ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

اتحادیه صنعت مخابرات: اگر شاخص‌های ICT ارتقا نیابد، عقب‌افتاده‌تر خواهیم شد

به اعتقاد رئیس این اتحادیه، اگر پیش‌نیازهای تکنولوژی‌ها را در زمان مناسب فراهم نکنیم، بدیهی است که کشوری منفعل شویم.

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۳:۵۵

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران اعتقاد دارد شاخص‌های ICT در کشور به مرحله قرمز رسیده است و اگر برای ارتقای آن فکری نشود، عقب‌افتاده‌تر خواهیم شد. ادیب با بیان اینکه بین توسعه‌یافتگی و رفاه کشورها با شاخص‌های ICT رابطه مستقیمی وجود دارد، از دولت خواست به شاخص‌های فناوری همچون شاخص آلودگی نگاه کند.

«داوود ادیب»، رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، در گفت‌وگو با سیتنا بر لزوم حرکت در مسیر فناوری‌های نوین تأکید کرد و گفت: «امروزه تحولات قابل‌توجهی در حوزه فناوری‌های نوین درحال رخ‌دادن است و اگر همسو با‌آنها حرکت نکنیم، به کشوری عقب‌افتاده تبدیل می‌شویم. اگر پیش‌نیازهای تکنولوژی‌ها را در زمان مناسب فراهم نکنیم، بدیهی است که کشوری منفعل شویم.»

او با بیان اینکه درحال‌حاضر بین توسعه‌یافتگی و رفاه کشورها با شاخص های ICT رابطه مستقیمی وجود دارد، اظهار داشت کشورهایی که رفاه بالاتری دارند، کشورهایی هستند که بالاترین شاخص‌ها را در ICT دارند:

«ما در تمام جلسات خود در وزارت‎خانه‌های صمت و ارتباطات همواره چند نکته را مدنظر داشتیم؛ اینکه نیازی به آمارسازی نیست؛ شاخص‌های جهانی و جایگاه ایران در این شاخص‌ها را باید مدنظر قرار داد. شاخص‌های IDI ،NRI و GI برای همین منظور هستند و هر کدام از این‌ها خط‌کشی برای ارزیابی‌ در حوزه‌هایی هستند که ما می‌بایست در آن‌ها بهبود یابیم. دولت باید به این شاخص‌ها همچون شاخص آلودگی نگاه کند. ما در این شاخص‌ها به مرحله قرمز رسیده‌ایم و باید دولت برای ارتقای آن فکر کند، وگرنه عقب‌افتاده‌تر می‌شویم

شاخص‌های ICT

رویکرد دنیا در مواجهه با فناوری‌های نوین

رئیس اتحادیه صنعت مخابرات درباره رویکرد کشورهای توسعه‌یافته در مواجهه با فناوری‌های نوین گفت: «اگر طی یکی‌دو دهه اخیر به تحولات و رخدادهایی که در حوزه صنعت در کشورهای توسعه‌یافته اتفاق افتاده است، نگاه کنید، مشاهده می‌کنید که رویکرد فعالیت‌ها از صنایع ماشین‌محور و همچنین نفت و گاز، تغییر جهت داده و به‌سمت صنایع های‌تک و فناورانه سوق یافته است.»

وی اعتقاد دارد اخیراً محوریت به‌سمت فناوری‌های نوین و ازجمله فناوری‌های حوزه اطلاعات و ارتباطات سوق یافته است؛ موضوعی که در شاخص‌ها و آمارهای جهانی دیده می‌شود:

«با تأمل در رتبه‌بندی‌های مختلفی که در برخی از منابع آماری کشورهای توسعه‌یافته براساس شاخص‌های مرتبط صورت می‌گیرد، مانند رتبه‌بندی فورچون 500 (فهرستی از ۵۰۰ شرکت بین‌المللی برتر در صنایع مختلف) مشاهده می‌کنید که در رتبه‌های یک تا 10 شرکت‌های مطرحی قرار گرفته‌اند که پیش‌تر از این شرکت‌های خودروسازی و شرکت‌های کارگرمحور در آن جایگاه قرار گرفته بودند.»

ادیب در ادامه با اشاره به بحث اینترنت اشیا اظهار داشت: «ابتدا گفتیم ببینیم باقی کشورها چه می‌کنند و سپس ما ادامه دهیم. الان می‌بینیم که اینترنت اشیا زیربنای متاورس شده است و کشورها وارد عصر متاورس شده‌اند. کشورهای توسعه‌یافته این فناوری‌ها را به‌عنوان یک پارادایم غالب در دنیا استفاده می‌کنند؛ از همان متاورس گرفته تا بحث داده کاوی (Data Mining) که درحال شکل‌دهی تحول بزرگی هستند.»

وی با بیان اینکه تا زمان کوتاهی دیگر Chat GPT اتفاقاتی را در مدل‌های تصمیم‌گیری رقم خواهد زد، گفت: «در این دهه حاضر تحولات بزرگی در سطح جهانی خواهیم داشت. اگر از این موارد عقب باشیم، از قطار پرسرعت تکنولوژی دور خواهیم شد و دسترسی ما به آن مشکل و به عبارتی امری محال خواهد شد. فکر می‌کنم نقش تشکل‌ها در این امر، یعنی آگاه‌سازی و تلنگر به نهادهای بازدارنده، مهم است و آگاه‌سازی مطالبات مردم را بالا خواهد برد.»

متاورس

به گفته ادیب، این آگاه‌سازی از مدت‌ها پیش شروع شده است: «همایش متاورس را در شرایط کرونایی برگزار کردیم که بیش از 200 نفر از متخصصین، نخبه‌ها و مدیران سازمان‌ها حضور فیزیکی داشته و چند صد نفر هم به‌صورت برخط در جریان آن قرار گرفتند. این رویداد که استقبال زیادی از آن شد، مقدمه‌ای شد برای اینکه دولتمردان بدانند این اتفاق دیر یا زود درحال رخ‌دادن است. این موضوع نشان‌گر این است که نقش تشکل‌ها را باید پررنگ دید.»

اقدامات صورت‌گرفته برای رفع مشکلات شرکت‌های مخابراتی

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران درباره اقدامات مؤثر اتحادیه برای رفع موانع و مشکلات شرکت‌های مخابراتی گفت:

«بخش‌نامه 23 شهریورماه 1401 که مورد تصویب دولت قرار گرفت، شاید نتیجه زحمات و اقداماتی بود که اتحادیه از چند سال پیش در حوزه قراردادهای یک‌طرفه انجام داد. در آن زمان به کرات مطرح کردیم که قراردادهای یک‌طرفه عادلانه نیست و باید اصلاح شود تا شاید یک مشکل از صدها مشکل تولیدکننده مرتفع گردد. از قوه قضاییه درخواست کردیم؛ با معاونت اقتصادی دادستان کل کشور جلساتی داشتیم؛ با وزیر صمت وقت نیز جلسات متعددی داشتیم که نتیجه‌بخش بود. یکی از پیامدهای این پیگیری‌ها همین بخش‌نامه بود و تصویب شد سازمان‌های دولتی که از تولیدکنندگان خریدی را انجام می‌دهند، در قراردادها ملزم هستند بحث جرایم مربوط به کارفرما را درصورت تأخیر بپذیرند و اگر انجام نشود، ترک فعل محسوب شود که تکلیف ترک فعل نیز در قانون مشخص است‌.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی