ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

GPT-4
تکنولوژی

مدل هوش مصنوعی GPT-4 چه تغییرات و برتری‌هایی نسبت به مدل‌های قبلی دارد؟

مدل هوش مصنوعی جدید GPT-4 تغییرات مهمی داشته است و در این مطلب پنج مورد از مهم‌ترین آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۰

مدل هوش مصنوعی جدید GPT-4 که دیشب توسط OpenAI معرفی شد، تغییرات مهمی نسبت به نسخه قبلی دارد و سروصدای زیادی به‌پا کرده است. در این مطلب می‌خواهیم ببینیم مهم‌ترین تفاوت‌های این نسخه با GPT-3 چیست.

پیش از هر چیز باید اشاره‌ای به نام GPT-4 داشته باشیم. OpenAI چندی قبل مدل هوش مصنوعی خود را به مایکروسافت داد تا از آن در چت‌بات بینگ استفاده کند. البته این مدل ظاهراً تفاوت‌هایی با مدل حاضر در ChatGPT داشت و از آن با عنوان GPT-3.5 یاد می‌شد. اما حالا بالاخره نوبت به GPT-4 رسیده و مایکروسافت هم از همین مدل در بینگ چت استفاده کرده است.

1. GPT-4 می‌تواند تصاویر را درک کند

مشهودترین تغییر در نسخه جدید مدل هوش مصنوعی GPT-4 چندوجهی‌بودن آن است؛ یعنی می‌تواند بیش از یک نوع محتوا را درک کند. GPT-3 محدود به متن بود، اما وارث آن می‌تواند تصاویر را نگاه کند و اطلاعات آن را بفهمد.

Be My Eyes

برای مثال می‌توانید از GPT-4 بخواهید آنچه درون تصاویر وجود دارد را توصیف کند یا براساس آن به شما اطلاعات دهد. OpenAI حالا با اپلیکیشن Be My Eyes همکاری کرده است تا از این ویژگی برای کمک به افراد نابینا یا کم‌بینا استفاده کند. برای نمونه جی‌پی‌تی-4 می‌تواند الگوهای روی لباس‌ها را ببیند، گیاهان مختلف را تشخیص دهد یا برچسب روی محصولات را بخواند و نوشته آن‌ها را ترجمه کند.

2. GPT-4 کمتر فریب می‌خورد

اگرچه چت‌بات‌های امروزی بسیار هوشمند شد‌ه‌اند، اما نسبتاً به‌راحتی می‌توانند فریب داده شوند. نمونه‌های جیلبریک ChatGPT این موضوع را به‌خوبی اثبات می‌کند. بااین‌حال، GPT-4 با فرمان‌های فریبنده بیشتری آموزش داده شده است. درنتیجه می‌تواند مقاومت بیشتری در برابر درخواست‌های کاربران داشته باشد.

OpenAI می‌گوید GPT-3.5 آغاز آزمایش این معماری جدید بود و حالا این نسخه به پایداری بیشتری رسیده است. این شرکت همچنین بهتر از گذشته توانسته قابلیت‌های مدل هوش مصنوعی خود را پیش‌بینی کند، بنابراین غافل‌گیری‌های کمتری رخ خواهد داد.

3. GPT-4 حافظه طولانی‌تری دارد

مدل‌های هوش مصنوعی روی حجم عظیمی از محتوا آموزش داده می‌شوند، اما در هنگام گفت‌وگو با کاربر فقط بخش اندکی از این محتواها را در نظر می‌گیرند. این محدودیت برای GPT-3.5 و نسخه‌های قدیمی‌تر حداکثر 4096 توکن معادل حدود 8 هزار کلمه یا تقریباً چهار الی پنج صفحه بود. اما حالا GPT-4 به 32,768 توکن معادل 64 هزار کلمه یا 50 صفحه رسیده است.

این قابلیت باعث می‌شود تا چت‌بات‌ها بتوانند در هنگام حرف‌زدن با شما اطلاعات بیشتری را از گفت‌وگوهای قبلی به خاطر داشته باشند. پس تجربه گفت‌وگو عملاً ارتقا پیدا خواهد کرد و کمتر احساس می‌کنید که درحال مکالمه با یک چت‌بات هستید.

4. GPT-4 پشتیبانی بهتری از زبان‌های مختلف دارد

جی‌پی‌تی-4 قدم مهمی در زمینه پشتیبانی بهتر از زبان‌های غیرانگلیسی برداشته است. OpenAI می‌گوید این نسخه توانسته است به هزاران سؤال چندگزینه‌ای به 26 زبان مختلف، از ایتالیایی گرفته تا اوکراینی و کره‌ای، با دقت بالا پاسخ دهد.

اگرچه این تغییر اهمیت بسیار زیادی دارد، اما GPT-4 هنوز تا پشتیبانی کامل از زبان‌های غیرانگلیسی فاصله زیادی دارد؛ چرا که بسیاری از محتواهای آموزش داده‌شده به این هوش مصنوعی به زبان انگلیسی بوده‌اند و بخش زیادی از محتواهای سایر زبان‌ها هم از انگلیسی به زبان مقصد ترجمه شده‌اند.

5. GPT-4 شخصیت‌های مختلفی دارد

«هدایت‌پذیری» مفهوم جالبی در دنیای هوش مصنوعی است که به قابلیت تغییر رفتار در زمان نیاز اشاره می‌کند. جی‌پی‌تی-4 این مفهوم را بهتر از جی‌پی‌تی-3.5 در برگرفته است و کاربران می‌توانند حالت کلاسیک ChatGPT را با توجه به سلیقه خود تغییر دهند.

افراد در گذشته هم می‌توانستند از ChatGPT بخواهند که وانمود کند به شخص دیگری تبدیل شده است، اما این شخصیت روی شخصیت پیش‌فرض GPT-3.5 سوار می‌شد. حالا امکان پیاده‌سازی عمیق‌تر شخصیت‌های متفاوت در لحن و رفتار این مدل هوش مصنوعی فراهم شده است.


GPT-4 افزون بر پنج مورد بالا، تغییرات بسیار بیشتری داشته که بسیاری از آن‌ها در بُعد فنی بوده‌اند و اشاره به همه آن‌ها در یک مقاله ممکن نیست. به نظر شما کدام ویژگی جدید این نسخه از بقیه جذاب‌تر است؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی