ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

Uber Eats
کارآفرینی

برای اولین‌بار در آمریکا؛ پیمانکاران مستقل در سیاتل مرخصی بیماری باحقوق خواهند داشت

شورای شهر سیاتل با تصویب یک قانون جدید، برای اولین‌بار به‌طور دائمی از پیمانکاران مستقل شرکت‌های اینترنتی حمایت شغلی به‌عمل می‌آورد.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۰ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۹:۵۵

سیاتل آمریکا می‌خواهد با قانون جدیدی مطمئن شود که پیمانکاران مستقل (یا همان آزادکاران) هم از حقوقی مشابه کارگران سنتی بهره‌مند خواهند شد. بااین‌حساب، کارگران شرکت‌هایی مثل Uber Eats و DoorDash می‌توانند از مرخصی بیماری باحقوق برخوردار شوند.

شورای شهر سیاتل به‌تازگی قانونی را تصویب کرده است که حقوق آزادکاران را برای همیشه تضمین می‌کند. نیروهای پیک تحویل غذا در این شهر در گذشته هم از این حمایت‌های قانونی برخوردار بودند، اما قانون قبلی در پایان ماه آوریل منقضی می‌شد. ازاین‌رو، این قانون برای حل مشکل مذکور در نظر گرفته شده است.

پیمانکاران مستقل از چه مزایای قانونی بهره‌مند می‌شوند؟

پیمانکاران مستقلی که مشمول این قانون شوند، بابت هر 30 روزی که شامل حداقل یک توقف کاری در سیاتل باشد، یک روز مرخصی بیماری باحقوق خواهند داشت و حداکثر 9 روز از این مرخصی‌ها می‌تواند به سال کاری بعدی منتقل شود.

میزان حقوق دریافتی در روزهای مرخصی به میانگین حقوق دریافتی در 12 ماه گذشته بستگی دارد. در این قانون فرمولی برای محاسبه رقم دستمزد در نظر گرفته شده است. آزادکاران همچنین در صورتی که خدمات شرکت‌ها به دلایل بهداشتی یا ایمنی متوقف شود، محل مدرسه یا سکونت خانواده آن‌ها تغییر کند یا مورد خشونت خانگی، تعرض جنسی یا تعقیب غیرقانونی قرار بگیرند، حقوقی تحت عنوان حقوق «زمان ایمنی» دریافت خواهند کرد.

این قانون از تاریخ 1 مه (11 اردیبهشت‌ماه) کارگران مسئول تحویل غذا را تحت پوشش قرار می‌دهد و بعد در تاریخ 13 ژانویه 2024 (23 دی‌ماه 1402) مشمول حال سایر آزادکاران خواهد شد. البته نیروی کار همه اپلیکیشن‌ها تحت پوشش این قانون قرار نمی‌گیرند. برای مثال اپلیکیشن مراقبت از سگ‌ها موسوم به Rover مشمول این قانون نیست. شورای شهر سیاتل می‌گوید برخی اپلیکیشن‌ها مستثنی شده‌اند، چون نقش مارکت‌پلیس (یا بازار) را دارند و عملکرد کارگران یا خدماتشان را چندان کنترل نمی‌کنند.

سیاتل اولین شهر در آمریکاست که برای آزادکاران حقوق دائمی قائل می‌شود. بااین‌حال، برخی شهرها و ایالت‌ها دیگر هم در تلاش برای تصویب قوانین مشابه هستند. حتی وزارت کار ایالات‌متحده هم مشغول بررسی این مسئله است که آیا پیمانکاران مستقل را می‌تواند به‌عنوان کارمند به‌حساب آورد یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی