ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نسخه‌های جدید ChatGPT
هوش مصنوعی

انتشار نسخه‌های جدید ChatGPT احتمالاً به‌دلیل شکایت به FTC متوقف می‌شود

مرکز هوش مصنوعی و سیاست دیجیتال با شکایت به کمیسیون تجارت فدرال خواسته است تا از انتشار نسخه‌های جدید ChatGPT جلوگیری کند.

امیر امام جمعه
نوشته شده توسط امیر امام جمعه | ۱۱ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۱:۰۰

چت‌بات مبتنی بر هوش مصنوعی ChatGPT توانسته است در ماه‌های اخیر غوغا کند و کاربران زیادی را به‌سوی خود جلب نماید. بااین‌حال، شکایت‌هایی علیه این ابزار در ایالات‌متحده تنظیم شده است که می‌توانند جلوی انتشار نسخه‌های جدید ChatGPT توسط شرکت OpenAI را در آینده نزدیک بگیرند.

چرا انتشار نسخه‌های جدید ChatGPT متوقف می‌شود؟

گروهی متشکل از فعالان دنیای فناوری با نام «مرکز هوش مصنوعی و سیاست دیجیتال» (CAIDP) به‌تازگی از کمیسیون تجارت فدرال آمریکا (FTC) درخواست کرده‌اند که تحقیقاتی را پیرامون نقض قوانین حمایت از مصرف‌کننده توسط شرکت OpenAI به انجام برساند. گروه مذکور ادعا دارند که مدل پردازش زبانی این شرکت به‌صورت جهت‌دار و فریبنده عمل می‌کند و به همین دلیل یک خطر برای امنیت عمومی محسوب می‌شود.

«مارک روتنبرگ» به‌عنوان یکی از بنیان‌گذاران و مدیر فعلی CAIDP شناخته می‌شود و از امضاکنندگان نامه اخیر این نهاد نیز به شمار می‌رود. در این نامه از شرکت‌های فعال درزمینه هوش مصنوعی خواسته شده است تا سرعت توسعه فناوری‌های خود را کاهش دهند و همچنین اشاره شده که به قوانین دولتی سخت‌گیرانه‌تری نیاز است. در کنار روتنبرگ، نام افراد مشهور دیگری هم به‌چشم می‌خورد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ایلان ماسک اشاره کرد.

مارک روتنبرگ

به‌نظر می‌رسد که نگرانی‌های مرکز هوش مصنوعی و سیاست دیجیتال پس از انتشار نسخه‌های جدید ChatGPT به‌شدت افزایش پیدا کرده است و تمرکز اصلی این گروه روی مدل پردازش زبانی GPT-4 قرار دارد. از نظر آن‌ها مدل مذکور قادر به تولید کدهای مخرب است و می‌توان از آن به‌عنوان ابزاری برای ایجاد پروپاگاندا نیز استفاده کرد. همچنین داده‌های مورد‌استفاده در هنگام تمرین دادن این مدل موجب شده است تا برخی کلیشه‌های نادرست و جهت‌گیری‌های نابرابر علیه گروه‌های نژادی یا جنسیتی از خود نشان دهد. نقض حریم خصوصی کاربران و امنیت نامناسب از دیگر معضلات چت‌بات OpenAI اعلام شده است؛ به‌طوری که اخیراً شاهد افشای اطلاعات حساس کاربران به‌دلیل یک باگ در سرویس این شرکت بوده‌ایم.

شایان ذکر است که شرکت OpenAI همواره نسبت به خطرات احتمالی چت‌بات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی هشدار داده است؛ اما CAIDP ادعا دارد که مدل GPT-4 خطوط قرمز متعددی را رد کرده و به‌دلیل آسیب به مصرف‌کنندکان نیازمند دخالت نهادهای قانون‌گذار است. این گروه می‌گوید که بخش پنجم قوانین FTC شامل ممنوعیت مبادلات تجاری ناعادلانه و فریبنده، توسط OpenAI نقض شده است؛ زیرا چت‌بات خود را با علم به خطرات آن، به‌شکل تجاری در دسترس کاربران قرار داده‌اند.

مرکز هوش مصنوعی و سیاست دیجیتال

مرکز هوش مصنوعی و سیاست دیجیتال به پدیده «توهم هوش مصنوعی» نیز اشاره کرده است که در آن ابزارهای مبتنی بر این فناوری می‌توانند با اعتماد‌به‌نفس بالا اطلاعات غیرواقعی و غلط را در اختیار کاربران قرار دهند. درنهایت از کمیسیون تجارت فدرال ایالات‌متحده درخواست شده است تا از انتشار نسخه‌های جدید ChatGPT در آینده جلوگیری کند و پیش از عرضه عمومی آن‌ها، فرایند ارزیابی عملکرد توسط نهادهای مستقل را فراهم سازد. 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • molavy
    molavy | ۱۱ فروردین ۱۴۰۲

    آفرین ، بمب های اتمی خطر ناک نیستند،هوش مصنوعی خطرناکه، مسخره ها

  • اج133
    اج133 | ۱۱ فروردین ۱۴۰۲

    منو یاد کلیسا و گالیله میندازه

  • Erfaan Zandii
    Erfaan Zandii | ۱۱ فروردین ۱۴۰۲

    این یه سر قضیه‌ست اما از یه طرف محدود کردن پیشرفت هوش مصنوعی این‌فرصت رو به رقبای چینی و شاید روسی میده که خودشون رو زودتر برسونن و حتی پیشی بگیرن .. مثل قضایای مربوط به لقاح مصنوعی و کلونسازی و ... که به دلیل ملاحضات اخلاقی آمریکا تحقیقات رو اونارو متوقف و محدود کرد اما چین چون حکومت و فرهنگ آنچنان اخلاق مداری نداره ادامه داد و‌فرسنگها جلو افتاد ..

مطالب پیشنهادی