ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

واکنش رسانه‌های روسیه به واردات خودروهای ایرانی؛ سایپا شاهین و کوییک در سیبری!

واردات خودرو از ایران، مدتی است که موردتوجه رسانه‌های روسی قرار گرفته. پس از ایران‌خودرو، سایپا نیز وارد این حوزه شده است.

مرتضی قانع
نوشته شده توسط مرتضی قانع | ۶ اسفند ۱۴۰۱ | ۲۱:۳۰

از زمان آغاز جنگ روسیه و اوکراین و تحریم تمامی صنایع خودروسازی این کشور، چینی‌ها هجوم همه‌جانبه‌ای را به بازار خودروی روسیه آغاز کرده‌اند. خودروسازان ایرانی نیز دوست ندارند از این کیک بزرگ بی‌نصیب بمانند. پس از ایران‌خودرو، دومین خودروساز بزرگ ایرانی، یعنی سایپا نیز قصد دارد محصول شاخص خود، یعنی سایپا شاهین را به‌همراه دیگر خودروهای اقتصادی خود نظیر کوییک به بازار روسیه عرضه کند. اما نظر رسانه‌های روسی درباره واردات خودرو از ایران چیست؟

صادرات خودروهای سایپا با قراردادی مبهم

بنابر گزارش ایسنا (که روس‌ها به‌اشتباه آن را اینسا نوشته‌اند!) سایپا در روز 22 فوریه قرارداد قطعی صادرات خودرو به روسیه را امضا کرده است. این قرارداد از امسال (2023) اجرا شده و براساس آن، 45 هزار دستگاه از خودروهای سایپا به ارزش 450 میلیون دلار به روسیه صادر خواهد شد.

ایسنا جزئیاتی از قرارداد سایپا منتشر نکرده است و مشخص نیست خودروها چه زمانی و توسط چه شرکتی عرضه خواهند شد. بااین‌حال طبق بررسی‌های رسانه‌های روسی، شرکت Lucky Carensi که در مینسک ثبت شده است، فروش و خدمات پس از فروش انحصاری محصولات سایپا را در روسیه بر عهده دارد. درحال‌حاضر مراحل آزمایش و بررسی برای صدور گواهینامه خودروهای ایرانی براساس قوانین فدراسیون روسیه و سایر کشورهای اوراسیا درحال انجام است.

جزئیات این قرارداد حتی در مورد مدل‌های صادراتی نیز مشخص نیست؛ درنتیجه رسانه‌های روسی ناچارند به حدس‌وگمان در مورد خودروهای وارداتی سایپا اکتفا کنند. با توجه به چینش فعلی سبد محصولات سایپا، روس‌ها انتظار سه محصول ساینا، کوییک و سایپا شاهین را دارند.

حدس‌وگمان خبرنگاران روسی از واردات خودروی ایرانی به کشورشان

بخشی از واردات خودروی سایپا به روسیه را محصولات اقتصادی این شرکت تشکیل می‌دهد. ساینا و کوییک براساس پلتفرم سری X200‌ سایپا ساخته شده‌اند که نسخه ارتقایافته پلتفرم کیا پراید 1987 به‌ شمار می‌روند. هر دو خودرو براساس قطعات مشترک ساخته شده‌اند. علاوه بر قطعات ظاهری، حتی قسمت‌های موتوری آن‌ها نیز مشترک هستند. ساینا و کوییک نسخه‌های نوسازی‌شده تیبا هستند که در سال 2010 به بازار عرضه شد. هر دو خودرو به موتور تنفس طبیعی 1.5 لیتری مجهز هستند که 87 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. گیربکس‌های دنده‌ای یا اتوماتیک CVT‌ نیز وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌ها در این دو خودرو را بر عهده دارد.

دیگر خودروی وارداتی سایپا برای بازار روسیه، شاهین است. سایپا شاهین درحال‌حاضر مدرن‌ترین محصول این شرکت به‌ شمار می‌آید. شاهین براساس پلتفرم SP1‌ سایپا توسعه یافته است که از بسیاری جهات به پلتفرم تویوتا B شباهت دارد. این پلتفرم برای توسعه تویوتا یاریس مدل 2005 استفاده شده است. موتور 1.5 لیتری بنزینی با 110 اسب بخار قدرت با یک گیربکس 5سرعته دستی یا 6سرعته اتوماتیک، مشخصات فنی این خودرو را تشکیل می‌دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • THNO
    THNO | ۷ اسفند ۱۴۰۱

    چقدر روسیه بیچاره س که آشغالای ایران رو میخره. مطمئنا چیزی که تحویلشون میده خیلی بهتر از چیزی ه که به مردم خودمون میدن ولی در هر صورت سطح خودرو ایرانی 100 سال فاصله داره با کیفیت جهانی .

    • molavy
      molavy | ۷ اسفند ۱۴۰۱

      صد سال؟

مطالب پیشنهادی