ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خانه های گلی مردم کاسنا
علمی

تکامل خانه‌های خاکی: درسی برای توسعه

مردم کاسِنا این‌گونه خانه‌های خود را می‌سازند.

رضا زارع‌پور
نوشته شده توسط رضا زارع‌پور | ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ | ۲۱:۰۰

برای قرن‌ها، معماری در بورکینا فاسو، کشوری در نزدیکی استوا، با خانه‌هایی گلی که به‌طور طبیعی خنک می‌شوند و تزییناتی ظریف دارند، شناخته می‌شود. دسترسی‌های اخیر به تولیدات کارخانه‌ای باعث شده تا بسیاری از بومیان به خانه‌های بتنی روی آورند. اما گل همچنان کاربرد دارد و به‌عنوان راه‌حلی سنتی برای مسئله مدرن افزایش دما شناخته می‌شود.

روستای لانگوئرو
روستای لانگوئرو

روستاهایی مانند لانگوئرو (Langouérou) ترکیبی از سبک‌های قدیمی و جدید هستند. می‌توان محوطه‌های خانگی را در رنگ‌های متفاوت دید.

اقامتگاه زنان

خانه های گلی مردم کاسنا

همسران طبق عرف جدا از هم می‌خوابند. خانه‌های دایره‌ای دوتایی مخصوص زنان درگاه‌هایی برای جلوگیری از گرما و مزاحمان دارند.

اقامتگاه مردان

خانه های مردم کاسنا

خانه‌های مستطیلی که مردها به‌طور سنتی در آن‌ها می‌خوابند، درهای بزرگ و دیوارهای ضخیم و خنک‌کننده دارند.

عناصر جدیدتر

خانه های گلی مردم کاسنا

در دهه‌های ۱۹۷۰، روستایی‌ها شروع به استفاده از مواد جدید در خانه‌های گلی کردند و همسران زیر یک سقف خوابیدند. ساخت و نگهداری خانه‌های جدیدتر ساده‌تر است، اما خنک نگه‌داشتنشان دشوارتر.

خانه های گلی مردن کاسنا

از لحاظ سنتی، سقف‌ها از گل ساخته می‌شوند و برای انبار و خواب نیز کاربرد دارند. نصب سقف‌های فلزی جدید ساده است، اما این سقف‌ها گرما را دفع نمی‌کنند و کاربردهای چندگانه نیز ندارند.

خانه های گلی مردم کاسنا

درهای سنتی کوتاه هستند (۱۱۵ سانتی‌متر - حدوداً نصف ارتفاع یک در استاندارد) و اغلب از چوب ساخته شده‌اند. در سال‌های اخیر، درهای فلزی با اندازه استاندارد، که می‌توان آن‌ها را به‌صورت آماده در شهر خرید، وارد معماری روستا شده‌اند.

خانه های گلی مردم کاسنا

مانگوئلوها (Manguelos) ساختمان‌هایی مربعی هستند که دیوارهای ضخیم ساخته‌شده از آجرهای گلی دارند. همین آجرها در خانه‌های گلی مدرن استفاده می‌شوند، اما از عرض چیده می‌شوند تا فرایند ساخت‌وساز سریع‌تر گردد؛ درنتیجه، دیوارها نازک‌تر هستند و عایق کمتری دارند.

خانه های گلی مردم کاسنا

داخل خانه‌های سنتی می‌تواند تاریک باشد. آن‌ها از بازشدگی‌های کوچکی بالای دیوار نور می‌گیرند، اما در خانه‌های مدرن، پنجره‌ها متداول‌تر هستند.

ساختن یک خانه

خانه های گلی مردم کاسنا

خاک محلی غنی از رس با آب ترکیب می‌شود، سپس به شکل آجر یا توپ درمی‌آید.

خانه های گلی مردم کاسنا

لایه‌های توپ‌های گلی روی هم قرار می‌گیرند. ارتفاع با واحد لایه‌های توپ یا آجر سنجیده می‌شود. ساخت‌وساز یک تلاش جمعی است.

خانه های گلی مردم کاسنا

برای افزایش مقاومت می‌توان علف یا سرگین گاو به گل اضافه کرد. خشک‌شدن آجرها شاید تا سه روز طول بکشد.

خانه های گلی مردم کاسنا

ابعاد ساختمان با استفاده از معیارهای مبتنی بر بدن تخمین زده می‌شود. برای یک مانگوئلو، تقریباً ۱۲ لایه آجر لازم است که با ملات گل روی هم قرار می‌گیرند. ساخت یک مانگوئلو می‌تواند تا دو ماه طول بکشد.

سقف چندکاره

خانه های گلی مردم کاسنا

تیرهای چوبی از یک دال خاکی که سازه را ایزوله می‌کند، حمایت می‌کنند. از یک سقف می‌توان برای خشک‌کردن غذا، انبارکردن و خوابیدن در شب‌های گرم استفاده کرد. خانه‌های مدرن که از نیروی کار و منابع کمتر استفاده می‌کنند، سریع‌تر ساخته می‌شوند، اما کاربردهای کمتری دارند.

ضدآب‌کردن

خانه های گلی مردم کاسنا

دیوارها با صمغ یا چربی گرفته‌شده از درخت‌های میوه یا درخت روغن قلم پوشانیده می‌شوند. این کار آن‌ها را در برابر آب فصل‌های بارانی حفاظت می‌کند، اما صمغ و چربی را باید هر سال اعمال کرد.

تزیین

دیوارها با رنگ‌های طبیعی نقاشی می‌شوند؛ مانند رنگ سیاه گرافیت و رنگ قرمز خاک‌های غنی از آهن. روستاییان از پر جغد گینه برای کشیدن طرح‌ها استفاده می‌کنند و کار معمولاً پیش از شروع فصل بارانی در اردیبهشت‌ماه کامل می‌شود.

خانه های گلی مردم کاسنا

طراحی خارجی

دیوارها با نمادهای غنی تزیین می‌شوند. برای مثال:

  • ردیف‌های مثلث نماینده کدوهای قلیایی هستند.
  • مارمولک‌ها نماد زندگی‌اند.
  • کروکدیل‌ها مقدس هستند.
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی