ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فشار خون
علمی

مطالعه جدید: سروصدای جاده‌ای فشار‌خون انسان را افزایش می‌دهد!

یک مطالعه جدید نشان داده است سروصدای جاده‌ای می‌تواند فشارخون انسان را در طولانی‌مدت بالا ببرد که با خطر سکته قلبی همراه است.

آرزو مصطفوی
نوشته شده توسط آرزو مصطفوی | ۴ فروردین ۱۴۰۲ | ۲۳:۳۰

یک مطالعه جدید نشان داده است سروصدای جاده‌ای (ترافیک) با افزایش خطر ابتلا به فشار‌ خون بالا مرتبط بوده و نیاز است اقدامات بهداشتی عمومی برای کاهش میزان قرارگرفتن در معرض صدا انجام شود.

اگر در نزدیکی جاده‌ یا خیابانی شلوغ زندگی می‌کنید، ممکن است احساس کنید صدای دایٔمی موتور ماشین‌ها، بوق زدن و به‌طور کلی سروصدای جاده‌ای احساس ناخوشایندی در شما ایجاد می‌کند. اکنون این مطالعه جدیدی که در «JACC» به چاپ رسیده است، تأیید می‌کند که این نوع سروصدا سبب افزایش فشار‌ خون می‌شود.

در این مطالعه که توسط محققان چینی در پکن انجام شده است، از داده‌های «زیست‌بانک» بریتانیا استفاده شده تا تاریخچه سلامتی افراد در طول زمان مطالعه شود.

محققان داده‌های بیش از دویست‌وچهل هزار نفر در بازه سنی ۴۰ تا ۶۹ سال - افراد بدون ابتلا به بیماری فشار‌ خون - را بررسی کردند. آن‌ها همچنین نویز و سروصدای جاده‌ای محل سکونت هر یک را سنجیدند. افراد مذکور به مدت ۸ سال تحت نظر بودند. دانشمندان در طی این بررسی نه‌تنها دریافتند افرادی که در محل‌های با سروصدای جاده‌ای بالا زندگی می‌کنند بیشتر در معرض خطر ابتلا به فشار‌ خون هستند، بلکه دریافتند این خطر با افزایش میزان سروصدا به‌صورت مستقیم افزایش می‌یابد. این ارتباط حتی در زمانی که افراد در معرض ذرات ریز و دی‌اکسید‌نیتروژن قرار می‌گرفتند نیز صادق بود. اما همچنان تأثیر قرارگرفتن در معرض سروصدا دلیل اصلی ابتلای این افراد به فشار‌ خون بالا بود.

فشار خون

پیش از این مطالعات ارتباط بین ترافیک و سروصدای جاده‌ای و خطر ابتلا به فشار‌ خون را مورد بررسی قرار داده بودند، اما شواهد محکمی برای اثبات این ادعا وجود نداشت. همچنین در این ادعا به‌طور دقیق مشخص نشده بود آلودگی هوا یا آلودگی صوتی کدام یک نقش منفی بیشتری دارند. اما در این مطالعه به‌صورت دقیق نقش آلودگی صوتی در ابتلا به فشار‌ خون بالا مورد بررسی قرار گرفته است.

این یافته‌ها می‌تواند از اقدامات بهداشت عمومی در راستای کاهش سروصدای جاده‌ای در منازل حاشیه خیابان‌ها و جاده‌ها حمایت کند؛ زیرا تأیید می‌کند این سروصدا چه تأثیری بر سلامت انسان دارد. مسیٔولین نیز می‌توانند با تنظیم دستورالعمل‌ها، اجرای دقیق‌تر علایٔم «بوق زدن ممنوع»، بهبود شرایط جاده‌ها و خیابان‌ها و همچنین طراحی شهری و سرمایه‌گذاری روی فناوری‌های پیشرفته و ساخت وسایل نقلیه کم‌صداتر به حفظ سلامت عمومی افراد کمک کنند.

همان‌طور که می‌دانید فشار خون بالا تأثیر مستقیمی بر سلامت قلب و عروق دارد و در طولانی‌مدت خطر سکته قلبی را در افراد افزایش می‌دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی