تأکید بر اینکه بین توسعه رشد اقتصادی و توسعه‌یافتگی دیجیتالی رابطه وجود دارد‌، گفت: «بین این دو متغیر رابطه وجود دارد و با توسعه دیجیتالی می‌توان رشد اقتصادی را افزایش داد. نکته دیگر اینکه تأثیر توسعه‌یافتگی دیجیتال بر متغیرهای اقتصادی در دنیا در مراحل اولیه است.»

محرمیان با توضیح درباره میزان دسترسی به اقتصادهای نوظهور گفت: «حدود ۱.۶ میلیارد نفر در اقتصادهای نوظهور از دسترسی به خدمات مالی محروم هستند. همچنین، حدود ۲۰۰ میلیون بنگاه اقتصادی از دسترسی به خدمات اعتباری محروم هستند.»

به گفته او، با توسعه‌یافتگی دیجیتال حدود ۱۱۰ میلیارد دلار در سال صرفه‌‌جویی خواهد شد که البته اکثر کشورها از این موضوع محروم هستند. محرمیان افزود: «اگر فراگیری مالی دیجیتالی تا سال ۲۰۲۵ رخ دهد، توسعه‌یافتگی دیجیتال حدود ۳.۷ تریلیون دلار به تولید ناخالص داخلی دنیا اضافه می‌کند و ۹۵ میلیون شغل جدید ایجاد خواهد کرد.»

تحولات بلاک‌چین به‌قدری سریع است که وضعیت آن برای دولت‌ها روشن نیست

«اصغر ابوالحسنی»، قائم‌مقام بانک مرکزی، در مراسم افتتاحیه با تأکید بر اهمیت صنعت بلاک‌چین در جریان بانکداری نوین دنیا، گفت: «در فناوری‌های تحول‌آفرین موضوع بلاک‌چین با وجود عمر کوتاه خود، بسیار جا افتاده است. این درحالی است که پیچیدگی‌های تحولات ‌بلاک‌چین به‌قدری است که همچنان تصمیم‌گیری در نوع استفاده از آن برای دولت‌ها روشن نیست.»

ابوالحسنی با بیان اینکه کندبودن جریان رگولاتوری در حوزه بلاک‌چین صرفاً مختص ایران نیست و این حوزه در دنیا با سرعت کمی پیش می‌رود، گفت: «درک اهمیت هوش مصنوعی در این روند بسیار مهم است.»

قائم‌مقام بانک مرکزی با توضیح درباره اهمیت پول دیجیتال در دنیا، گفت: «دنیا در یک دوراهی قرار دارد؛ یا خودش را به جایگاه پول دیجیتال برساند و یا به تماشاگر تبدیل شود و به آن ظلم شود.»

او با اشاره به اهمیت هوش مصنوعی و داده‌کاوی حاصل از آن در حوزه بانکداری نوین گفت: «باید دقت کنیم که در مباحث حکمرانی بانکداری دیجیتال، فناوری‌های به‌روز مانند داده‌کاوی از طریق هوش مصنوعی بسیار مهم‌اند.»

قائم‌مقام بانک مرکزی با تأکید بر اینکه خلق ارزش از کانال مشتریان، خلق ارزش از کانال عملیات بانکی و همچنین خلق ارزش از اکوسیستم بانکی به توسعه فناوری‌های بانکداری دیجیتال منجر خواهد شد، گفت: «باید توجه داشت مهم‌ترین هدف اقتصادی افزایش سودآوری است که یک بال آن کاهش هزینه بوده که منجر به افزایش سود می‌شود.»

به گفته ابوالحسنی، مسیر بانکداری دیجیتال به‌طور کلی هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. ابوالحسنی در بخش دیگری از توضیحات خود با تأکید بر اینکه هدفمندی یارانه‌ها بدون بانکداری الکترونیک امکان‌پذیر نبود، این روند را منجر به توسعه بانکداری الکترونیک کشور توصیف کرد و گفت: «پیش از اجرای این پروژه، تصور می‌کردیم سیستم توانایی ادامه این پروژه سنگین را نداشته باشد. این درحالی است که خوشبختانه پروژه جلو رفت و توسعه پیدا کرد.»

نهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک با محوریت موضوعاتی نظیر اعتبارسنجی، اقتصاد دیجیتال، بلاک‌چین و رمزارزها درحال برگزاری است و امروز و فردا، اول و دوم اسفندماه ۱۴۰۱ در محل سالن همایش‌های برج میلاد اجرا خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی