ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رژیم غذایی
سلامت

رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند حملات قلبی در افراد در معرض خطر را کاهش دهد

مطالعه جدید بر روی بیش از ۳۵ هزار نفر در ۴۰ کارآزمایی سه ساله با مقایسه هفت رژیم غذایی مختلف نشان می‌دهد رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند خطر حمله قلبی، سکته مغزی یا مرگ زودهنگام را ...

آرزو مصطفوی
نوشته شده توسط آرزو مصطفوی | ۱۳ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۷:۰۰

مطالعه جدید روی بیش از ۳۵ هزار نفر در ۴۰ کارآزمایی سه‌ساله با مقایسه هفت رژیم غذایی مختلف نشان می‌دهد رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند خطر حمله قلبی، سکته مغزی یا مرگ زودهنگام را در افراد مبتلا به دیابت، چاقی و یا افرادی که احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی دارند، کاهش دهد.

آمارها نشان می‌دهند صدها میلیون نفر در کره زمین مبتلا به فشار خون بالا و یا کلسترول بالا هستند. این تعداد با کاهش فعالیت فیزیکی بدن، سیگارکشیدن و مصرف نوشیدنی‌های الکلی افزایش می‌یابد.

براساس اولین بررسی مقایسه‌ای انجام‌شده میان هفت رژیم مختلف برای این گروه از افراد در مجله «BMJ»، مشخص شد برنامه غذایی مدیترانه‌ای و کم‌چرب می‌تواند تا حد بالایی احتمال مرگ و حمله قلبی را در افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی کاهش دهد.

این هفت رژیم عبارت بودند از: مدیترانه‌ای، کم‌چرب، بسیار کم‌چرب، چربی اصلاح‌شده، ترکیبی کم‌چرب و کم‌سدیم، اورنیش‌ (رژیم گیاهی، کم‌چرب و شکر تصفیه‌شده) و پریتیکین (رژیم غذایی کم‌چرب و پرفیبر با حذف غذاهای فرآوری‌شده و گوشت قرمز).

در این مطالعه که تحت نظر محققانی از ایالات متحده، چین، کانادا، اسپانیا، کلمبیا و برزیل انجام شد، مشخص شد رژیم غذایی مدیترانه‌ای در پیشگیری از مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی-عروقی، حملات غیرکشنده قلبی و سکته بیشترین اثربخشی مثبت را دارد.

برنامه‌های غذایی کم‌چرب نیز برای پیشگیری از مرگ‌ومیر ناشی از حملات قلبی یا غیرکشنده در رتبه دوم بهترین برنامه‌های غذایی جای گرفتند.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای

پنج برنامه غذایی دیگر معمولاً در مقایسه با دو مورد بالا، فواید کمی داشتند، اما چندان بی‌اهمیت نیز نبودند که بخواهیم آن‌ها را از سیستم رژیم‌های غذایی به‌طور کامل حذف کنیم.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای سرشار از روغن زیتون، آجیل، غذاهای دریایی، غلات کامل و سبزیجات است. اثر ترکیب موارد مذکور در افزایش طول عمر افراد سالم پیش از این به اثبات رسیده بود. حالا شواهد نشان دادند این رژیم غذایی چطور می‌تواند به افراد با بیماری‌های قلبی-عروقی کمک کند.

لازم به ذکر است درحال‌حاضر، رژیم‌های غذایی مختلفی که برای افراد با خطر حمله قبلی وجود دارد، براساس مطالعات غیرتصادفی و با قطعیت پایین تعریف شده‌اند، درحالی‌که رژیم مذکور با تجزیه‌وتحلیل ۴۰ کارآزمایی تصادفی کنترل‌شده قطعیت بالایی دارد.

پزشکان باور دارند این رژیم تنها محدود به کاهش خطرات حمله قلبی نیست، بلکه می‌تواند احتمال خطر سکته مغزی را نیز با تقریب خوبی کاهش دهد.

محققان در این مطالعه میزان دشواری در پایبندی به هر برنامه غذایی برای افراد را نیز درنظر گرفتند. «تریسی پارکر»، کارشناس ارشد رژیم غذایی، گفت:‌ «برای پایبندی به برنامه غذایی مدیترانه‌ای کافیست مقدار زیادی میوه و سبزیجات، لوبیا، عدس، غلات کامل، ماهی، آجیل، لبنیات کم‌چرب و روغن‌های غیراشباع مانند روغن زیتون را به برنامه غذایی خود اضافه کنید. خوردن کمتر گوشت‌های فرآوری‌شده و نمک نیز در این رژیم غذایی سودمند است.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی