ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

گزارش عملکرد 5‌ساله رمزینکس منتشر شد: رشد 566 درصدی کاربران طی 2 سال

رمزینکس بیش از یک میلیون کاربر دارد که می‌توانند بیش از 145 ارز دیجیتال را بر بستر این صرافی معامله کنند.

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۷:۴۵

صرافی رمزارزی رمزینکس گزارشی از عملکرد خود طی پنج سال گذشته را منتشر کرد. این پلتفرم با رشد 566‌ درصدی کاربران طی دو سال، به بیش از یک میلیون کاربر دست یافته است که می‌توانند بیش از 145 ارز دیجیتال را معامله کنند. بنابر اعلام این شرکت، تتر، شیبا و دوج کوین بیشترین ارزش معاملات را در طول 5 سال فعالیت این شرکت داشته‌اند. همچنین صندوق شاخصی این پلتفرم طی 6 ماه گذشته بازدهی بیش از رشد دلار داشته است.

محدودیت معاملات رمزارزها برای کاربران ایران و ماجرای بلوکه‌شدن دارایی‌های آن‌ها تحت تأثیر تحریم‌ها، موجب شد تا جمعی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف به فکر تسهیل معاملات رمزارز در ایران باشند.

این ایده در سال 1396 باعث شکل‌گیری نطفه اولیه صرافی رمزارز رمزینکس شد که اکنون به‌عنوان یک پلتفرم معاملاتی همتا‌به‌همتا (Peer-to-Peer P2P) فعال است.

رشد 6‌ برابری کاربران

رمزینکس هم‌اکنون بیش از یک میلیون کاربر دارد که روند افزایش کاربران از بهمن‌ماه سال 1399 آغاز شده است؛ به‌طوری که در این مقطع زمانی بیش از هزار نفر در صف احراز هویت قرار می‌گرفتند. بد نیست بدانید در فروردین و اردیبهشت سال 1400 بیش از 220 هزار نفر به جمع رمزینکسی‌ها اضافه شدند.

آن‌طور که آمارهای این پلتفرم نشان می‌دهد، از بهمن سال 1399 تاکنون تعداد کاربران رمزینکس 566 درصد افزایش یافته است.

روند افزایش کاربران رمزینکس

از این تعداد کاربر، به‌ترتیب استان‌های تهران، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، اصفهان و خوزستان در صدر هستند.

این صرافی همگام با رشد تعداد کاربران خود، تعداد ارزهای دیجیتال قابل‌معامله را نیز افزایش داده و از 20 رمزارز در اسفند سال 1399، به پشتیبانی از بیش از 145 ارز رسیده است.

تعداد ارزهای قابل معامله

محبوب‌ترین ارزهای قابل‌معامله در رمزینکس

آن‌طور که رمزینکس گزارش کرده است، در طول پنج سال فعالیت این مجموعه محبوبیت رمزارزها در میان کاربرانش متفاوت بوده؛ به‌طوری که در سال 1397، یعنی سال اول فعالیت رمزینکس، اتریوم محبوب‌ترین ارز در این پلتفرم بوده است. در سال 1398 این محبوبیت به بیت‌کوین رسید و در سال 1399 نیز ادامه داشت. اما در سال 1400 محبوبیت این‌بار به میم‌کوین‌ها رسید، به‌طوری که شیبا محبوب‌ترین رمزارز در این صرافی شد.

در سال 1401 نیز تحت تأثیر شرایط اجتماعی و اقتصادی در ایران، تتر به‌عنوان استیبل‌کوین با پشتوانه دلار بیش از سایر ارزها مورد معامله کاربران رمزینکس قرار گرفته است. 

ارزش معاملات رمزینکس

بررسی‌ها نشان می‌دهند که تتر در مجموع 5 سال با بیش از 16 هزار میلیارد تومان معامله، شیبا (100‌تایی) و دوج‌کوین رتبه‌های اول تا سوم را در میزان اقبال کاربران از نظر ارزش معاملات (بازار ریالی) به‌دست آورده‌اند. 

مقایسه بازدهی رمزباکس و دلار

رمزینکس برای آن دسته از کاربرانی که می‌خواهند کنترل‌شده‌تر و با مدیریت مالی کم‌ریسک رفتار کنند، «سبد شاخصی رمزباکس» را به‌عنوان یک محصول نوآورانه در بازار رمزارز ایران عرضه کرده است.

این سبد از ابتدای عرضه، یعنی مردادماه سال جاری تا 15 بهمن‌ماه، بازدهی بیش از 50‌ درصدی را برای سرمایه‌گذارانش به ارمغان آورده. این درحالی است که بازدهی دلار در این مدت حدود 41 درصد بوده است.

شاخص دلار

این سبد که برای تمامی کاربران رمزینکس قابل معامله است، شامل 10 رمزارز برتر بازار ارزهای دیجیتال می‌شود که به نسبت ارزش بازارشان وزن‌دهی شده‌اند. به عنوان مثال، اگر 40 درصد از ارزش بازار 10 رمزارز برتر جهانی را بیت‌کوین تشکیل دهد، وزن بیت‌کوین در هر واحد از رمزباکس نیز 40 درصد خواهد بود.

همچنین با توجه به اهمیت نقدشوندگی دارایی‌ها در دنیای مالی، ربات‌های بازارگردانی رمزباکس در هر لحظه با ثبت سفارشات متنوع، وظیفه بازارگردانی رمزباکس را بر عهده دارند تا هر کاربر بدون نگرانی از امکان نقد‌شدن واحدهای رمزباکس بتواند این سبد را خریداری کند.

آینده رمزینکس

رمزینکس

رمزینکس در بخش پایانی گزارش خود نگاهش به آینده را ترسیم کرده است. این پلتفرم درصدد است علاوه بر ادامه و تقویت اهدافی که در گذشته داشته، در راستای آسایش و رضایت بیشتر کاربرانش گام بردارد. همچنین توسعه این فناوری همگام با سیر تحول آن در دنیا و کمک به تحقق اهداف اقتصاد دیجیتال کشور از برنامه‌های رمزینکس است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی