ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بی‌خوابی
علمی

اختلال‌های خواب می‌توانند با تغییر چشمگیر ریسک ابتلا به زوال عقل رابطه داشته باشند

مطالعه‌ای تازه نشان داده است که ریسک ابتلا به زوال عقل می‌تواند با توجه به اختلال‌های مختلف خواب کم یا زیاد شود.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰

حتماً می‌دانید که خواب باکیفیت چقدر می‌تواند در سلامت ما نقش داشته باشد؛ حالا یک مطالعه جدید نشان داده است که میان برخی مشکلات خاص در هنگام خواب و ریسک ابتلا به زوال عقل روابط متفاوتی وجود دارد.

دانشمندان می‌گویند استفاده از قرص‌های خواب و ناتوانی در خوابیدن سریع (بی‌خوابی شروع خواب) با افزایش ریسک ابتلا به زوال عقل در یک بازه زمانی 10‌ساله همراه است. بااین‌حال، اگر حین خواب بیدار می‌شوید و نمی‌توانید دوباره به‌راحتی بخوابید (بی‌خوابی در حفظ خواب)، این مسئله در تحقیقات با کاهش ریسک زوال عقل پیوند دارد.

این اولین پژوهشی است که رابطه میان ریسک زوال عقل و اختلال‌های خواب را روی بزرگسالانی از سراسر آمریکا بررسی می‌کند. «راجر وانگ»، متخصص بهداشت عمومی دانشگاه پزشکی نیویورک آپستیت می‌گوید: «انتظار داشتیم که بی‌خوابی شروع خواب و استفاده از قرص‌های خواب باعث افزایش ریسک زوال عقل شود، اما از کشف اثر بی‌خوابی در حفظ خواب بر کاهش ریسک زوال عقل شگفت‌زده شدیم.»

اختلال‌های خواب چقدر ریسک زوال عقل را کم یا زیاد می‌کنند؟

محققان برای انجام این مطالعه به داده‌های 6284 بزرگسال با سن بالای 65 سال در پژوهش دیگری به نام NHATS مراجعه کردند. هیچ‌کدام از این افراد در ابتدای مطالعه علائم زوال عقل را نداشتند. بااین‌حال، بررسی‌ها نشان داد که ریسک ابتلا به این بیماری در میان افرادی که دچار بی‌خوابی شروع خواب هستند، 51 درصد بیشتر است. استفاده از قرص‌های خواب هم با افزایش 30 درصدی این ریسک همراه بود.

از‌آن‌سو، اما افرادی که با بی‌خوابی در حفظ خواب روبه‌رو بودند، 40 درصد کمتر از بقیه با ریسک زوال عقل مواجه شدند. دانشمندان حدس می‌زنند که بیداری در میانه شب احتمالاً می‌تواند فعالیت‌های شناختی را در حالت پایه نگه دارد و درعین‌حال اثر قابل‌توجهی بر کیفیت خواب در سایر ساعات شب نداشته باشد.

منتها این پژوهش به‌تنهایی نمی‌تواند متضمن کشف یک رابطه علت‌ومعلولی میان اختلال‌های خواب و زوال عقل باشد. محققان حالا خواستار انجام مطالعات بیشتر در‌این‌باره شده‌اند تا شاید بتوان به اطلاعات جدیدی دست پیدا کرد. نتیجه تحقیق حاضر در مجله American Journal of Preventive Medicine منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی