ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رژیم غذایی
علمی

محققان: برخلاف باور عموم، رژیم غذایی مدیترانه‌ای ریسک ابتلا به زوال عقل را کاهش نمی‌دهد

پژوهشگران می‌گویند از لحاظ ابتلا به بیماری زوال عقل تفاوتی میان افراد متعهد به رژیم غذایی مدیترانه‌ای و بقیه وجود ندارد.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱ آبان ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۰

تحقیقی به مدت 20 سال که در سوئد انجام شده، نشان می‌دهد که استفاده از رژیم غذایی مدیترانه‌ای باعث کاهش ریسک بروز بیماری زوال عقل نمی‌شود. این رژیم غذایی معمولا به خاطر وفور سبزیجات، میوه‌ها، ماهی و چربی‌های غیراشباع خود شناخته می‌شود.

یک پژوهش جدید سوئدی تردیدهای تازه‌ای را در خصوص اثرگذاری رژیم مدیترانه‌ای بر کاهش احتمال ابتلا به بیماری زوال عقل بیان کرده است. دکتر «ایزابل گلنز»، عضو واحد تحقیقات بالینی حافظه از دانشگاه لوند سوئد می‌گوید: «ما هیچ ارتباطی میان عادت‌های رژیمی مرسوم یا اتکا بر رژیم مدیترانه‌ای و بروز زوال عقل پیدا نکردیم.» نتایج این مطالعه در مجله Neurology منتشر شده است.

پیش‌تر مطالعه‌ای نشان داده بود که رژیم‌هایی با چربی اشباع پایین می‌توانند به کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی کمک کنند. از این رو، تصور می‌شد که رژیم مدیترانه‌ای با کاهش ریسک بیماری‌های قلبی عروقی می‌تواند به‌صورت غیرمستقیم ریسک زوال عقل را هم پایین بیاورد. حالا اگرچه محققان سوئدی این نظریه را به‌طور کامل رد نکرده‌اند، اما به این نتیجه رسیده‌اند که رژیم غذایی به تنهایی نمی‌تواند اثر قابل توجهی بر بروز زوال عقل در کهنسالی داشته باشد.

زوال عقل

زوال عقل با رژیم مدیترانه‌ای قابل پیش‌گیری نیست

دکتر «نیلز پیترز»، متخصص عصب‌شناسی کلینیک مرکز Hirslanden در زوریخ سوئیس می‌گوید: «رژیم غذایی به عنوان یک عامل تنها احتمالا اثر بزرگی بر قابلیت‌های شناختی مغز ندارد، اما شاید بتوان آن را به عنوان عاملی موثر بر سایر عوامل در نظر گرفت. مجموع این عوامل احتمالا بر تغییر کارکردهای شناختی اثر می‌گذارند.»

این عوامل دیگر شامل خودداری از مصرف دخانیات و الکل و کنترل فشار خون می‌شوند. شواهد نشان می‌دهند که فعالیت‌های فیزیکی منظم و کنترل فشار خون به‌طور خاص در برابر افت قابلیت‌های شناختی از بدن محافظت می‌کنند و احتمالا اثر بزرگ‌تری نسبت به رژیم‌های غذایی دارند.

محققان در این مطالعه اطلاعات حدود 28 هزار نفر را در اختیار داشتند که شامل اطلاعاتی درباره رژیم غذایی هفتگی افراد بود. در طول 20 سال، 1943 نفر یا حدود 6.9 درصد از شرکت‌کنندگان به شکلی از زوال عقل مبتلا شدند. محققان می‌گویند تفاوت خاصی میان افراد متعهد به رژیم غذایی مدیترانه‌ای و بقیه دیده نمی‌شد. با این حال، با توجه به این که شرکت‌کنندگان با خوداظهاری این اطلاعات را ارائه کرده بودند، احتمال خطا در این زمینه مطرح است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی