ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناسا با همکاری یک شرکت خصوصی از نیمه پنهان ماه بازدید می‌کند

ناسا در نظر دارد با همکاری شرکت خصوصی فایرفلای، قطعات لازم برای ایجاد یک رادیوتلسکوپ را به نیمه پنهان ماه ارسال کند.

امیر امام جمعه
نوشته شده توسط امیر امام جمعه | ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰

احتمالاً می‌دانید که همیشه یک نیمه از ماه توسط ساکنین زمین قابل مشاهده بوده و نیمه دیگر آن همواره از چشمان ما پنهان است. ناسا به‌تازگی اعلام کرده که قصد بازدید از نیمه پنهان ماه را دارد و برای به انجام رساندن این مأموریت، یک شریک تجاری خصوصی را برگزیده است.

در نیمه پنهان ماه چه چیزی قرار دارد؟

به‌نظر می‌رسد که ناسا برنامه‌های متعددی برای تنها قمر زمین در سر دارد؛ زیرا پس از ۵۰ سال می‌خواهد دوباره فضانوردان خود را در قالب پروژه آرتمیس روی سطح ماه بنشاند. همچنین یک ایستگاه فضایی در مدار ماه و چندین مأموریت اکتشافی دیگر، ازجمله برنامه‌های بلندمدت ناسا هستند. یکی از جالب‌ترین موارد در میان آن‌ها، پروژه CLPS است که طبق آن، ناسا با همکاری شرکت‌های خصوصی اقدام به انتقال محموله‌های کوچک به ماه خواهد کرد.

اکنون ناسا اعلام کرده که شرکت خصوصی فضایی Firefly Aerospace را به‌منظور توسعه یک ماه‌نشین تجاری برای بازدید از نیمه پنهان ماه انتخاب کرده است. این ماه‌نشین که با نام شبح آبی (Blue Ghost) شناخته می‌شود، جهت ارسال محموله‌های ناسا به نیمه دیگر ماه کاربرد دارد. ناسا در نظر دارد طی یکی از مأموریت‌های این ماه‌نشین، قطعات لازم برای یک رادیوتلسکوپ را به نیمه پنهان ماه منتقل کند. این قسمت از ماه به‌دلیل دوری از زمین تداخلات رادیویی بسیار کمتری دارد و می‌توان از آن برای دریافت موج‌های بسیار ضعیف منتشرشده در کیهان استفاده کرد.

یکی از مدیران ناسا معتقد است که ایجاد یک رادیوتلسکوپ در نیمه پنهان ماه امکان کشف‌های علمی جدید در طی شب‌های ماه را برای دانشمندان فراهم خواهد ساخت. شرکت فایرفلای وظیفه دارد محموله‌های دیگری مثل تجهیزات ارتباطی و قطعات مرتبط با سامانه ماهواره‌ای ردیابی و بازپخش داده‌ها (Lunar Pathfinder) را هم به ماه منتقل کند. تجهیزات و ماهواره ارتباطی اشاره‌شده در همکاری مشترک بین ناسا و آژانس فضایی اروپا توسعه یافته‌اند و پیش از فرود ماه‌نشین‌ها باید در مدار قمر زمین مستقر شوند.

شایان ذکر است که شرکت فایرفلای در اولین تلاش خود جهت ارسال محموله به مدار ماه شکست خورد و موشک آلفای این شرکت در اواخر سال ۲۰۲۱ منفجر شد؛ اما در سال گذشته میلادی توانست اولین محموله خود را با موفقیت در مدار ماه قرار دهد. پیش‌بینی می‌شود که مأموریت شبح آبی ۱ در سال ۲۰۲۴ به انجام برسد. ناسا در نظر دارد هفت محموله دیگر را با همکاری شرکت‌های خصوصی به سطح ماه ارسال کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Mohammad Sadegh Manafi
    Mohammad Sadegh Manafi | ۲۹ اسفند ۱۴۰۱

    از آخرین دروغ‌های سال

مطالب پیشنهادی